Urbanisme

opinió

Canalejas, un tresor

El pas­sat 14 de gener publi­cava a El Punt Avui el tre­ball titu­lat Riu Onyar: rein­ven­tem-lo. Ara, amb aquest tre­ball d’avui, Cana­le­jas, un tre­sor, que­den els dos inter­con­nec­tats i com­ple­men­tats. El riu Onyar rein­ven­tat, que seria un dia­mant en brut, font de vida i benes­tar per a tots els ciu­ta­dans de Girona i els seus visi­tants. El pas­seig Cana­le­jas és la cire­reta del pastís, una de les por­tes d’entrada al Barri Vell amb unes vis­tes fabu­lo­ses a la postal i una de les ico­nes que repre­sen­ten les cases de l’Onyar d’aquesta nos­tra esti­mada Girona.

Per als que siguin de fora i no ho cone­guin, el pas­seig Cana­le­jas és el car­rer, avui en dia degra­dat, que va des de la plaça Inde­pendència fins al pont de la basílica de Sant Feliu res­se­guint el riu Onyar. Els governs lide­rats per Car­les Puig­de­mont i ara Marta Madre­nas han pre­sen­tat la segona remo­de­lació del pro­jecte però fa gai­rebé cinc anys que s’ho estan pen­sant, pro­jec­tant i anun­ci­ant... Men­tres­tant, però, el pas­seig segueix intacte, igual que el d’aque­lla Girona grisa de fa més de sei­xanta anys. Per posar un exem­ple sig­ni­fi­ca­tiu, l’exbat­lle Joa­quim Nadal, amb més de vint anys d’alcal­dia, que va pro­jec­tar una infi­ni­tat de pro­jec­tes i els va por­tar a terme, tot trans­for­mant la ciu­tat, amb impa­ga­bles encerts, mai va entrar a Cana­le­jas. I això que l’indret demana a crits la seva remo­de­lació. És un punt neuràlgic i clau de la nos­tra ciu­tat que volem que passi a ser emblemàtic, còmode, tran­si­ta­ble, modern i medi­e­val a la vegada,... i que ens reva­lori el sen­tit de gau­dir de les cases de l’Onyar, situ­a­des a l’altra banda del riu i a les quals també els con­vin­dria un repàs en pro­fun­di­tat.

El pro­jecte en la seva redacció actual és una remo­de­lació clàssica, encai­xo­nada, tras­lla­dant l’apar­ca­ment de motos, seguint amb el trànsit de vehi­cles, els arbres, bancs, i eixam­plant les vore­res a banda i banda. Ini­ci­al­ment hi havien pre­vis­tos uns bal­co­nets que no varen agra­dar als veïns i es varen eli­mi­nar del pro­jecte ini­cial de fa cinc anys. El pro­jecte no ena­mo­rava a gai­rebé ningú. Un lloc tan pri­vi­le­giat com és Cana­le­jas no pot tenir trànsit rodat perquè perd tota la gràcia, tot el gla­mur, la nos­tra auto­es­tima de ciu­tat... i a més per­dem la pos­si­bi­li­tat de donar al lloc l’embran­zida que ens merei­xem. Hi ha solu­ci­ons ima­gi­na­ti­ves, n’apun­tem algu­nes, no són les úniques.

Resu­mim la nos­tra pro­posta rao­nada. Cana­le­jas ha de ser exclu­si­va­ment per a les per­so­nes, les que vivim a Girona i els visi­tants, amb una obra sin­gu­lar, pràctica, que sigui una autèntica con­ti­nu­ació de la plaça Inde­pendència, però amb vis­tes magnífiques, sense cap mena de trànsit, amb ter­ras­ses, arbres, bancs, llums, vida, color, ins­pi­ració, relax, i sobre­tot, vis­tes. Els vehi­cles que per neces­si­tat entrin a la plaça Inde­pendència o bé que en sur­tin, que ho facin per la zona de Cor­reus, que és ampla, i no pas per Cana­le­jas, ja que no fa cap falta. No espat­llem un lloc pri­vi­le­giat. Cana­le­jas té l’espai que té però l’hem de fer créixer. Com? Pro­po­sem de fer una ter­rassa que volés dins el riu, for­mant unes ona­des, per exem­ple a la vorera situ­ada al cos­tat de Sushi de la Riba. Podria començar a l’altura d’un metre i avançar en forma d’ona­des, sobre­sor­tint en alguns sec­tors fins a tres o cinc metres. La barana podria tenir un dis­seny medi­e­val (amb pedra de Girona), que supo­sa­ria una com­bi­nació entre antic i modern. Així, es podria reser­var tot l’espai de la vorera actual que dona al riu, amb aquest afe­git sin­gu­lar en forma d’ona­des per a pas­seig de per­so­nes fins al pont de Sant Feliu. Com un ele­ment volant, sense colum­nes. A sota de la mateixa llosa, s’hi podrien ins­tal·lar focus que es pro­jec­tin a les cases de l’Onyar. La zona actual de vore­res i trànsit, sense cap des­ni­vell; la zona actual per a vehi­cles, dedi­cada a ter­ras­ses amb pri­o­ri­tat per als locals actu­als, tot emple­nant la resta d’espais a través de sub­hasta pública, on també es pri­o­rit­za­ria la qua­li­tat del ser­vei, el dis­seny, la inno­vació... a part de l’apar­tat econòmic, que s’hau­ria d’aco­tar. Arbres, vege­tació, flors del tipus apli­cat al sis­tema Estras­burg, llums, bancs per seure... En resum, vida i color. I, com a afe­git, tra­mi­tar i acon­se­guir la decla­ració de Girona ciu­tat turística, amb tot el que això com­porta, ja que es tracta d’un dels dos motors econòmics de la ciu­tat, jun­ta­ment amb els ser­veis. És molt trist que sobre­tot als ves­pres a l’estiu la gent marxi de Girona a pobla­ci­ons de la costa, on saben què es por­ten entre mans i ente­nen el turisme i el que repre­senta.

Em costa enten­dre, i no s’ho aga­fin com una crítica, que amb gai­rebé qua­ranta anys de democràcia, que cap dels qua­tre bons alcal­des de la ciu­tat –Joa­quim Nadal, Anna Pagans, Car­les Puig­de­mont i Marta Madre­nas– hagin entrat mai amb el bis­turí a Cana­le­jas, un espai amb una situ­ació emblemàtica i ini­gua­la­ble. Un tre­sor, vaja. Ara sobre­tot no cal córrer i que la remo­de­lació sigui repen­sada de veri­tat, que tam­poc és tan difícil. Esti­mem Girona, passió per Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia