Infraestructures i serveis

medi ambient

El Jussà planteja un sender que connecti amb el Sobirà

De 70 quilòmetres de llarg, uniria el congost de Mont-rebei amb la vall d'Àssua, la porta del Parc Nacional d'Aigüestortes

Jussà i Sobirà mostren unió institucional per un projecte que la conselleria de Territori descarta

El Con­sell Comar­cal del Pallars Jussà ha plan­te­jat a la sub­de­le­gació del govern espa­nyol a Lleida la pos­si­bi­li­tat d'habi­li­tar un nou camí natu­ral que uneixi els muni­ci­pis palla­re­sos de Sant Esteve de la Sarga i Sort, un pro­jecte que con­nec­ta­ria a través d'un sen­der dos espais natu­rals com el con­gost de Mont-rebei i el Parc Naci­o­nal d'Aigüestor­tes i Estany de Sant Mau­rici. El nou Camí Natu­ral tin­dria una lon­gi­tud d'uns 70 quilòmetres, dels quals 30 serien ade­qua­ci­ons d'antics traçats actu­al­ment en mal estat i, per a la resta, s'apro­fi­ta­rien anti­gues vies pecuàries que ja es estan en bones con­di­ci­ons. El pro­jecte està pres­su­pos­tat en uns dos mili­ons d'euros i con­nec­ta­ria el Camí Natu­ral 40 (Mont­falcó-con­gost de Mont-rebei) i el Camí Natu­ral 30 (Sort-vall d'Àssua). Tot Camí Natu­ral ha de ser apte per a la pràctica del sen­de­risme, el ciclisme, les excur­si­ons a cavall o l'excur­si­o­nisme, i ha d'uti­lit­zar traçats antics per con­ver­tir-los en recur­sos turístics.

La idea d'habi­li­tar aquest sen­der va sor­gir en una visita que res­pon­sa­bles de la comarca van fer a Fitur, on se'ls va infor­mar sobre l'existència d'un pro­grama que per­met finançar la cons­trucció de camins rurals i dins el qual, espe­ci­al­ment, es pri­o­rit­zen les con­ne­xi­ons entre vials que ja exis­tei­xen. “El cas del pro­jecte que plan­te­gem s'ajusta a aquest plan­te­ja­ment i, per això, ho hem tirat enda­vant”, ha expli­cat el pre­si­dent del Con­sell Comar­cal del Pallars Jussà, Cons­tante Aranda. Aquest tipus d'actu­a­ci­ons es finan­cen amb fons esta­tals, dins el Pro­grama 414B de Desen­vo­lu­pa­ment del Medi Rural del Minis­teri d'Agri­cul­tura. Entre d'altres, se sufraga la cons­trucció i millora de vies pecuàries i la con­versió de camins actu­al­ment en desús, sen­ders de ribera, camins de sirga o traçats fer­ro­vi­a­ris en el que s'ano­mena Camí Natu­ral.

Un pro­jecte “ambiciós”

Aranda ha remar­cat que és un pro­jecte “ambiciós” que uni­ria Mont-rebei amb la vall d'Àssua, pas­sant per Sant Esteve de la Sarga, Cas­tell de Mur, Tremp, Ara­munt, la Pobla de Segur, la vall Fosca i Lles­sui. El pre­si­dent comar­cal ha expli­cat que, més enllà de l'ade­quació del sen­der, es bus­carà “ven­dre la comarca”, de manera que es lli­garà el recor­re­gut amb l'oferta turística de les zones per on tran­si­tarà. Per la seva banda, la sub­de­le­gada del govern a Lleida, Imma Manso, ha reco­ne­gut l'interès del pro­jecte pre­sen­tat pel Con­sell Comar­cal del Pallars Jussà i s'ha com­promès a tra­mi­tar-lo. L'ens comar­cal ha pre­sen­tat una memòria valo­rada, però els pro­mo­tors hau­ran de pro­gra­mar els tre­balls pre­vis­tos per fases. Segons explica Manso, “amb una divisió per fases, sem­pre és més fàcil acon­se­guir fons per ini­ciar l'exe­cució del pro­jecte”.

Comi­ols queda des­car­tat

La bona sin­to­nia entre les dues comar­ques palla­re­ses es va tor­nar a fer palesa la set­mana pas­sada quan els pre­si­dents dels con­sells comar­cals del Pallars Jussà, Cons­tante Aranda, i del Pallars Sobirà, Car­les Isús, van fer pública la seva intenció de recla­mar l'exe­cució del pro­jecte exis­tent de la car­re­tera de Comi­ols, com ja va avançar aquest diari el 23 de març. Els pre­si­dents comar­cals recla­men l'exe­cució del pro­jecte pre­sen­tat per la Gene­ra­li­tat l'any 2009 que, segons afir­men, supo­sa­ria reduir en uns deu minuts el tra­jecte entre Tremp i Artesa de Segre. Aquesta opció pre­veu la cons­trucció de 5 túnels i 5 via­duc­tes, en lloc del rei­vin­di­cat túnel únic.

Tot i així, el pro­jecte defen­sat pels ens comar­cals ha estat des­car­tat pel con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Josep Rull, pocs dies després de la seva pre­sen­tació. En una entre­vista al NacióDigi­tal, Rull asse­gura que la pro­posta pre­sen­tada només rebaixa el temps “en tres o qua­tre minuts” i que si el govern rea­litza una inversió al port de Comi­ols “serà per acon­se­guir un estalvi de temps molt major”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia