cultura

l'entrevista

“He accedit al teatre com Superman, com un intrús”

Acaba de debu­tar pro­fes­si­o­nal­ment en el tea­tre amb l'estrena la set­mana pas­sada a la sala Fly­hard.

És una experiència nova. Fins ara he escrit altres coses, com ara guions, con­tes i publi­ci­tat. Però fins ara només m'havien com­prat alguns anun­cis.

Va inten­tar dur el text a algun tea­tre?

El vaig enviar, sense sort, a algun con­curs. També el vaig pas­sar a com­pa­nyies ama­teurs que bus­ca­ven tex­tos. Al final, el vaig edi­tar a Bubok [una edi­to­rial que penja tot el seu mate­rial a inter­net] i em van con­ce­dir el premi fina­lista. Va ser una sor­presa quan, dos anys després de rebre aquesta dis­tinció, em va tru­car Jordi Casa­no­vas i em va dir que la volia repre­sen­tar!

Com ho indica, la història, que el seu for­mat és el tea­tral i no un relat, per exem­ple?

Aca­bava d'escriure un guió amb molts diàlegs i m'hi vaig sen­tir còmode. Jo no sóc un gran espec­ta­dor de tea­tre però vaig pen­sar que seria bo treure Super­man del seu medi natu­ral: el cinema o el còmic.

Li ha donat, de fet, una bona idea a l'edi­to­rial DC, que busca noves idees per man­te­nir viu Super­man?

Això si no em deman­den! [riu]. Suposo que amb la de gent que hi tre­ba­lla, a algú se li deu haver acu­dit la idea que Super­man i Clark Kent, el peri­o­dista, són dues per­so­nes dife­rents. En tot cas, si hi anés un noi del Papiol com jo i els donés la idea, no crec que me la com­pres­sin.

Ha dit que no és un gran segui­dor del tea­tre. Conei­xia Jordi Casa­no­vas?

En tenia referències per les crítiques de la tri­lo­gia dels vide­o­jocs. Arran de la tru­cada he vist un parell de cops el seu tre­ball, Un home amb ulle­res de pasta, i, com diu ell, reco­nec que tenim algu­nes coses en comú. Suposo que hem tin­gut la mateixa influència de pel·lícules, un cert gust per la fan­ta­sia i la cul­tura popu­lar.

Expec­ta­ti­ves?

Per ara, ja estic con­tent de tot el procés. Ara estic escri­vint una altra obra de tea­tre. Me n'ale­gro, que el Casa­no­vas hi cre­gui tant, però pre­fe­reixo veure què en diuen el públic i les crítiques.

Més enllà de Super­man, l'obra plan­teja la inse­gu­re­tat de no ser com vol­dries.

És la dialèctica entre el nos­tre jo i el jo que veuen els altres.

Pel que es veu ni Super­man ni Clark Kent es tenen gaire ben con­si­de­rats?

El seu desig con­di­ci­o­nant és Lois. És per ella que volen millo­rar, o ser dife­rents. És el seu motor.

I ella, que no ha estat capaç de dife­ren­ciar Super­man de Clark durant anys, ja ho té clar?

És la més segura. Té insa­tis­fac­ci­ons només en relació amb la seva pare­lla.

Té alguna nota d'auto­bi­ogràfica?

No sóc Super­man [riu]. Pot­ser si algú em psi­co­a­na­litzés...

Super­man vol ser humà. Ho és quan dubta, però això és un perill més gran que la temi­ble Krip­to­nita, no?

Pri­mer és molt segur de si mateix. Però quan evo­lu­ci­ona una mica viu mala­ment la sole­dat de la seva for­ta­lesa, al Pol. Neces­sita estar amb ella. Però ell és d'un altre pla­neta, se sent des­plaçat.

Car­les Mallol plan­te­java el ver­ti­gen de la immor­ta­li­tat a M de mor­tal.

No ho trac­tem. Podria ser un pro­blema que tin­dria Super­man en veure que Lois no és immor­tal en una segona entrega.

Casa­no­vas admet que el món del tea­tre és tan­cat. Vostè hi ha entrat ines­pe­ra­da­ment. És l'excepció?

Ara mateix em sento com algú que s'ha colat en una festa, com un intrús. Com Super­man. Ara, que pre­sento una obra que es mereix.

Per aca­bar, Super­man era el seu heroi pre­fe­rit?
No n'era un super­fan. Sí que vaig veure les pel·lis, però era un per­so­natge més. No era el meu heroi, però sí que forma part de la meva edu­cació cul­tu­ral.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.