L'aeroport de Girona perd diversificació
Aquest estiu només hi operaran sis companyies, un terç de les 18 de l'any passat
Les aerolínies que no continuen van transportar uns seixanta mil passatgers a l'estiu
La reducció de vols a l'aeroport de Girona aquesta temporada d'estiu –iniciada avui fa una setmana– no vindrà només per la nova gran retallada que ha fet Ryanair –que ha passat de 49 rutes a només 36–, sinó també per la disminució del nombre de companyies que operaran a Vilobí. Tot i les crides que hi ha sobre la necessitat de diversificació de l'aeroport per no dependre tant de Ryanair, de moment aquest any hi ha una reducció dràstica del companyies: de les 18 que hi van operar l'estiu de l'any passat –entre vols regulars i vols xàrter– només n'hi ha sis que per ara tenen previst tornar-hi aquest estiu, segons va informar fa uns dies Aena, que va remarcar que les dades incloïen només els vols ja a la venda i que encara se n'hi podrien afegir alguns més. Aquestes dades signifiquen que de moment només hi haurà un terç de les companyies aèries del 2014; o dit d'una altra manera, que el nombre d'aerolínies s'ha reduït en un any un 67%.
Concretament, aquest estiu només hi haurà tres companyies que oferiran vols regulars –contra les set de l'any passat– i tres més que oferiran vols xàrter –contra les 11 del 2014–. En global, les 12 companyies que deixen d'operar a Girona van transportar a l'estiu gairebé seixanta mil viatgers.
Vols regulars
En vols regulars, a més de Ryanair, continua l'holandesa Transavia, que opera a Girona des del 2004, i la belga Jet Air, present des del 2009. Transavia és la segona companyia de l'aeroport des del 2008 i l'any passat va batre rècord a Girona amb 108.000 viatgers. Pel que fa a Jet Air, durant els dos últims anys la seva ruta Girona-Brussel·les –amb més d'onze mil viatgers el 2014– ha competit amb la de Thomas Cook, una altra aerolínia belga, que es retira de Girona després de la davallada de l'any passat –7.000 viatgers–. Tampoc continuaran Wizz Air Ucraïna ni Wizz Air Hongria (vegeu peça). L'última pèrdua en vols regulars és Niki Luftfahrt, una companyia nova de l'any passat, que només va oferir vols a la primavera a Graz i Linz i alguns de puntuals a Salzburg i Lorda, i va sumar en total poc més de 3.500 viatgers.
Vols xàrter
Les tres companyies de vols xàrter que continuen ho fan sobretot amb destinacions que ja ofereix Ryanair: la britànica Thomson Airways (amb vols a Birmingham, Londres Gatwick i Manchester), Air Malta (Malta) i Danish Air (Billund). De tots aquestes rutes només Birmingham i Gatwick no les fa Ryanair.
Pel que fa a les vuit aerolínies que no continuen, oferien nou rutes, bàsicament a l'Europa de l'Est. La pèrdua més destacada és la de Travel Service, que l'any passat va tenir 7.000 viatgers a Praga. Amb més de dos mil passatgers el 2014, tampoc tenen previst tornar a operar a Girona ni Tui Airlines Nederland (que volava a Amsterdam), ni Smart Lynx (Riga), ni Air Serbia (Belgrad). Ni tampoc Small Planet, que va portar en la ruta a Vílnius gairebé 1.650 persones. I per últim hi ha tres companyies més que el 2014 van tenir un miler de viatgers i que no continuen: Croatia Airlines (que volava a Split i Zagreb), Adria Airways (Ljubljana) i Lux Air (Luxemburg).
LA XIFRA
La important pèrdua de Wizz Air
La principal companyia que es perd és Wizz Air, que és l'única, a banda de Ryanair, que oferia vols regulars tot l'any, des que va començar a operar-hi el seu vol a Kíev l'octubre del 2011. Els bons números del vol de Wizz Air Ucraïna –40.000 viatgers– van fer que l'estiu del 2013 hi afegís la ruta de Bucarest a través de Wizz Air Hongria. L'any passat l'expansió havia de continuar amb un nou vol a la ciutat ucraïnesa de Lviv, però la situació política al país va fer que se'n suspengués l'estrena. I aquest any directament s'ha decidit suprimir tota activitat de Wizz Air Ucraïna per la “contínua inestabilitat” al país. El vol a Kíev va tenir l'any passat 32.000 viatgers –18.000 a l'estiu–. Pel que fa al vol de Bucarest de Wizz Air Hongria –10.700 passatgers el 2014–, ara s'oferirà només al Prat.