Administracions

79,4 milions d'inversió

La Generalitat preveu destinar l'any que ve a la demarcació un 58% més de diners que el 2015

La inversió per càpita mitjana serà de 107,56 euros per habitant

La Gene­ra­li­tat pre­veu inver­tir l'any que ve 79.452.872 euros a les comar­ques giro­ni­nes (tota la demar­cació excepte la Cer­da­nya), segons el pres­su­post pre­sen­tat ahir pel govern català. Aquesta xifra és un 58% més ele­vada que la del pres­su­post del 2015 (l'últim apro­vat), en què es van con­sig­nar 50.305.210,38 euros. Els aug­ments més des­ta­cats són al Gironès (+178%) –sobre­tot per l'estació de busos de Girona i la reforma de les urgències del Tru­eta–, el Pla de l'Estany (+170%) –bàsica­ment per la depu­ra­dora del Terri– i l'Alt Empordà (150%) –en bona part per la planta de resi­dus de Pedret i Marzà i per la ter­mi­nal inter­mo­dal de Vila­ma­lla–. També des­taca l'incre­ment del 61% al Ripollès, que la porta a ser la comarca giro­nina amb més inversió per càpita (454,32 euros). Al cos­tat con­trari, la Gar­rotxa, amb només 7,64 euros (s'hi inver­teix un 40% menys que el 2015). El glo­bal a la demar­cació és una inversió per càpita de 107,56 euros.

Gironès

El 24,07% de la inversió pre­vista al Gironès, 20,91 mili­ons d'euros, és per a inver­si­ons a l'hos­pi­tal Josep Tru­eta, hos­pi­tal de referència a la regió sanitària de Girona. Entre aques­tes inver­si­ons al Tru­eta des­ta­quen els 4,2 mili­ons per a la reforma i ampli­ació d'urgències. En matèria sanitària, també es pres­su­pos­ten 1,26 mili­ons per al parc hos­pi­ta­lari Martí i Julià de Salt. La inversió més gran a la comarca, però, és la de l'estació inter­mo­dal d'auto­bu­sos sobre l'estació del TAV, a Girona, de 5,3 mili­ons. La Gene­ra­li­tat pres­su­posta també la reforma de l'N-141e (la “car­re­tera de la ver­go­nya”) a Bes­canó, on des­ti­narà 2,94 mili­ons. Per a l'estació depu­ra­dora d'aigües resi­du­als de Cassà i Lla­gos­tera la inversió pre­vista és d'1,24 mili­ons. Hi ha una qua­ran­tena més d'inver­si­ons, tot i que d'imports menors. Des­ta­quen el nou sec­tor indus­trial d'Aigua­viva (500.000 euros), els 150.000 euros per a la Casa Pas­tors de Girona o el con­di­ci­o­na­ment de la GI-633 entre Sant Julià de Ramis i Ver­ges (62.625 euros).

Alt Empordà

Des­taca l'impuls que es vol donar a la ter­mi­nal inter­mo­dal de Vila­ma­lla, una tria en clau de país, sobre la qual estan fona­men­ta­des les espe­ran­ces futu­res de la indústria a la comarca. Apa­rei­xen en el pres­su­post per al 2017 dues par­ti­des que sumen 2,75 mili­ons d'euros. Aquesta, però, no és la inversió més volu­mi­nosa a la comarca. L'ampli­ació de la planta de trac­ta­ment de resi­dus de Pedret i Marzà és al cap­da­munt de la xifra de des­pesa. Aquesta és una neces­si­tat de la planta perquè s'acos­tava la seva data de cadu­ci­tat. La remo­de­lació i millora per a l'eli­mi­nació de nutri­ents de l'estació depu­ra­dora d'aigües resi­du­als de Figue­res està en el segon escaló de pri­o­ri­tats. La Gene­ra­li­tat hi des­ti­narà una par­tida de 5,245 mili­ons d'euros, a través de l'Agència Cata­lana de l'Aigua, que s'ha vist obli­gada a actu­a­lit­zar l'estació. Dues obres més de gran calat que estan en marxa i que rebran la injecció pres­su­postària per con­ti­nuar-hi fent front són el des­do­bla­ment de la C-260, on es pre­ve­uen des­ti­nar 4,443 mili­ons, i la cons­trucció del CAP Figue­res 2, una cons­trucció que està en marxa des de fa mesos i que tindrà una inversió de 4,7 mili­ons d'euros. L'escola Mont­ser­rat Vay­reda de Roses també s'està cons­truint i en el pres­su­post del 2017 hi ha 2,211 mili­ons pres­su­pos­tats per pagar-ne els tre­balls. La cons­trucció de la nova comis­sa­ria de la Jon­quera tindrà també una par­tida d'1,857 mili­ons d'euros. Entre les inver­si­ons que con­so­li­den pro­jec­tes hi ha els 150.000 euros per pagar el pro­jecte del nou museu del circ de Figue­res.

Baix

Empordà

El gros dels sis mili­ons ani­rien des­ti­nats a inver­si­ons en espais d'interès natu­ral –1,66 mili­ons ter­ri­to­ri­a­lit­zats al muni­cipi de Palamós–, i es des­ti­na­rien 1,59 mili­ons al parc de car­re­te­res –al parc de Vidre­res, el gira­tori pre­vist per a l'accés de Llo­friu i millo­res i inter­sec­ci­ons a les car­re­te­res GI-633 i GI-634 entre Colo­mers, Jafre i Ver­ges–. També hi ha una gran par­tida des­ti­nada a la reforma urbana del sec­tor Cala Sants de Sant Feliu de Guíxols (650.000 euros) i 438.000 euros més a repar­tir entre la urba­nit­zació de la zona nàutica del port ganxó i mesu­res d'eficiència energètica. A banda, des­ta­quen la inversió glo­bal des­ti­nada al nou con­sul­tori de Ver­ges (més de 600.000), els 334.700 reser­vats per a l'escola La Sínia i els 198.406 euros pre­vis­tos per res­tau­rar la mura­lla del jaci­ment d'Ullas­tret, 150.000 més per al punt d'ins­pecció fron­te­rer Schen­gen al port de Palamós i 104.981 per posar en marxa el nou CAP de Platja d'Aro.

Gar­rotxa

Amb 428.000 euros (7,64 euros per habi­tant), és de les comar­ques menys bene­fi­ci­a­des. La majo­ria d'aquests diners (dues par­ti­des de 233.000 i 132.000 euros, res­pec­ti­va­ment) els ges­ti­o­narà el parc d'obres públi­ques de la Vall de Bia­nya, que s'encar­rega del man­te­ni­ment i repa­ració de bona part de les car­re­te­res de la comarca. Per a l'ampli­ació del pont de la GI-522 a Sant Joan les Fonts hi ha 61.000 euros, però l'Ajun­ta­ment asse­gura que tenen el com­promís de la Gene­ra­li­tat d'inver­tir-hi 600.000 euros.

En els diners des­ti­nats a la Gar­rotxa no hi ha par­tida per a la planta de tri­atge de Sant Jaume de Lli­erca, però en un apar­tat des­ti­nat a tota la demar­cació hi ha con­sig­nats 1,2 mili­ons per a una planta de resi­dus, que tot indica que seria la de la Gar­rotxa. Les obres començaran a finals del 2017 i en els següents exer­ci­cis la Gene­ra­li­tat hi des­ti­narà fins a 14 mili­ons d'euros.

Pla de

l'Estany

S'hi des­ti­nen prop de 3,2 mili­ons d'euros (a cada habi­tant li cor­res­pon­drien 100,3 euros). La inversió de més enver­ga­dura és per a la millora de la planta depu­ra­dora del Terri (a Cor­nellà del Terri), dotada amb prop d'1,9 mili­ons d'euros. Les altres par­ti­des des­ta­ca­des de la comarca són de 663.000 i 612.000 euros per al man­te­ni­ment de car­re­te­res, a compte del parc d'obres públi­ques de Girona.

Selva

A la Selva, la prin­ci­pal inversió són els 3,7 mili­ons de l'eixam­pla­ment i reforç de la C-25. Les obres es faran de Riu­de­llots a Camp­llong i Cassà i inclou­ran un car­ril bici (més a prop de For­nells). El govern inver­tirà 3,1 mili­ons a l'ins­ti­tut Mont­so­riu d'Arbúcies i més de tres mili­ons en gestió de resi­dus. A més, hi ha una par­tida de mig milió per a un nou sec­tor indus­trial a l'aero­port, a la qual se suma mig milió més al Gironès.

Ripollès

En total, l'any vinent la Gene­ra­li­tat des­ti­narà al Ripollès 11,5 mili­ons d'euros en inver­si­ons (la mit­jana per habi­tant seria de 454 euros). Les par­ti­des més grans són per a la nova escola de Camp­devànol (3,064 mili­ons d'euros), per fer millo­res a la car­re­tera C-17 (2,4 mili­ons d'euros) i per a l'ins­ti­tut escola de Sant Joan de les Aba­des­ses (2,3 mili­ons d'euros). La línia del tren cre­ma­llera de Núria i les esta­ci­ons d'esquí de Núria i Vall­ter s'empor­ten el gruix de la resta d'inver­si­ons.

(Text ela­bo­rat per Jordi Nadal, Joan Puntí, Emili Agulló, Jordi Fer­rer, Ramon Estéban i Lur­des Arti­gas)



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia