Societat

medi ambient

aniversari

Un avió DC-6 a l'Albera

Quatre tripulants d'una aeronau van morir en estavellar-se l'aparell tot apagant un incendi ara fa trenta anys i les restes continuen i continuaran per sempre al bosc

Un cotxe que es va cremar al Pertús va ser l'inici del foc

Un avió DC-6 francès adap­tat per a l'extinció d'incen­dis es va esta­ve­llar al puig de les Canals, al massís de l'Albera, el 19 de juliol de 1986, men­tre tre­ba­llava per apa­gar un gran foc que cre­mava per tot l'Alt Empordà, i les res­tes de l'apa­rell con­ti­nuen al lloc de la tragèdia, que va cau­sar la mort dels qua­tre tri­pu­lants. A pocs metres, arran de la pista fores­tal una placa, difícil de lle­gir perquè l'escrip­tura és sobre un mar­bre viro­lat, recorda
el sacri­fici dels qua­tre homes que ana­ven a l'avió i que van morir quan es va esta­ve­llar: el pilot Jean Pierre Dave­nat, el copi­lot Jac­ques Ogier, el mecànic Roland Denard
i l'aju­dant Jack Le Bel.

Durant uns anys, per l'ani­ver­sari, les vícti­mes van ser home­nat­ja­des per les auto­ri­tats d'un i altre cos­tat de la fron­tera al lloc del sinis­tre, d'un accés com­pli­cat a través d'una pista fores­tal tran­si­ta­ble només amb vehi­cles tot ter­reny. Trenta anys després, ja no hi ha visi­tes ofi­ci­als per recor­dar els morts, però l'avió que con­serva la seva estruc­tura, tot i que va que­dant camu­flat enmig del bosc de rou­res rege­ne­rat després del foc, rep mol­tes visi­tes i fins i tot s'ha con­ver­tit en un ama­ga­tall dels tre­sors dels prac­ti­cants de la geo­cerca, una mena de gim­cana amb GPS, un joc que con­sis­teix a ama­gar objec­tes en punts mar­cats amb les coor­de­na­des de geo­lo­ca­lit­zació que després han de tro­bar els altres juga­dors. És evi­dent que els nego­ci­ants de fer­ra­lla també han visi­tat el DC-6 estre­llat però són poques les peces que s'han pogut endur. Per les seves dimen­si­ons i per les carac­terísti­ques del ter­reny, és impos­si­ble reti­rar les res­tes de l'avió, que està con­dem­nat a
que­dar-se per sem­pre a l'Albera com a tes­ti­moni de la tragèdia que es va esde­ve­nir un dia que l'Empordà va cre­mar per tots cos­tats.

Aquell foc, el té ben gra­vat a
la memòria Fèlix Car­re­ras Compte. Ara és jubi­lat però el juliol de 1986 era el cap dels bom­bers de
la Jon­quera i al cap de tres dies sense dor­mir, exhaust, un cop de mànega el va fer caure estos­sat a terra i es va des­per­tar al cap de tres dies a l'hos­pi­tal.

El foc que havia d'esde­ve­nir tràgic va començar en ter­ri­tori francès, per culpa d'un cotxe que es va cre­mar al cos­tat del camp de fut­bol del Pertús. La tra­mun­tana bufava fort i va empènyer les fla­mes i el foc es va des­con­tro­lar i va començar a avançar cap al sud. Els fran­ce­sos hi van enviar el DC-6, que va sor­tir de la base de Marin­han, a prop de Mar­se­lla. Era un avió comer­cial que havien adap­tat per a l'extinció del foc i tenia una capa­ci­tat per trans­por­tar 12.000 litres d'aigua, el doble del que poden dur els Cana­dair, els avi­ons con­ce­buts expres­sa­ment per apa­gar focs. L'avió va fer una rui­xada a l'Albera i, quan anava a enlai­rar-se per superar el morro del puig de les Canals, una bufada del vent que tenia de cara el va deses­ta­bi­lit­zar i el morro va que­dar encas­tat con­tra unes roques. Li fal­ta­ven ben pocs metres per superar-les.

Car­re­gat d'oli i com­bus­ti­ble

L'acci­dent de l'avió, car­re­gat de com­bus­ti­ble i d'oli, va pro­vo­car un nou focus de foc al massís de l'Albera i encara va aca­bar de com­pli­car més la situ­ació i ni durant la nit es va poder atu­rar l'avançada de les fla­mes, que van fer tallar l'auto­pista i l'N-II, van tra­ves­sar tot el poble de Can­ta­llops, van envol­tar la duana, van fer desa­llot­jar pobles sen­cers i van dei­xar Cadaqués aïllada.

No hi havia mit­jans humans ni mate­ri­als per sufo­car el foc, que encara va cre­mar durant hores. Amb la pers­pec­tiva del temps, el veterà bom­ber Fèlix Car­re­ras vati­cina que si actu­al­ment es tor­nes­sin a con­fluir les cir­cumstàncies que van pro­vo­car aquell gran foc seria menys pro­ba­ble que s'escapés, però
la manca de mit­jans encara és un pro­blema que podria difi­cul­tar l'extinció. Actu­al­ment el parc de bom­bers de la Jon­quera, exposa Car­re­ras, dis­posa de dos vehi­cles que
han de cobrir un total d'onze pobla­ci­ons. És poc. Fa dues dècades, quan el cos de bom­bers de les comar­ques giro­ni­nes era coman­dat per Toni Güell, va optar per l'estratègia de repar­tir, sobre­tot a l'estiu, els efec­tius, comp­tant els volun­ta­ris, a dife­rents pobles per tenir una capa­ci­tat de reacció més ràpida. El sis­tema era efec­tiu però tenia un pro­blema: els cos­tos eren ele­vats i per això l'admi­nis­tració va optar per fórmu­les més bara­tes.

12.000
litres d'aigua
podia dur l'avió DC-6 que es va estavellar el 19 de juliol de 1986.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia