Societat

Societat

Bruixes: dones de bosc

Sebastià d'Arbó parlarà de les pràctiques guaridores i del remeis que elaboraven les bruixes catalanes

El periodista participa en la Nit de Bruixes de la localitat

Les mal anomenades “bruixes”eren mal vistes perquè sabien els poders de les plantes

Temps d'estiu, de canvi d'estació, de sols­tici i de brui­xes a Alta­fu­lla. Tot està a punt per a la xer­rada que ofe­rirà avui a la tarda el peri­o­dista espe­ci­a­lit­zat en antro­po­lo­gia Sebastià d'Arbó, que par­ti­cipa en l'edició d'enguany de Nit de Brui­xes a la loca­li­tat amb una con­ferència en la qual apor­tarà alguns detalls sig­ni­fi­ca­tius sobre les mal ano­me­na­des “brui­xes”, que entre els segles XIV i XVIII van ser per­se­gui­des a Cata­lu­nya, com també va pas­sar al con­junt d'Europa.

Però, què en sabem real­ment d'aque­lles dones que van morir a causa dels seus conei­xe­ments? “Les dones que sovint eren acu­sa­des de brui­xe­ria eren per­so­nes que conei­xien molts dels secrets de les plan­tes i her­bes del bosc i que sabien usar aquests recur­sos per gua­rir.” La veu de Sebastià d'Arbó a l'altra banda de l'apa­rell res­sona amb la mateixa inten­si­tat amb la qual ho fa durant els espais radiofònics que con­du­eix sobre mis­te­ris i teràpies alter­na­ti­ves en diver­ses ràdios de caire naci­o­nal i, aquest cop, apro­fita la seva capa­ci­tat pau­sada de comu­ni­car per expli­car-me els motius que van por­tar la soci­e­tat medi­e­val a pro­pi­ciar judi­cis que van aca­bar amb la mort de mol­tes d'aque­lles dones. “Un dels fets dife­ren­ci­als de les brui­xes cata­la­nes és el seu gran conei­xe­ment del bosc i de les seves plan­tes”, des­taca D'Arbó amb certa vehemència, men­tre afirma que la tra­dició de les brui­xes d'Alta­fu­lla –grans conei­xe­do­res de l'uni­vers dels amu­lets i dels talis­mans, segons el peri­o­dista-– “s'ins­criu en aquesta manera de fer, ja que el clima i la Medi­terrània doten els bos­cos pro­pers a Alta­fu­lla de mol­tes plan­tes que s'usa­ran en els seus remeis”.

Però, les mal ano­me­na­des “brui­xes” tenen cap relació amb el món de l'ocul­tisme o el més enllà, tal com sem­bla per la imatge este­re­o­ti­pada que ha arri­bat fins als nos­tres dies? “Eren dones que conei­xien el món de les plan­tes, que sabien ela­bo­rar remeis i tenir cura de si matei­xes”, D'Arbó, que no s'està de recor­dar que, sovint, aquest com­por­ta­ment va ser malin­ter­pre­tat per les comu­ni­tats on vivien aquest tipus de dones, un fet que –mai millor dit– va atiar el foc per denun­ciar les seves acci­ons i per­se­guir-les. “Sovint, les cases de les brui­xes esta­ven situ­a­des en un dels extrems del poble i les dones que les habi­ta­ven usa­ven molt els camins per anar al bosc”, explica D'Arbó, que explica que aquest és el cas, per exem­ple, de les brui­xes d'Alta­fu­lla, ja que la tra­dició diu que hi havia un camí que conduïa des de la seva casa fins al cas­tell de Tama­rit, una ruta que encara avui se'n diu “el camí de les brui­xes”. D'Arbó explica que,a les comar­ques de Tar­ra­gona fins i tot van aparèixer per­so­nes encar­re­ga­des pro­fes­si­o­nal­ment de cap­tu­rar les brui­xes. Aquest és el cas de Joan Malet, un caçador de brui­xes ori­gi­nari de Flix que durant el segle XVI va ser el res­pon­sa­ble de la mort de mol­tes dones i que “va tro­bar la mort cre­mat, igual que mol­tes de les per­so­nes que per­se­guia”, des­taca D'Arbó, que asse­gura que van ser molts els que errònia­ment van con­fon­dre els conei­xe­ments de les brui­xes amb algun tipus de feti­lle­ria. Per D'Arbó, la savi­esa de les brui­xes “s'està per­dent” i és impor­tant expli­car la seva tasca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia