Infraestructures

El port estudia una solució provisional per transportar les mercaderies en ample europeu

L'Autoritat Portuària de Tarragona no vol perdre competitivitat respecte a Barcelona, que el 2012 tindrà connexió amb França

«És cert que Foment ja té en estudi la futura nova línia de mer­ca­de­ries, però és ben clar que no la farà en tres anys», cons­tata el pre­si­dent de l'APT, Josep Anton Bur­gasé. «I com que el port de Bar­ce­lona el 2012 ja con­nec­tarà amb Mollet, Girona i Figue­res, nosal­tres també ho volem, i hem encar­re­gat un petit estudi per veure com podríem arri­bar en aque­lla data a Cas­tell­bis­bal en ample inter­na­ci­o­nal, amb una solució pro­vi­si­o­nal, com ja han fet ells ara», explica. «Volem l'ample euro­peu al més aviat pos­si­ble, com hi ha a tots els molls del con­ti­nent, perquè no exis­tei­xen trens de càrrega que puguin fer canvi d'eixos», raona el màxim res­pon­sa­ble del port, que admet que l'objec­tiu bàsic és poder enviar mer­ca­de­ries direc­ta­ment cap a l'Estat francès, si bé «tam­poc anirà mala­ment con­nec­tar-se amb el port de Bar­ce­lona». I és que Bur­gasé vol que la ter­mi­nal de con­te­ni­dors de TP World, encara en fase de «cons­trucció i con­so­li­dació», no neixi coixa. «El 2011 fun­ci­o­narà a ple ren­di­ment, i si tens ample inter­na­ci­o­nal seràs com­pe­ti­tiu; si no, et fal­tarà alguna cosa», addu­eix.

Tra­ves­ses poli­va­lents

D'alter­na­ti­ves per fer-ho, a pri­ori, no n'hi ha gai­res, i totes impli­ca­rien ampliar o modi­fi­car l'actual traçat de la línia con­ven­ci­o­nal de la costa, entre Tar­ra­gona i Sant Vicenç de Cal­ders, pri­mer, i d'allí cap a Vila­franca i Mar­to­rell, per l'actual C4 de Roda­lies. «Volem veure si la línia té tra­ves­ses poli­va­lents, que ja tenen uns forats per adap­tar-se a l'ample euro­peu, o si s'hi podria plan­te­jar una ter­cera via en ample inter­na­ci­o­nal, sigui en tot el recor­re­gut o als punts on no es pugui adap­tar.» «Volem saber si es pot fer a curt ter­mini com a solució pro­vi­si­o­nal, i en unes con­di­ci­ons rao­na­bles, perquè si no espe­ra­rem que s'exe­cuti la línia nova, i punt», recorda, ja que admet que «el pro­blema serà que la línia ja va molt plena de trànsit en l'actu­a­li­tat». El port con­fia tenir els resul­tats de l'estudi abans que acabi l'any.

Usar la pla­ta­forma actual

Bur­gasé con­firma que per les seves carac­terísti­ques tècni­ques «ja va que­dar des­car­tat usar la línia actual del TAV des de la Secuita, ja que cal­dria veure quan­tes tones de pes pot aguan­tar, a part que cada cop hi ha trens de pas­sat­gers fins més tard i seria difícil de com­pa­ti­bi­lit­zar». Això sí, d'acord amb la patro­nal Cepta, pro­posa una nova alter­na­tiva de traçat per a la futura línia de mer­ca­de­ries –les de Foment pas­sa­rien per l'antiga línia Reus-Roda o dos pos­si­bles cor­re­dors al sud del com­plex petroquímic nord–. Aquesta seria ampliar les pla­ta­for­mes de l'enllaç en cons­trucció del cor­re­dor medi­ter­rani amb el TAV i la d'aquesta mateixa línia, per ins­tal·lar-hi dues vies addi­ci­o­nals d'ample mixt fins a Sant Vicenç, a par­tir d'on ja està d'acord amb l'estudi previ de Foment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.