Qui demana més?

Vectrix ha aconseguit crear un escúter que gasta 80 cèntims cada cent quilòmetres, apte per ser conduït amb el permís B de cotxe i que, a més, no emet ni un sol gram de diòxid de carboni

Amb aquesta intro­ducció qual­se­vol podria pen­sar que ens hem tor­nat bojos o que un escúter com aquest és més propi del futur que dels nos­tres dies. Però el cas és que el Vec­trix VX-1 és una rea­li­tat. I les seves bonan­ces no aca­ben aquí, perquè, després d'haver com­pro­vat com fun­ci­ona, com es mou i qui­nes són les sen­sa­ci­ons de con­ducció que aporta, podem afir­mar que en aquests moments no només és únic sinó també ini­mi­ta­ble.

Aquest escúter emi­nent­ment ciu­tadà i que es pot con­duir amb el permís B de cotxe, con­su­meix com un ence­ne­dor –aquesta expressió tan cor­rent li escau molt bé– i sense eme­tre cap tipus d'ele­ment nociu a l'atmos­fera. D'això se n'encar­rega un motor elèctric, equi­pa­ra­ble al d'un model de 250 o 400 cc de gaso­lina, que no fun­ci­ona amb escom­bre­tes ni neces­sita cap tipus de man­te­ni­ment. Només cal recar­re­gar la bate­ria, que, per rebai­xar el punt de gra­ve­tat, està situ­ada sota la pla­ta­forma plana per als peus. Amb dues hores se'n car­rega el 80%, sufi­ci­ent per recórrer un cen­te­nar de quilòmetres a velo­ci­tats entre 60 i 80 km/h.

Efectiu i absolutament silenciós

No ens enganyem: quan se'ns proposa provar un vehicle tan especial i diferent com aquest i, a més, sense referències precedents, és inevitable que sorgeixin algunes reticències. La majoria, és evident, estan relacionades amb el funcionament del motor, ja que per si mateix aquest Vectrix VX-1 vindria a ser com qualsevol altre maxiescúter actual.

I és que, tot i destacar pel seu motor elèctric, la posició de conducció, els components que vesteixen el xassís d'alumini i la capacitat de càrrega són, senzillament, notables. Igual que la maniobrabilitat, tot i pesar uns 15 o 20 quilos més que altres escúters amb què se'l podria comparar. Fins i tot, i sempre equiparant-lo amb altres productes actuals, diríem que disposa d'un conjunt de suspensions, pneumàtics i frens digne d'escúters d'alta gamma, amb firmes implicades com ara Marzocchi, Sachs, Brembo i Pirelli.

La diferència és al motor.

Però sabent que el factor diferenciador d'aquest VX-1 és el motor, s'imposa saber com funciona i quin rendiment ofereix. El que destaca per damunt de tot són el silenci i la finesa a l'hora de conduir. Quan està aturat és com una pel·lícula muda, amb l'afegit que si girem el puny del gas en sentit contrari a l'habitual ens ofereix una diguem-ne marxa enrere que, alhora, serveix de fre motor en circulació normal. Un tret molt característic que permet conduir aquest Vectrix sense tocar el fre convencional gairebé per a res, recurs que també serveix per anar recarregant la bateria.

L'arrencada quan està aturat és senzillament fulgurant, directa i amb una capacitat de parell excepcional. Així, el Vectrix VX-1 vindria a disposar de la mateixa acceleració i el mateix rendiment que un maxiescúter de 250 a 400 cc. A més, les vibracions són nul·les, les recuperacions són molt dignes i la velocitat és més que suficient per circular dins la ciutat; només cal tenir en compte que el tall de la punta màxima queda situat per damunt dels 100 km/h.

MOTOR: Elèctric. POTÈNCIA: 28,2 CV. PARELL: 65 Nm. BATERIA: 3,7 kW / 125 volts. CICLES DE CÀRREGA: 1.700. VIDA DE LA BATERIA: 10 anys / 80.000 km. ENGEGADA: Elèctrica. CANVI: Embragatge automàtic. VELOCITAT MÀXIMA: 100 km/h. SUSPENSIONS: Forquilla Marzocchi 35 mm / Amortidor Sachs. FRENS: Motor / Disc a cada roda. ALTURA DEL SEIENT: 0,775 m. DISTÀNCIA ENTRE EIXOS: 1,524 m. PES: 234 kg. PREU: 7.250 euros (sense comptar la subvenció Movele de 1.200 euros).

Silenci, es roda

Aquest Vectrix VX-1 destaca per la finesa i el silenci que ofereix quan se'l condueix. L'únic que l'oïda percep és un xiulet comparable al d'un turbocompressor de cotxe, que es va fent més vigorós a mesura que se li demana més potència.

De bon mantenir

El motor, que no funciona amb escombretes, no necessita cap tipus de manteniment. L'únic que s'ha de canviar és la bateria, amb vida prevista per a 10 anys. Per a la seva recàrrega, n'hi ha prou amb dues hores per arribar al 80%.

Economia d'ús

Les xifres que esgrimeixen els responsables d'aquest maxiescúter elèctric és que el seu consum energètic és de 80 cèntims d'euro cada 100 quilòmetres. Un valor a què cap motor de gasolina aconsegueix ni tan sols apropar-se.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.