Economia

Foment rescata per segon any les vies radials de peatge a Madrid

Blanco i Salgado ultimen el compte de compensació per evitar la fallida de concessionàries

Imploren a CiU una transacció al Congrés i aprovar el xec milionari al ple el 17-N

La política abusa tant de la polisèmia que si fins al 2008 el rescat de peatges era sinònim d'eximir els conductors catalans del seu pagament, en dos anys les víctimes a rescatar han passat a ser concessionàries de vies radials de peatge a Madrid. Si el 2009 el govern estatal ja va aprovar dins el pressupost crèdits participatius de 200 milions per pal·liar el sobrecost en l'expropiació del terreny per fer les vies radials, Foment i la vicepresidència econòmica ultimen ara el compte de compensació per reflotar concessionàries d'aquestes vies de peatge com la de Madrid-Toledo, on passen 2.000 vehicles diaris.

El crit dels afectats (ACS, Acciona, Ferrovial, Itínere, FCC, OHL i Abertis) ha tingut doble ressò al Congrés, on el PSOE reté una esmena al pressupost per elevar els crèdits participatius de 135 a 250 milions i destinar-ne 400 més a vies de primera generació. En una esmena pròpia, CiU oferia obrir un compte de compensació per a propietàries de vies en què el trànsit no arribi al 80% de la previsió de demanda.

En el ventall de CiU caben quasi totes les nou radials: eix aeroport de Barajas, Madrid-Guadalajara R2, Madrid-Arganda R3, Madrid-Ocaña R4, Madrid-Navalcarnero R5, Cartagena-Vera, circumval·lació Alacant i Alacant-Cartagena. Si la mitjana de trànsit en autovia és de 20.000 vehicles diaris, el 2009 la de Toledo registrava 2.364 i l'R2, 9.378. Segons fonts del Ministeri de Foment, dirigit per José Blanco, el remei que s'imposa és articular el compte de compensació “que compatibilitzi l'interès general i la viabilitat de les concessionàries”. Alhora, CiU ha satisfet el prec de Blanco de mantenir viva l'esmena fins al ple del Congrés del 17 de novembre i pactar llavors una transacció per aprovar el xec milionari.

Com que el xec eleva el dèficit i els mercats vigilen que Espanya el redueixi fins al 6% el 2011, Blanco i la vicepresidenta Elena Salgado afinen els tecnicismes de la fórmula menys lesiva per a les arques de l'Estat. Foment sosté que l'alternativa al segon rescat seria afrontar la fallida de concessionàries i el seu deute (5.000 milions) just quan Blanco està a punt de reclamar a les firmes que inverteixin en el nou pla públic i privat d'infraestructures. L'entorn de Blanco, però, nega que el xec a les vies radials sigui la torna del que exigirà als colossos de l'Íbex-35.

LA XIFRA

20.023
vehicles
és la mitjana de pas diària en autovies del 2009, molt superior al trànsit de les radials de peatge a Madrid.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.