Infraestructures

Qualitat de vida a l'N-II

Usuaris i veïns de l'N-II coincideixen a dir que sense els camions a la carretera l'important, no és tant el temps que es guanya sinó la tranquil·litat

Al poble que ha forçat el desviament dels vehicles pesants és on es nota més el canvi i la qualitat de vida

Els transportistes no desisteixen de reclamar la gratuïtat pel pas a l'AP7

El canvia Bàscara es nota més a la nit; a partir de les vuit del vespre ara només hi ha silenci, qualitat de vida

Tran­quil·litat i menys pressió són les expres­si­ons que més repe­tei­xen els usu­a­ris de l'N-II a l'hora de valo­rar aquesta pri­mera set­mana sense cami­ons a la car­re­tera. Des del pas­sat 19 d'abril, els vehi­cles pesants s'han de des­viar per l'AP7 i els con­duc­tors de vehi­cles par­ti­cu­lars ho agra­ei­xen. Entre les per­so­nes con­sul­ta­des també hi ha coin­cidència a con­si­de­rar que el més sig­ni­fi­ca­tiu no és el temps que es gua­nya. Amb cami­ons o sense, la car­re­tera és com és i en molt trams la velo­ci­tat difícil­ment pot superar els vui­tanta o noranta qui­lo­me­tres per hora. Com a màxim, en un recor­re­gut de Figue­res a Girona, un con­duc­tor que uti­litza l'N-II a par­tir d'ara es pot estal­viar entre set i deu minuts de temps de tra­jecte en com­pa­ració amb la situ­ació d'abans del 19 d'abril. Però és evi­dent que les con­di­ci­ons del viatge han can­viat: no es creen les aglo­me­ra­ci­ons i no hi ha aque­lla sen­sació de cir­cu­lar encai­xo­nat al dar­rere dels cami­ons; els pocs trams on es pot avançar s'apro­fi­ten més bé. Els con­duc­tors de vehi­cles par­ti­cu­lars tenen ara a les seves mans demos­trar que la car­re­tera s'ha tor­nat més segura sense els cami­ons.

On el canvi és fa més evi­dent és a Bàscara, on alguns encara s'han de pes­si­gar per estar segurs que no estan som­ni­ant. “Confiàvem que estaríem més tran­quils, però la veri­tat és que estem aco­llo­nits, molt sor­pre­sos de la tran­quil·litat que hi ha ara al poble. Més d'una vegada algú pre­gunta si han tor­nat a tallar la car­re­tera. Han des­a­pa­re­gut els cami­ons, però la sen­sació és que hi ha menys trànsit, fins i tot de cot­xes”, explica una de les per­so­nes que han par­ti­ci­pat en les mobi­lit­za­ci­ons. Un altre veí des­taca que és sobre­tot a par­tir de les vuit quan s'apre­cien més el canvi i el silenci. Abans, al ves­pre dei­xa­ven de pas­sar els cot­xes, però començava el trànsit gai­rebé con­tinu de cami­ons fins a les dotze de la nit. Ara, el silenci és total. Qua­li­tat de vida. El canvi és tan bru­tal que alguns dub­ten que pas­ses­sin només tres mil cami­ons al dia; segu­ra­ment n'eren més, diuen. Atents al que pugui pas­sar, els veïns de Bàscara asse­gu­ren que no han vist gaire cami­ons sal­tar-se la res­tricció.

Difícil­ment pas­sarà, perquè a banda i banda del poble els Mos­sos han estat vigi­lant cada dia que cap camió de qua­tre eixos o més s'atre­veixi a cir­cu­lar pel ter­ri­tori de Bàscara. Alguns trans­por­tis­tes ja han après la lliçó amb les pri­me­res mul­tes de 500 euros que la poli­cia ha començat a repar­tir aquesta set­mana, fet que denun­cien els gre­mis pro­fes­si­o­nals. “Començar a mul­tar des dels pri­mers dies és fer per­se­cució. La poli­cia hau­ria hagut de dedi­car tota la pri­mera set­mana a infor­mar, perquè el cicle de tre­ball de molts trans­por­tis­tes és set­ma­nal”, expli­quen des de la patro­nal giro­nina Ase­trans. Els trans­por­tis­tes asse­gu­ren que no només s'han mul­tat cami­o­ners estran­gers, també ha tocat el rebre a trans­por­tis­tes giro­nins “per inter­pre­tar mala­ment” la nova nor­ma­tiva, un fet que segons ells demos­tra que tot ple­gat s'ha fet de manera pre­ci­pi­tada. Pels pro­fes­si­o­nals de la car­re­tera, la cosa no acaba aquí: han denun­ciat el decret i con­ti­nuen recla­mant la gratuïtat de l'auto­pista.

Aques­tes últi­mes set­ma­nes no només han sig­ni­fi­cat can­vis a Bàscara. A Gar­rigàs i Pontós, els alcal­des han tin­gut l'agra­da­ble sor­presa de rebre una tru­cada de Foment per anun­ciar-los que ara sí, ara els arre­gla­ran els encre­ua­ments d'aquests muni­ci­pis amb l'N-II. I fins i tot els faran més del que havien som­niat i ràpida­ment. Es fa difícil creure que de cop i volta es des­en­ca­llin temes pen­dents d'ençà dese­nes d'anys i que la mobi­lit­zació de Bàscara no hi hagi influït de manera deci­siva.

A Bàscara en són cons­ci­ents i ara pot­ser tocarà pen­sar si cal ges­ti­o­nar aquest èxit. Alguns cre­uen que s'ha creat una dinàmica que no cal des­a­pro­fi­tar. Altres con­si­de­ren que la pla­ta­forma veïnal es va crear amb un objec­tiu con­cret que s'ha acon­se­guit i que ja no té sen­tit que con­tinuï. Aquesta set­mana la pla­ta­forma es reu­nirà i hi haurà temps per par­lar-ne. Amb tran­quil·litat.

Una setmana sense camions.
D'ençà el passat 19 d'abril, els camions de quatre eixos o més no poden circular pel tram gironí de l'N-II i s'han de desviar per l'autopista. Durant els quatre primers dies d'aplicació del dispositiu, es van desviar dotze mil camions i el trànsit a l'AP7 va créixer d'un 60 per cent, alliberant el trànsit de la carretera.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.