Infraestructures i serveis

MONTSE AYATS

PORTAVEU COL·LECTIU 'PERQUÈ NO ENS FOTIN EL TREN', EN DEFENSA DE LA LÍNIA R3 DE RODALIES

“A Renfe i a Adif els importa poc que les coses funcionin”

Fa cinc anys va néixer a Torelló el col·lectiu ‘Perquè no ens fotin el tren’, per fer costat a l’ús del transport públic però sobretot per reclamar millores a la línia Barcelona-Puigcerdà, d’una via

Quin balanç fan d’aquests pri­mers cinc anys?
Si sumes que la pro­blemàtica ara és més pre­sent, que els polítics hi estan més impli­cats i que hem acon­se­guit algu­nes millo­res, com ara la tarifa inte­grada fins a Ripoll, que hi hagi un tren que per­meti a la gent de Ripoll, Sant Quirze de Besora, Torelló i Man­lleu arri­bar a Bar­ce­lona abans de la vuit del matí, i que comenci a haver-hi algun tren apte per a gent amb difi­cul­tats de mobi­li­tat, el balanç és posi­tiu.
Al mani­fest que sig­na­ven dilluns recla­ma­ven raci­o­na­lit­zar hora­ris i major freqüència de trens. Com pot ser que en algu­nes fran­ges cal­gui espe­rar gai­rebé una hora fins al tren següent entre Vic i Bar­ce­lona?
Jo diria que som l’única línia on no hi ha cap cadència ni cap lògica. En qual­se­vol altra saps que, ni que sigui cada tres quarts d’hora, tens un tren. Aquí pots tenir, el cap de set­mana, dos trens amb mitja hora de diferència i no haver-n’hi cap durant dues hores. Raci­o­na­lit­zació vol dir endreça, una lògica d’acord amb els des­plaçaments habi­tu­als de la gent, i això té el suport de 40 muni­ci­pis i tres con­sells comar­cals que van apro­var una moció. A Cen­te­lles, capi­tal d’Osona sud, la majo­ria de semi­di­rec­tes no hi paren, men­tre que a Bor­gonyà o a la Farga de Bebié hi ha trens que hi paren sis­temàtica­ment.
El fet que la línia no esti­gui des­do­blada és el motiu per no arre­glar hora­ris i freqüències?
Hi ha Roda­lies des­do­bla­des que fun­ci­o­nen igual de mala­ment que la nos­tra, com ara la de Man­resa. És evi­dent que el des­do­bla­ment és neces­sari, però men­tre això no passi hi ha un munt de coses per arre­glar que millo­ra­rien la qua­li­tat del ser­vei i la per­cepció que en té l’usu­ari.
L’autobús Vic-Bar­ce­lona ha pas­sat la mà per la cara al tren?
És la prova que quan un ser­vei fun­ci­ona té usu­a­ris. L’autobús pot ser una solució per a la gent que va de Vic a Bar­ce­lona, però no ho és per a la gent de totes les pobla­ci­ons del mig. Crec que bus i tren poden con­viure per­fec­ta­ment. Nosal­tres no estem obses­si­o­nats per gua­nyar cinc minuts. Si el viatge ha de durar una hora i quart, que la duri, però que sigui això i no més.
La gent s’ha aca­bat habi­tu­ant als cinc minuts de retard?
Fixa’t que sem­pre són els minuts jus­tos per no haver-te de pagar la Devo­lució Xpress. D’ençà d’aquell acci­dent de Galícia, els nos­tres trens ara van amb deu minuts més del compte perquè hi ha llocs on han de reduir la velo­ci­tat, però en aquest temps també s’han fet mol­tes actu­a­ci­ons que per­me­trien tor­nar als hora­ris antics. Ara hi ha un tren que arriba a Vic a les 9.10 o 9.15, quan la majo­ria de gent entra a tre­ba­llar a les 9. Dema­nem que es com­plei­xin els hora­ris i que es generi cre­di­bi­li­tat en la qua­li­tat del ser­vei.
Els seients no són còmodes...
A l’R3 hi va a parar tot el que no volen les altres línies. Les refor­mes que es van fer als com­bois no estan pen­sa­des per des­plaçar-se de Puig­cerdà a Bar­ce­lona, que suposa dues hores.
Mol­tes esta­ci­ons de l’R3 no tenen per­so­nal. Quan­tes n’hi ha que encara el con­ser­vin?
De fet, pràcti­ca­ment només queda Torelló. Quan nosal­tres vam començar la lluita, i en gran part per això vam néixer, és quan va començar una política deci­dida d’Adif per car­re­gar-se el per­so­nal i auto­ma­tit­zar les esta­ci­ons. Dar­rere una estació tan­cada hi ha un dete­ri­o­ra­ment dels espais: avui no fun­ci­ona el lavabo, demà el llum... Tot i així estem espe­rançats que hi hagi un canvi de xip. A Man­lleu, on l’Ajun­ta­ment s’hi ha impli­cat, sem­bla que Adif ha entès que val la pena tro­bar-hi solu­ci­ons.
A Vic, els usu­a­ris també han dema­nat a l’Ajun­ta­ment que actuï per atu­rar el dete­ri­o­ra­ment de l’estació. Què hi ha pas­sat?
A Renfe i a Adif els importa poc que les coses fun­ci­o­nin. Nosal­tres hem dit a l’Ajun­ta­ment: “Si no us hi impli­queu, això no es resoldrà.” No pot ser que en una capi­tal de comarca tin­guem una estació com la que tenim, que al ves­pre gai­rebé fa por. De fet, l’alcal­dessa ens ha citat per dilluns que ve i entenc que l’Ajun­ta­ment s’està posant les piles per ser-hi. No diem als ajun­ta­ments que hagin de pagar el que no està assu­mint Adif i Renfe, sinó que bus­quin solu­ci­ons. A l’estació de Vic hi ha un gran espai i no hi ha manera que hi fun­ci­oni res, iden­ti­fi­quem per què i mirem si allà hi pot anar algun ser­vei.
Torelló ha de ser l’estació de referència de la Gar­rotxa?
Amb l’ober­tura de l’eix Vic-Olot, la gent de tota una franja de la Gar­rotxa té el tren de Torelló a la can­to­nada. Si aquesta estació es con­ver­teix en la seva i hi ha més usu­a­ris, més impor­tant haurà de ser l’oferta. Però això depèn que a la Gar­rotxa, a part d’apro­var la moció als ajun­ta­ments i al Con­sell Comar­cal, els ajun­ta­ments tre­ba­llin perquè el bus que ara arriba a Vic passi per Torelló i per senya­lit­zar l’estació amb indi­ca­dors a l’eix
.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia