Canals

1991

La poesia com a millor remei a la guerra

Un dels grans al·lici­ents de la nova dècada va ser poder recu­pe­rar els pla­ers de la poe­sia cata­lana, sovint eclip­sada per la neces­si­tat de tenir una novel·la moderna i un tea­tre repre­sen­ta­ble. Pot­ser hauríem de tro­bar uns equi­li­bris i unes dis­tin­ci­ons clares entre con­sum i lite­ra­tura per no tenir el públic equi­vo­cat durant més temps.

Bauçà s'obria al públic, però també es recu­pe­rava la figura d'Enric Casas­ses, injus­ta­ment obli­dat pels edi­tors fins que Empúries va recu­pe­rar tots els seus lli­bres des de La cosa aque­lla, escrit i publi­cat per Druïda deu anys abans.

Men­tre nosal­tres ens movíem pel ter­ri­tori d'aquests poe­tes, el món tor­nava a cre­mar. 1991 va ser l'any de l'inici de la guerra d'Iraq després de la invasió de Kuwait i també el començament d'un altre des­as­tre, la guerra de l'ex-Iugoslàvia, que can­vi­a­ria el pai­satge dels Bal­cans i la men­ta­li­tat de tota una gene­ració. L'Europa comu­nista es tren­cava com un cas­tell de naips i es gene­ra­ven infi­ni­tat de nous estats. La dis­so­lució del Pacte de Varsòvia, l'intent fan­tas­magòric de cop d'Estat a la URSS i el final de la Unió Soviètica mar­ca­ven un calen­dari d'incer­te­ses, que encara no s'ha superat.

Men­tres­tant, Bauça, Casas­ses i com­pa­nyia con­ti­nu­a­rien la radi­o­gra­fia de la nos­tra soci­e­tat com ningú és capaç de fer-la, amb una sen­si­bi­li­tat síl·laba a síl·laba. La dècada del 1990 va sig­ni­fi­car un període de con­so­li­dació, tot i que encara queda molta feina a fer. En qual­se­vol cas va ser­vir per demos­trar que la nos­tra lite­ra­tura no es moria al mateix temps que des­a­pa­rei­xien els clàssics moderns cata­lans. Els resul­tats són a la vista.

L'estuari Miquel Bauçà Edicions 62

L'estuari de Miquel Bauçà

Escriptor inclassificable i malmès per la malaltia que el va marcar fins al final, Miquel Bauçà (Felanitx, 1940 – Barcelona, 2004) ha estat un dels poetes i narradors més singulars de la literatura catalana de l'últim terç del segle XX.

Els incondicionals l'hem vist com una criatura escapada del romanticisme o del simbolisme, impenetrable, fosc i alhora d'una claredat angèlica. Preclar i amb una mirada serena sobre una realitat que interpretava diferent, Miquel Bauçà es va convertir en un escriptor de culte des del primer llibre, Una bella història, amb què va guanyar el premi Joan Salvat-Papasseit del 1961. En la narrativa, Carrer Marsala va ser una fita l'any 1985. Seria el precedent de L'estuari, que va tornar a deixar bocabadats els lectors. Concebuda com un conjunt d'històries, el llibre podríem qualificar-lo com una barreja entre novel·la, contes i poesia. La puntuació sovint ens porta a la sensació de ser dins un relat de Louis-Ferdinand Céline o a la respiració que ens provoca un poema: “La claror, en aquella hora, enllumenava els vitralls i enlluernava furtivament la carnissera...”

L'estuari va guanyar el premi Sant Joan del 1989, es va publicar el 1990, i el 1991 va obtenir el premi de la Crítica Serra d'Or. Un recorregut, que l'autor va viure aliè, refugiat i blindat, que només va trencar per assistir a la trobada Literatures submergides, convocada pel KRTU. Bauçà sembla que bevia de diferents fonts, des de l'existencialisme fins a tota mena d'informació que podia rebre dels llocs més singulars. En la seva ment, la seva literatura avançava concèntrica i endogàmica a la recerca de l'essència poètica.

La llengua i la utilització dels verbs l'haurien de situar dins dels grans poetes catalans de tots els temps, però els prejudicis i la separació de gèneres segurament ho impediran, si no canvia molt la cosa. Des dels primers capítols, Bauçà ens va ensenyar uns personatges, el pastor, la cosidora, la carnissera i d'altres, que ens donen algunes referències històriques, però que pertanyen al territori de la lírica, com una òpera de Mozart o uns poemes de Verdaguer. Autor a estudiar, Bauçà és un dels grans de la nostra poesia.

Finalment, amb la trilogia formada per Carrer Marsala, L'estuari i El vellard/L'escarcellera, Bauçà va iniciar un cicle, que l'acompanyaria fins a la seva mort solitària. Tal com explicava Ramon Lladó al suplement de l'Avui, “l'hermetisme de Bauçà no és un procediment conscientment buscat; entorn d'ell creix un al·luvió de sospites i conjectures, de llegendes i de rumors, la majoria falsos, des d'un dia ja llunyà del 1963 en què, procedent de les Illes, va desembarcar a Barcelona”. L'obstinació poètica de l'escriptor acabarà sent el llegat d'una vida consagrada a la creació.

TRIA DE REFERENTS

La memòria és un gran cementiri

(Edicions 62)

Manuel Ibàñez Escofet

Per a tots els que el vam conèixer, Ibáñez Escofet es va convertir en un dels grans mestres del periodisme català modern. Volcànic i tendre alhora, de caràcter fort i mirada aguda sobre la realitat, les seves memòries són un prodigi, des del mateix títol, contundent. El seu llibre es va convertir en un dels triomfadors de Sant Jordi i, a la llarga, en un long-seller.

Senyoria
(Proa)

Jaume Cabré

Narrador meticulós fins a arribar a l'obsessió i un dels que quedaran de l'època de l'eclosió d'escriptors catalans, Jaume Cabré va signar a Senyoria una de les seves obres canòniques, es digui el que es digui. Amb ingredients de novel·la històrica i policíaca, l'obra comença a final del segle XVIII, amb un assassinat, i a la trama es planteja la injustícia com en una tragèdia grega.

El cortesà i el seu fantasma

(Destino)

Xavier Rubert de Ventós

El pensador Xavier Rubert de Ventós va recollir el conjunt de les seves reflexions sobre la política a El cortesà i el seu fantasma, que havia obtingut el premi Josep Pla d'aquell any. El filòsof es va servir d'un personatge per analitzar les formes de coneixement en un exercici entre la narrativa i l'assaig, una reflexió subtil sobre la història de la cultura.

Triomf del present
(Columna)

Francesc Parcerisas

Francesc Parcerisas ha esdevingut una de les veus de la poesia catalana des dels seus inicis a final de la dècada de 1960 en plena època del realisme social. A Triomf del present va aplegar en forma d'antologia els poemes de llibres de referència anteriors com ara Homes que es banyen i L'edat d'or. La meditació sobre el present ofereix una mirada realista sobre la vida. Escriptor excel·lent.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.