Urbanisme

Nova plaça Catalunya a Girona

Es preveu donar als vianants més espai per enllaçar les zones comercials

Es xifra la reforma en 2,5 milions i es faria el 2017

Es traurà la zona blava i es treu un carril de circulació de trànsit

Es faran rutes en forma de ‘x' per enllaçar el Barri Vell i Maragall

Unir els eixos comer­ci­als i donar pri­o­ri­tat als via­nants. Amb aques­tes dues pre­mis­ses el pla de mobi­li­tat de Girona per als pròxims sis anys pro­jecta una reforma de la plaça Cata­lu­nya. El pla pla­ni­fica aquesta millora i reforma amb vista a l'any 2017 i xifra el cost per refer bona part de la plaça en un import supe­rior als 2,5 mili­ons d'euros.

El regi­dor de Mobi­li­tat, Joan Alcalà, asse­nyala que el pla ha ser­vit per ana­lit­zar “els iti­ne­ra­ris amb més ús arreu de la ciu­tat i per on passa més gent cami­nant” i s'ha detec­tat que una ruta habi­tual és des­plaçar-se des del Barri Vell cap a la zona comer­cial de Joan Mara­gall. Alcalà subrat­lla que l'actu­ació pre­vista “ha de fer que el via­nant se senti més còmode i segur”. La con­fi­gu­ració actual de la plaça Cata­lu­nya no deixa clar quin és el recor­re­gut habi­tual per al pas­se­jant, en canvi, la pro­posta del pla de mobi­li­tat pretén faci­li­tar el cir­cuit, per això s'ha pre­vist uns recor­re­guts amb forma de x. Això faci­li­ta­ria que la gent pro­vi­nent de la Ram­bla de la Lli­ber­tat pogués diri­gir-se de manera directa cap a Joan Mara­gall. L'altre eix que es con­fi­gu­rarà per­metrà con­nec­tar el sec­tor del car­rer del Carme amb l'avin­guda Sant Fran­cesc.

Per això, s'ha pre­vist per al tram de vorera sobre el riu Onyar que hi ha davant dels jar­dins de la Infància un voladís sobre el curs flu­vial per ampliar la vorera.

Can­vis per al trànsit

El pla dife­ren­cia tres actu­a­ci­ons que van en una mateixa direcció. Així, es pre­veu ampliar la vorera nord i la vorera sud de la plaça per donar més espai als via­nants i això pro­vo­carà que es tre­gui un car­ril de cir­cu­lació al trànsit. Tots aquests can­vis per­me­tran can­viar la con­fi­gu­ració actual de la plaça, con­ce­buda en un inici amb més pro­ta­go­nisme per als vehi­cles. Al mateix temps faci­li­ta­ran també l'accés des del Barri Vell cap al mer­cat del Lleó.

Sense zona blava

Tot i que la reforma està pre­vista per al 2017, ja per a l'any que ve s'ha pre­vist refor­mu­lar l'ocu­pació de vehi­cles i es pre­veu treure totes les pla­ces de pàrquing de zona blava. Els actu­als apar­ca­ments pas­sa­rien a ser en línia i només esta­rien per­me­sos per a vehi­cles de càrrega i descàrrega, motos, bicis i, algu­nes pla­ces, per a per­so­nes dis­ca­pa­ci­ta­des. El pla de mobi­li­tat té com a línia estratègica afa­vo­rir els des­plaçaments a peu i el govern muni­ci­pal té pre­vist por­tar-lo a apro­vació al ple del mes de juny i tenir prou suport.

Voreres

Una quinzena d'actuacions pensant en els vianants

Les actuacions pensades per prioritzar els itineraris més utilitzats per als vianants en els pròxims sis anys preveuen una quinzena més d'actuacions, a banda de la reforma de la plaça Catalunya. El projecte més important és la conversió del carrer Bisbe Lorenzana en plataforma única des de la Rutlla fins a Migdia, amb un cost de més de mig milió d'euros. Altres inversions importants són l'eixamplament de voreres al carrer Àlvarez de Castro previst per a l'any que ve i que suposarà perdre un carril de circulació, construir una vorera a la carretera de Sant Gregori i eixamplar la vorera a la Rutlla i Tuyet Santamaria, entre d'altres.

Eix comercial

El carrer Pare Claret, amb un carril menys

L'aposta perquè els eixos comercials potenciïn el passeig i la comoditat dels vianants és clara en el pla de mobilitat, Per això, de cara a l'any 2017 es preveu que el carrer Pare Claret perdi un dels dos carrils de circulació i s'hi efectuï una ampliació de voreres important. Es tracta d'una obra que s'ha pressupostat en més de 388.000 euros i que es considera important per connectar aquest eix comercial amb la zona de Santa Eugènia i la Devesa-Güell. També es preveu crear més passos per a vianants a la plaça Sibil·la de Fortià, a l'encreuament de Joan Maragall amb Jaume I, ja que els actuals són insuficients.

Places

Millora a Sant Feliu i pacificació al voltant de Sant Pau

El pla de mobilitat també té com a objectiu actuar en diverses places per garantir una estada còmode als ciutadans que l'usin i pacificar-les en algun cas. Així, per exemple, s'ha previst una actuació a mitjà termini per a la plaça de Sant Feliu –s'ha projectat per al 2019– per valor de 393.000 euros. L'espai per a vianants, amb voreres estretes, és molt insuficient i, en canvi, està sobredimensionat l'espai de calçada per a vehicles tenint en compte que hi passen molt pocs vehicles. Un altre projecte important serà una nova configuració de la plaça al voltant de l'església de Sant Pau. El pla situa el termini de l'obra en l'any 2016 i el cost d'execució, de més d'un milió d'euros, permetrà eliminar el vial Narcís Blanch entre Llierca i Riu Ser. El pla també preveu la millora a la plaça Assumpció de Sant Narcís, però ho especificarà el pla especial del barri. La plaça Salvador Dalí, a tocar de l'Hipercor, canviarà radicalment la fisonomia amb l'ampliació del centre comercial, sense cost per al consistori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia