Infraestructures i serveis

Infraestructures

Variant amb 17 traçats

El tram que ha d’acabar l’eix Vic-Olot, que discorre per la plana de la Vall d’en Bas i que tradicionalment s’ha conegut com a variant de les Preses, ha estat estudiat quasi una vintena de vegades

Dels vuit corredors estudiats, els estudis de traçat i ambientals publicats ara i que discorren per la plana ja s’han pensat i repensat diverses vegades

La majoria de propostes de traçat s’han dibuixat a la dreta i l’esquerra del riu Fluvià, a la plana

Roda el món i torna al Born. La savi­esa popu­lar sem­pre és vigent. I aquest refrany es com­pleix fil per randa en el cas de la vari­ant de les Pre­ses i la Vall d’en Bas, i de retruc en el de la d’Olot, un pro­jecte que, dime­cres pas­sat, va tor­nar a ser actu­a­li­tat arran de la publi­cació dels estu­dis de traçat i impacte ambi­en­tal al Diari Ofi­cial de la Gene­ra­li­tat (DOG). I és que la vari­ant que ha d’aca­bar l’eix Vic-Olot per la plana de la Vall d’en Bas ha tin­gut un total de dis­set pro­pos­tes de traçat.

Això no obs­tant, l’opció per la qual s’ha apos­tat en el pro­jecte de traçat i d’impacte ambi­en­tal a expo­sició pública fins al 26 de febrer vinent torna en certa manera a les pro­pos­tes ini­ci­als de l’equip d’engi­nyers olotí de Josep San­tan­dreu i de l’arqui­tecte Ramon For­tet, for­mu­la­des a prin­cipi de la dècada dels anys noranta del segle pas­sat, en el marc del pla de car­re­te­res de la dècada ante­rior i dels debats sobre la mobi­li­tat trans­ver­sal a Cata­lu­nya.

Aques­tes pro­pos­tes es van dibui­xar per la plana agrícola de la vall, una a l’esquerra del riu Fluvià –aigües avall– i l’altra a la seva dreta, i l’actual, ara a expo­sició pública –la més via­ble de qua­tre, segons l’estudi–, també dis­corre entre el riu i l’actual car­re­tera C-63 (Olot-Santa Coloma de Far­ners), on hi ha la tra­ves­sera de les Pre­ses i el gira­tori d’accés a la C-37, al tram del túnel de Bra­cons. Des dels anys noranta, doncs, s’han anat fent pro­pos­tes i con­tra­pro­pos­tes, fruit del debat al ter­ri­tori, dels can­vis de color polític a la Gene­ra­li­tat i als ajun­ta­ments afec­tats, i de l’evo­lució pròpia dels tràmits admi­nis­tra­tius.

L’any 2003 va ser quan la direcció gene­ral de Car­re­te­res de la Gene­ra­li­tat va fer l’estudi de traçats més generós, quant a nom­bre. En con­cret va pro­po­sar sis cor­re­dors i hi va repar­tir un total d’onze pro­pos­tes de traçat. Per la banda oest, pre­veu dos d’aquests cor­re­dors pel sec­tor del poble de la Pinya, un per dar­rere del turó del Malloll (opció 1 del gràfic) i un altre per davant (opció 2), ja a la plana de la Vall d’en Bas. El més occi­den­tal passa molt a prop de la Pinya i, com l’altre, que s’allu­nya per l’est d’aquest poble, se’n van a tro­bar la futura vari­ant nord d’Olot, també per la banda més de la mun­ta­nya.

D’altra banda, plan­teja dos cor­re­dors més al mig de la plana de la Vall d’en Bas. Tots dos dis­cor­ren força paral·lels al riu Fluvià, però un per l’esquerra (opció 3) i l’altre per la dreta (opció 4). El pri­mer con­necta amb el terme muni­ci­pal d’Olot, no pas­sant mai a l’altre cos­tat de riu i s’allu­nya de Code­lla, a diferència de l’altre, que passa més pro­pera a la zona del Tus­sols de la capi­tal gar­rot­xina. En el cas d’aquests qua­tre cor­re­dors, queda clar que la con­nexió amb Olot s’ha de fer per túnel o túnels.

L’estudi també inclou una petita vari­ant (opció 4), en forma de bypass jus­ta­ment al seu pas pel nucli de les Pre­ses i vore­jant el barri de la Vall d’en Bas que queda a l’esquerra de la tra­ves­sara, però no afec­tant l’escola pública Vern­ta­llat. Aquesta pro­posta del 2003 inclou dos cor­re­dors més per l’est de la car­re­tera C-63 (opci­ons 5 i 6 del gràfic) i, per tant, amb un traçat per sota de la mun­ta­nya de Mar­bo­leny, un més allu­nyat de l’altre i que es dife­ren­cien bàsica­ment pel punt de sor­tida al sec­tor més al nord del polígon indus­trial de les Pre­ses, a la car­re­tera del Corb.

El juliol del 2003, Car­re­te­res va des­car­tar vuit dels onze traçats dibui­xats en aquests sis cor­re­dors, ate­nent als impac­tes que com­por­ten i a les difi­cul­tats tècni­ques. Cal tenir en compte que la plana de la Vall d’en Bas i les Pre­ses té un dels millors sols agrícoles del país i en pro­ducció, i que és on hi ha l’aqüífer del Fluvià, que s’ali­menta a la vegada de molts rie­rols i rie­res. Les opci­ons que pro­posa estu­diar més a fons són un traçat per l’est amb túnel, i dues per la plana, una de les quals, sub­terrània.

A par­tir d’aquell moment va començar un ver­ta­der rosari de pro­pos­tes, con­tra­pro­pos­tes i debats inten­sos, sobre si els dos túnels pre­vis­tos a Mar­bo­leny havien de ser un, si una mini­va­ri­ant seria sufi­ci­ent, si els traçats per la vall s’havien d’enlai­rar uns metres per evi­tar l’afec­tació a la xarxa hídrica i al sol agrícola, etc. A més, entre mig, el març del 2004, la Gene­ra­li­tat va atu­rar tem­po­ral­ment la per­fo­ració del túnel de Bra­cons, per replan­te­jar l’eix Vic-Olot, fruit dels acords del Pacte del Tinell que fan tirar enda­vant un govern tri­par­tit. El nou govern rede­fi­neix el tram de l’accés al túnel des del gira­tori de la C-63 i, pel tram fins a Olot i, per tant de la vari­ant de les Pre­ses, torna a posar sobre la taula les opci­ons est amb túnel i oest sub­terrània amb zones de trin­xera als acces­sos i, fins i tot, la del by-pass al poble.

Per aca­bar-ho de com­pli­car, es plan­teja l’opció d’allar­gar el traçat de la vari­ant est fins a Sant Cosme (Sant Joan les Fonts) per sota de Batet (Olot) (opció 7 del gràfic), i l’empresa Acti­vi­tats Natura pro­posa un eix Vic-Olot amb túnels sota la serra de Cabrera i coll d’Úria, amb la boca a Sant Feliu de Palle­rols i, des d’allà, superant la plana d’en Bas per Mar­bo­leny (opció 8 del gràfic).

El 2008 van sor­tir a expo­sició pública dos traçats, tots dos des­do­blats, un amb túnel i l’altre sub­ter­rani, opció que va ser l’esco­llida per Car­re­te­res, però després d’un llarg procés que s’acaba el gener del 2010. La crisi econòmica i els can­vis en el govern i en els ajun­ta­ments alen­tei­xen el procés, fins a l’acord de mínims a què van arri­bar els alcal­des d’Olot, els Pre­ses i la Vall d’en Bas amb la Gene­ra­li­tat que va des­en­ca­llar el tema i va con­duir a la situ­ació actual. El traçat ara a expo­sició pre­veu una vari­ant de 5,4 km d’un car­ril per banda, amb un sis­tema de roton­des i els ramals a l’enllaç amb les car­re­te­res C-37, C-63 i C-152 i GI-5273.

89
milions
d’euros és la quantitat amb què ha estat pressupostat el projecte de la variant de les Preses i la Vall d’en Bas, que inclou un fals túnel al sector del Verntallat i un nou viaducte i la demolició de part de l’actual. Si s’executa una primera fase, la inversió seria de 74 milions i el projecte se centraria a la rotonda d’accés a Bracons, amb un enllaç en T.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia