Cultura

Més català i universal

El Macba comença a escriure el relat de l'art català a partir dels anys cinquanta fins a l'actualitat en la nova presentació de la seva col·lecció permanent

Dalí entrarà a la col·lecció del Macba entre aquest any i l'any que ve, anuncia Bartomeu Marí

El Museu d'Art Con­tem­po­rani de Bar­ce­lona (Macba) ha afi­nat el seu punt de vista i ha adop­tat una men­ta­li­tat més sen­si­ble amb la rea­li­tat artística cata­lana en la nova pre­sen­tació de la seva col·lecció, que avui obre al públic. L'expo­sició del fons per­ma­nent des­plega més de 500 obres, ocupa el doble d'espai del que ocu­pava fins ara i cen­te­lleja amb peces d'adqui­sició recent o que feia anys que eren a la reserva.

El direc­tor del museu, Bar­to­meu Marí, va anun­ciar ahir l'inici d'una nova etapa que ha de ser­vir per escriure el relat de l'art català a par­tir dels anys cin­quanta i fins a l'actu­a­li­tat. No serà un únic relat uni­forme sinó una suc­cessió de micro­re­lats: “No volem impo­sar la veri­tat de l'art català amb un únic cànon, sinó fer pul·lular una colla de nar­ra­ci­ons que tenen sen­tit”, va expli­car Marí, que no està dis­po­sat, però, a esquinçar “la pers­pec­tiva oberta” amb l'art inter­na­ci­o­nal que tant ha carac­te­rit­zat el museu des de la seva fun­dació. “Si ara ens pre­nem més seri­o­sa­ment el repte d'explo­rar què ha sigut la moder­ni­tat a casa nos­tra és per rei­vin­di­car la nos­tra posició pròpia al món”, diu Marí.

Aquest canvi de xip del museu s'ha produït ara i no abans perquè, segons asse­gura Marí, “la col·lecció havia de madu­rar”. A més, calia obrir vies de col·labo­ració amb altres ins­ti­tu­ci­ons del país per tan­car préstecs d'obres molt impor­tants. El Museu Naci­o­nal d'Art de Cata­lu­nya, el Col·legi Ofi­cial d'Arqui­tec­tes de Cata­lu­nya i la Bibli­o­teca Naci­o­nal de Cata­lu­nya s'han avin­gut a cedir obres dels seus fons per a la nova pre­sen­tació de la col·lecció del Macba, i més enda­vant seran altres ins­ti­tu­ci­ons les que s'afe­gi­ran a aquesta causa comuna.

Perquè el cert és que el Macba té buits per poder expli­car bé el recor­re­gut de l'art català. Un exem­ple: Dalí. Fa uns dies, el direc­tor del Macba es va reu­nir amb el con­se­ller de Cul­tura, Fer­ran Mas­ca­rell, i li va dema­nar com­pli­ci­tat per acon­se­guir algu­nes obres del geni figue­renc. “Entre aquest any i el que ve tin­drem Dalí. El neces­si­tem, sense ell no podem expli­car bé ni Dau al Set
ni Antoni Miralda”.

Són jus­ta­ment Dau al Set i les pin­tu­res post­sur­re­a­lis­tes de Tàpies, Cui­xart i Ponç les que donen
la ben­vin­guda a la nova
expo­sició del fons del Macba, que irra­dia la tesi que
a Cata­lu­nya l'eclosió de
la moder­ni­tat es va pro­duir els anys cin­quanta, i no a prin­cipi de segle.

Marí i el seu equip, amb Antònia Maria Perelló, la res­pon­sa­ble de la col·lecció, al cap­da­vant, han des­ple­gat aquesta tesi amb la con­vicció que a Cata­lu­nya el nou rumb de les pràcti­ques artísti­ques va ser “indis­so­ci­a­ble” de l'arqui­tec­tura i del dis­seny fins als anys vui­tanta. El Grup R de Josep Antoni Coderch, Antoni de Mora­gas, Oriol Bohi­gas i Josep Mar­to­rell, en la seva lluita per la
reno­vació estètica i tècnica de l'arqui­tec­tura i el
dis­seny, va ser para­digmàtic. Com també La Ricarda, la casa fami­liar del
mece­nes Joa­quim Gomis, al Prat, que l'arqui­tecte Antoni Bonet va con­ver­tir en un emblema de l'arqui­tec­tura raci­o­na­lista cata­lana i que durant anys va ser el punt de tro­bada del món cul­tu­ral de l'època.

En aquest nou dis­curs mul­ti­dis­ci­pli­nari del Macba en què art, arqui­tec­tura i dis­seny es tre­nen, no hi fal­ten els grans tòtems del museu, Öyvind Fahlström, Mar­cel Bro­odt­ha­ers i Ric­hard Hamil­ton (de qui ha incor­po­rat fa poc cinc obres de gran interès), que van apa­rei­xent al llarg del recor­re­gut per mar­car les tendències que reco­lli­rien els artis­tes cata­lans.

El relat del museu segueix i apa­rei­xen els artis­tes que a mit­jan dels anys sei­xanta van rebut­jar les dinàmiques expres­si­o­nis­tes, Antoni Llena, Josep Pon­satí, Fran­cesc Tor­res... Un anhel alli­be­ra­dor que a l'arqui­tecte Ricar-
do Bofill el va por­tar a li-qui­dar sense pie­tat el raci­o­na­lisme amb la cons­trucció de l'edi­fici Wal­den, ja els anys setanta. I l'under­ground començava a mar­car les pas­ses de la
cul­tura de Bar­ce­lona. El Macba rein­ci­dirà en l'estètica con­tra­cul­tu­ral dels
setanta en una pròxima expo­sició monogràfica.

La dar­rera sala aborda l'ús del cos com a matèria artística. Obres de gran potència de Fina Mira­lles o Fran­cesc Abad dia­lo­guen amb la cre­ació jove. El
tàndem Bestué/Vives tanca el recor­re­gut amb un vídeo creat el 2010.

Col·lecció Macba.

Fins al setem­bre.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.