Serveis

Proposen un nom únic per a rodalies, regionals i FGC

Promoció del Transport Públic defensa que els viatgers s'orientarien millor si s'usés la R per als serveis interurbans de Renfe i FGC, la M per al metro i les línies urbanes de FGC i la T per al tramvia

Roda­lies de Cata­lu­nya uti­litza la lle­tra R per iden­ti­fi­car tots els ser­veis de roda­lies i regi­o­nals. Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (FGC) uti­litza la L del metro per deno­mi­nar les línies urba­nes de Reina Eli­senda, Avin­guda del Tibi­dabo i Molí Nou; la S de suburbà per als ser­veis que van a Mar­to­rell, Can Ros, Olesa de Mont­ser­rat, Saba­dell i Ter­rassa, i la R per als trens regi­o­nals que arri­ben fins a Man­resa i Igua­lada, tot i que aquests ser­veis dife­ren­ci­ats van pels matei­xos cor­re­dors del Vallès i el Llo­bre­gat –les tres deno­mi­na­ci­ons dife­ren­cien entre ser­veis que tenen un destí i para­des dife­rents. El metro de Bar­ce­lona usa la L per a totes les línies i el tram­via la T. Molts viat­gers uti­lit­zen cada dia més d'un d'aquests ser­veis com una única xarxa tot i la diver­si­tat de deno­mi­na­ci­ons. El cos­tum faci­lita l'ori­en­tació. Però per a un usu­ari de fora de l'àrea metro­po­li­tana, el pri­mer con­tacte amb la xarxa és laberíntic, excepte en el cas del metro i el tram­via. No hi ha cap plànol uni­fi­cat amb tots els ser­veis, de manera que un viat­ger que vul­gui anar a Abrera ha de saber que només tro­barà infor­mació del ser­vei als plànols de FGC. Si es vol anar a Tor­re­dem­barra, s'ha de saber que es tracta d'un ser­vei regi­o­nal de Renfe. Si busca les pos­si­bi­li­tats de viat­jar-hi a Renfe Roda­lies no les tro­barà. Contrària­ment, el viat­ger ha de saber que Mont­meló és un destí de Renfe Roda­lies, perquè si el busca a regi­o­nal, tam­poc no el tro­barà. A l'andana de plaça de Cata­lu­nya, un viat­ger pot tro­bar-se amb la dis­jun­tiva d'aga­far el tren de la via 1 o el de la via 2 per anar a Mar­to­rell sense saber que un recor­re­gut tar­darà 30 minuts i l'altre, 54. “La quan­ti­tat d'equívocs dia­ris per part dels usu­a­ris a la xarxa de Renfe és més gran del que seria rao­na­ble si la infor­mació fos més sim­ple i millor”, afirma Ricard Riol, pre­si­dent de la pla­ta­forma Pro­moció del Trans­port Públic (PTP), que fa al nou govern català una pro­posta per uni­fi­car la nomen­cla­tura i el plànol de les qua­tre xar­xes fer­roviàries cata­la­nes. La deno­mi­nació R s'uti­lit­za­ria per a tots els ser­veis de roda­lies i regi­o­nals, tant de Renfe com de Fer­ro­car­rils –les línies de Man­resa i Igua­lada. Les línies que com­par­tei­xen cor­re­dor d'accés a Bar­ce­lona, com­par­ti­rien el pri­mer número. Així, per exem­ple, les qua­tre regi­o­nals que van cap al sud en direcció Tor­tosa, Riba-roja d'Ebre i Lleida serien l'R11, l'R12, l'R13 i l'R14. L'enti­tat també pro­posa afe­gir dar­rere del nom de la línia, la S o la D, en cas dels trens semi­di­rec­tes o direc­tes, de cara al futur. La M de metro inclou­ria les línies de Fer­ro­car­rils de Reina Eli­senda, Avin­guda del Tibi­dabo, Mar­to­rell, Saba­dell i Ter­rassa.

LA FRASE

Un sol plànol de la xarxa ferroviària no és un caprici sinó un ajut. Com la guia viària que tothom té al cotxe
Ricard Riol
PRESIDENT DE LA PTP


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.