Infraestructures

Infraestructures

El referent de Bàscara a l'N-II

Tres anys sense camions

Bàscara complirà dimarts que ve tres anys sense camions travessant el poble

El 19 d'abril passa a ser dia de festa local per commemorar una mobilització que els veïns valoren avui com una gran victòria

Tres anys després d'haver acon­se­guit que es pro­hi­beixi el pas dels cami­ons pel mig del poble, Bàscara con­ti­nua sent un refe­rent. Una prova d'això és que aquest mes d'abril, quan la tele­visió pública espa­nyola ini­cia una sèrie de repor­tat­ges sobre la pro­blemàtica dels acci­dents mor­tals a l'N-I a la zona de Bur­gos, el pri­mer capítol ha estat dedi­cat a Bàscara i a la mobi­lit­zació veïnal que va acon­se­guir apar­tar el trànsit dels vehi­cles de gran tonatge cap a l'auto­pista. El 31 de gener del 2013, després d'un acci­dent de trànsit més, els veïns es van plan­tar i van començar a tallar cada dia l'N-II a Bàscara per recla­mar que es pro­hi­beixi el pas de cami­ons. Ho van fer durant 79 dies, mun­tant esmor­zars popu­lars i actu­a­ci­ons diver­ses al mig de la car­re­tera, fins que el 19 d'abril del 2013 els cami­ons es van des­viar cap a l'auto­pista i van tenir vetat aquest tram de car­re­tera.

Avui a Bàscara són cons­ci­ents de l'exem­pla­ri­tat de la gesta que van acon­se­guir. Per això enguany, per pri­mer any, el dia 19 d'abril passa a ser ofi­ci­al­ment dia de festa local. “És la data més impor­tant en la història recent del poble i fa con­sens entre tots els nuclis del muni­cipi (Bàscara, Cala­buig, les Roques i Orri­ols). Per això vam apro­var que dels dos dies de festa local, un serà sem­pre el 19 d'abril i l'altre s'alter­narà cada any als dife­rents nuclis”, explica l'alcalde, Narcís Sau­rina.

Tres anys després tant l'alcalde com els veïns que tra­ves­sen la car­re­tera diària­ment per anar a com­prar o acom­pa­nyar els nens a escola, coin­ci­dei­xen a dir que el canvi ha estat per a bé. Al poble els comer­ci­ants i bars con­sul­tats no des­ta­quen efec­tes nega­tius per l'absència de cami­ons –de fet no es para­ven perquè no tenien espai per fer-ho–. La pro­blemàtica és dife­rent a cada banda del poble, cas dels res­tau­rants més apar­tats i que tre­ba­lla­ven molt amb els cami­o­ners. De retruc, aque­lla dis­mi­nució d'acti­vi­tat també ha afec­tat alguns comerços que proveïen aquests res­tau­rants, com ho con­fir­men a la car­nis­se­ria Giro-Bur­set.

Però per la majo­ria de la població, el canvi és que les espe­res inter­mi­na­bles als pas­sos de via­nants pel flux con­tinu d'uns qua­tre mil cami­ons dia­ris que hi pas­sa­ven, han des­a­pa­re­gut. “Ara pas­sen més cot­xes i massa de pressa”, matisa una veïna que acaba de tra­ves­sar la via amb un cot­xet. “Hau­rien de posar-hi radars”, afe­geix més enllà un altre via­nant.

Eugènia Carbó, que el 2013 era una de les por­ta­veus d'aque­lla mobi­lit­zació, també con­firma que hi pas­sen més cot­xes, però “en moments molt pun­tu­als del dia”, sense com­pa­ració amb el flux dels cami­ons ante­rior; però Carbó també s'estra­nya que no es pugui fer alguna cosa amb la velo­ci­tat dels cot­xes. “És veri­tat que pas­sen més cot­xes, per la gratuïtat de l'auto­pista de Vila­de­muls a Girona, però com a mínim ara a la nit podem dor­mir”, hi afe­geix l'alcalde. De cot­xes pot­ser en pas­sa­ran menys si algun dia s'acaba el des­do­bla­ment d'aquest tram de l'N-II que –amb molta len­ti­tud– el Minis­teri de Foment ha ini­ciat al sud d'Orri­ols. Un des­do­bla­ment que també plan­teja nous rep­tes per a Bàscara: “Que­da­rem encai­xo­nats entre l'AP-7, el TAV i ara una nova N-II des­do­blada; el govern muni­ci­pal no hi estem a favor i no té sen­tit que es facin aques­tes inver­si­ons amb l'auto­pista sense cot­xes a tocar”, cri­tica l'alcalde.

Durant tota la pro­pera set­mana, del 18 al 25 d'abril, una expo­sició de fotos a l'Ajun­ta­ment recor­darà la mobi­lit­zació del 2013. L'expo­sició serà oberta de 9 h a 18 h i les esco­les del poble la visi­ta­ran. El dimarts 19 al final de la tarda s'ha pro­gra­mat una xer­rada i pro­jecció de vídeos a la sala muni­ci­pal a par­tir de les 19 h. A con­ti­nu­ació tindrà lloc un sopar popu­lar i en aca­bar es farà una encesa d'espel­mes en record de les vícti­mes de l'N-II, a la cruïlla de la car­re­tera de Sant Mori, a tocar del punt on el 2013 es van fer les mobi­lit­za­ci­ons.

Talls de carretera durant 79 dies
Tot va començar després d'uns fets força greus, un accident mortal de transit més; però després dels primers moments de ràbia, la mobilització dels veïns de Bàscara es va convertir en la convicció que no pararien fins a aconseguir el seu objectiu: prohibir el pas dels camions per l'N-II que travessa el poble. A les fotografies de la dreta, un dels esmorzars que es van organitzar diàriament durant 79 dies al mig de l'N-II durant els talls de carretera. A sota, a l'esquerra, una encesa d'espelmes en memòria de les víctimes de l'N-II que els veïns van organitzar l'últim dia de mobilitzacions; a la dreta l'alcalde Narcís Saurina xerrant amb un veí la setmana passada a la cruïlla on es van fer les mobilitzacions


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia