El desdoblament de l'eix transversal acabarà el 2012, un any més tard del previst

El tram entre Vic i Vilobí és l'únic en obres, a la resta encara s'arrosseguen els problemes econòmics de la concessionària

Les obres en el tram Vic-Vilobí d'Onyar van començar al setem­bre, i bàsica­ment con­sis­tei­xen en la repo­sició de ser­veis afec­tats per les obres, com ara línies elèctri­ques, con­duc­ci­ons de gas o ser­veis de cases par­ti­cu­lars. Això fa que els tre­balls siguin poc visi­bles, si bé en alguns punts deter­mi­nats ja s'hi veuen màqui­nes tre­ba­llant. En canvi, a la resta de trams –de Cer­vera a Man­resa i de Man­resa a Vic– encara s'ha d'apro­var el pro­jecte cons­truc­tiu defi­ni­tiu, i posar a lici­tació els tre­balls, tal com ha expli­cat el direc­tor gene­ral de Car­re­te­res de la Gene­ra­li­tat, Jordi Follia, que ha asse­gu­rat que els tre­balls es posa­ran a lici­tació la pri­ma­vera vinent. «És una obra molt llarga, amb incer­te­ses que fan que no sapi­guem ara mateix com pot anar de calen­dari», ha dit Follia.

Pro­ces­sos dife­rents

El procés d'adju­di­cació de les obres és dife­rent en els dos trams entre Cer­vera i Vic i el ter­cer de Vic a Girona. Aquest últim l'exe­cu­tarà la mateixa con­ces­sionària Cedinsa, que s'ha divi­dit els 55 quilòmetres entre les qua­tre empre­ses cons­truc­to­res que for­men l'UTE –Copisa, Cop­cisa, FCC i Compsa–, men­tre que els altres dos els haurà d'adju­di­car a altres empre­ses. Follia ho ha jus­ti­fi­cat dient que d'aquesta manera un sol cons­truc­tor no es queda una obra d'aquesta enver­ga­dura i hi poden par­ti­ci­par altres empre­ses.

Els pro­ble­mes van arri­bar amb la crisi econòmica, ja que no es va acon­se­guir el crèdit neces­sari per començar els tre­balls, tot i que Caixa Cata­lu­nya és el cinquè soci de Cedinsa. Això és el que està fent retar­dar les obres, ja que els tre­balls es van adju­di­car pel sis­tema de peatge a l'ombra. O sigui, Cedinsa es fa càrrec del des­do­bla­ment, i la Gene­ra­li­tat li pagarà lla­vors una quan­ti­tat de diners cada any en funció del trànsit que hi passi, i durant 33 anys.

Des­bros­sa­ments i altres

En la majo­ria dels punts on s'actua ara mateix en el des­do­bla­ment entre Vic i Vilobí es fan fei­nes de repo­sició de ser­veis. A part, s'han començat a fer des­bros­sa­ments, com en els via­duc­tes del Pla de Perer i Sot de l'Ullas­tre, i fei­nes de fona­men­tació de futurs via­duc­tes, i també de dre­natge. La majo­ria del traçat anirà paral·lel a la via actual, i en alguns trams la via tindrà 5 car­rils.

Això és el que costarà el desdoblament entre Vic i Vilobí, un tram de 55 quilòmetres que serà el més complicat de fer de tot el recorregut de la carretera. El motiu són els 21 viaductes i 12 túnels que s'hauran de desdoblar, als quals s'hauran de sumar 14 enllaços. Els altres dos trams –entre Cervera i Manresa i d'aquí a Vic– no tenen tantes estructures, i en total, l'obra es va adjudicar per poc més de 700 milions.

El peatge de camions, per ara descartat

Una de les incògnites sobre el desdoblament de l'eix és el possible peatge per a camions. Per ara això està descartat, però la concessió permet al govern aplicar peatges en cas que ho vulgui. Això depèn en bona part de l'aplicació de l'eurovinyeta, una directiva europea que pretén establir un sistema de tarifes per a l'ús de les carreteres que faci el transport de mercaderies.

Viaducte de les Fosses

Les obres del tram final de l'eix fins a l'enllaç amb l'A-2 les fa Compsa, i ara es concentren en el viaducte de les Fosses, sobre la riera de Santa Coloma de Farners. De fet, aquest és un dels punts on ara mateix es veu més moviment, ja que s'hi estan executant treballs de desbrossament i també obres de drenatge per millorar el pas de la riera. A més, ja s'ha començat a avançar en feines paral·leles com ara el terraplenat o la fonamentació del viaducte. Pel que fa a la resta del tram, encara no s'hi ha començat a treballar, si bé a la part final d'aquest tram no s'esperen grans complicacions perquè la majoria d'obres es fan en terreny planer, sense túnels ni viaductes.

Obres de drenatge al coll de Revell

Les obres al coll de Revell, dins el tram que executa Copcisa, es distribueixen en diversos punts abans d'arribar a Espinelves. Són sobretot noves obres de drenatge perquè s'hauran de canalitzar torrents per adaptar-los al desdoblament. Ja s'han desbrossat diversos terrenys i s'han portat alguns materials per fer la canalització, com ara tubs de formigó.

Terraplenat a la zona de Vic

Una de les primeres obres que es va començar del desdoblament entre Vic i Girona va ser la retirada de terra vegetal i el terraplenat a la zona de Vic, en el tram de l'eix que fa de ronda urbana de la capital d'Osona, amb connexió a altres pobles com Gurb i Manlleu. El tram l'executa Copisa i, a part del desdoblament, comportarà la millora dels enllaços.

Manteniment i renovació de ferm

Paral·lelament a les obres de desdoblament, la concessionària Cedinsa està fent els últims mesos la renovació de l'asfalt en els punts on estava més deteriorat, ja que el traçat actual de l'eix es mantindrà gairebé en tot el recorregut. Això ha ocasionat petites retencions, perquè s'ha d'anar alternant la circulació per un sol carril. A més, també s'han fet altres feines de manteniment, com ara el correcte funcionament de l'enllumenat dels túnels.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.