Economia

Foment rescata per segon any les vies radials de peatge a Madrid

Blanco i Salgado ultimen el compte de compensació per evitar la fallida de concessionàries

Imploren a CiU una transacció al Congrés i aprovar el xec milionari al ple el 17-N

La política abusa tant de la polisèmia que si fins al 2008 el res­cat de peat­ges era sinònim d'exi­mir els con­duc­tors cata­lans del seu paga­ment, en dos anys les vícti­mes a res­ca­tar han pas­sat a ser con­ces­sionàries de vies radi­als de peatge a Madrid. Si el 2009 el govern esta­tal ja va apro­var dins el pres­su­post crèdits par­ti­ci­pa­tius de 200 mili­ons per pal·liar el sobre­cost en l'expro­pi­ació del ter­reny per fer les vies radi­als, Foment i la vice­pre­sidència econòmica ulti­men ara el compte de com­pen­sació per reflo­tar con­ces­sionàries d'aques­tes vies de peatge com la de Madrid-Toledo, on pas­sen 2.000 vehi­cles dia­ris.

El crit dels afec­tats (ACS, Acci­ona, Fer­ro­vial, Itínere, FCC, OHL i Aber­tis) ha tin­gut doble ressò al Congrés, on el PSOE reté una esmena al pres­su­post per ele­var els crèdits par­ti­ci­pa­tius de 135 a 250 mili­ons i des­ti­nar-ne 400 més a vies de pri­mera gene­ració. En una esmena pròpia, CiU ofe­ria obrir un compte de com­pen­sació per a pro­pietàries de vies en què el trànsit no arribi al 80% de la pre­visió de demanda.

En el ven­tall de CiU caben quasi totes les nou radi­als: eix aero­port de Bara­jas, Madrid-Gua­da­la­jara R2, Madrid-Arganda R3, Madrid-Ocaña R4, Madrid-Naval­car­nero R5, Car­ta­gena-Vera, cir­cum­val·lació Ala­cant i Ala­cant-Car­ta­gena. Si la mit­jana de trànsit en auto­via és de 20.000 vehi­cles dia­ris, el 2009 la de Toledo regis­trava 2.364 i l'R2, 9.378. Segons fonts del Minis­teri de Foment, diri­git per José Blanco, el remei que s'imposa és arti­cu­lar el compte de com­pen­sació “que com­pa­ti­bi­litzi l'interès gene­ral i la via­bi­li­tat de les con­ces­sionàries”. Alhora, CiU ha satis­fet el prec de Blanco de man­te­nir viva l'esmena fins al ple del Congrés del 17 de novem­bre i pac­tar lla­vors una transacció per apro­var el xec mili­o­nari.

Com que el xec eleva el dèficit i els mer­cats vigi­len que Espa­nya el redu­eixi fins al 6% el 2011, Blanco i la vice­pre­si­denta Elena Sal­gado afi­nen els tec­ni­cis­mes de la fórmula menys lesiva per a les arques de l'Estat. Foment sosté que l'alter­na­tiva al segon res­cat seria afron­tar la fallida de con­ces­sionàries i el seu deute (5.000 mili­ons) just quan Blanco està a punt de recla­mar a les fir­mes que inver­tei­xin en el nou pla públic i pri­vat d'infra­es­truc­tu­res. L'entorn de Blanco, però, nega que el xec a les vies radi­als sigui la torna del que exi­girà als colos­sos de l'Íbex-35.

LA XIFRA

20.023
vehicles
és la mitjana de pas diària en autovies del 2009, molt superior al trànsit de les radials de peatge a Madrid.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.