política
Ha mort Sofia Gubajdulina, gran nom de la música contemporània
Deixeble de Xostakóvitx, va ser una referent de la música contemporània
La compositora Sofia Gubajdulina, considerada una de les creadores més importants de la segona meitat del segle XX, ha mort avui als 93 anys al seu domicili d’Appen (Alemanya), segona ha confirmat la seva editorial, Boosey & Hawkes. El 2002 va ser guardonada emb el prestigiós Polar Music Prize, considerat el Nobel de la música.
Nascuda a Txístopol, a la República Tàtara, va estudiar composició i piano a Kazan abans de graduar-se a Moscou amb els mestres més prestigiosos dels anys seixanta. Tot i que molts van criticar el seu estil “alternatiu”, va rebre el suport del gran Dmitri Xostakóvitx, que la va encoratjar a aprofundir en el seu misticisme.
Als anys setanta va fundar Astreja, grup dedicat a la improvisació amb instruments del folklore caucàsic i de l’Àsia central. Amb tot, es va obrir també a la música occidental i es va donar a conèixer mundialment amb la interpretació que va fer el violinista Gidon Kremer del seu concert Offertorium, marcat per una profunda religiositat i simbolisme que va mantenir durant la seva trajectòria.
El 2000 va ser l’escollida per escriure una peça per l’ambiciós projecte d’homenatge a Johann Sebastian Bach. La seva capacitat de risc la va exhibir en combinacions inusuals d’instruments, com la percussió i els saxòfons, la seva admiració del koto japonès, i l’ús de la successió de Finobacci per tal d’estructurar la forma d’alguna de les seves obres, una idea que posteriorment s’apropiaria el grup de rock Tool en l’àlbum Lateralus.
El piano que tenia Gubajdulina a casa seva va ser un regal personal de Mstislav Rostropóvitx.