Cautela metropolitana amb les inversions de Foment
Els batlles de Sant Feliu, Montcada i l'Hospitalet es mostren satisfets però prudents amb l'anunci de cobriment
Els ajuntaments, pendents de reunions amb Foment per concretar-ne els detalls
Satisfacció, però amb prudència i cautela. És el sentiment comú que la promesa de l'Estat d'invertir 4.200 milions en infraestructures a Catalunya fins al 2020, tot i que el pressupost general de l'Estat preveu una baixada d'inversions al país del 2,7% respecte del 2016, ha provocat en les ciutats que esperen amb candeletes el cobriment de les vies de Renfe. Aquesta inversió inclouria fer les vies subterrànies a l'Hospitalet, Sant Feliu de Llobregat i Montcada. Els tres ajuntaments estan en espera de reunions amb Foment per concretar-ne els detalls.
L'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín, es mostra confiada que “durant aquest any les obres es puguin posar a licitació i que el pressupost del 2018 ja inclogui les partides econòmiques necessàries per a l'execució dels treballs”. Així ho va expressar dilluns passat a la reunió amb la plataforma L'Hospitalet sense Vies, que agrupa entitats de la ciutat que lluiten perquè es facin subterrànies i que van expressar la seva “satisfacció crítica” amb l'anunci. Marín valora que el govern espanyol “ha entès finalment que la ciutat no demanava el cobriment de les vies per una qüestió merament estètica i localista, sinó que està en joc el futur de rodalies i el desenvolupament econòmic del país”.
El seu homòleg a Sant Feliu, Jordi San José, va valorar al seu torn “positivament però amb moderació” la promesa de Foment de cobrir les vies també en aquest municipi. L'alcalde va fer una crida a la prudència “per no tornar a passar per situacions que obren moltes expectatives però que en darrera instància generen frustració”, com ara la que es va produir després que Foment aprovés el 2010 el projecte executiu del cobriment, valorat en 120 milions d'euros. Aquesta obra ha estat reivindicada des del 1980, per la fractura urbanística que suposen les vies i pels atropellaments mortals al pas a nivell.
L'alcaldessa de Montcada, Laura Campos, va expressar “prudència i satisfacció continguda” respecte de les declaracions del secretari d'estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, que va assegurar que el cobriment està previst en totes tres ciutats. Prudència perquè “no és el primer cop que Foment ho promet i fins i tot vam signar un conveni que es va endur el vent”, segons Campos.
El delta reclama el metro
Les previsions de Foment no han agradat a tothom, ja que hi ha infraestructures aprovades fa anys que continuen al calaix, com és el cas de l'anomenat “metro del delta”, una línia de rodalies entre Castelldefels i Cornellà. El projecte preveia la construcció d'un tram de via d'uns 22 quilòmetres de longitud i 11 estacions, quatre de les quals de nova construcció. El 2010 es va aprovar provisionalment, però des d'aleshores no hi ha hagut cap avanç.
Les alcaldesses i l'alcalde de Gavà, Sant Boi, Castelldefels i Viladecans exigeixen a l'Estat que prioritzi les inversions per millorar la mobilitat del delta, i que el doti d'una xarxa de transport públic, eficient i sostenible. “Estem parlant d'un espai on viuen més de 250.000 persones, un dels motors econòmics més importants del país i un territori de gran valor natural i estratègic”, assenyala l'alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez. L'alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, vaticina que “el col·lapse del transport públic en la zona del delta s'incrementarà amb les restriccions al vehicle privat que es faran en l'àmbit metropolità”.