La filla de Picasso regala a Barcelona l'únic esbós conegut de «Las Meninas»

L'ingrés d'aquest dibuix és rellevant perquè el Museu Picasso atresora tota la sèrie d'olis d'anàlisi de l'obra de Velázquez

El dibuix està datat el 16 d'agost del 1957; és a dir, Picasso el va fer un dia abans de pin­tar la gran tela de Las Meni­nas. No se'n coneix cap més estudi pre­pa­ra­tori, però el nivell de per­fecció que té aquest (tot està minu­ci­o­sa­ment estu­diat: la pers­pec­tiva, la incidència de la llum...) fa pen­sar que n'han d'exis­tir més. En tot cas, i fins que no es loca­lit­zin, el Museu Picasso pot fer gala d'atre­so­rar l'únic. En rea­li­tat, no fa massa temps que va aparèixer: fa just un any, quan el museu del car­rer de Mont­cada va orga­nit­zar l'expo­sició Obli­dant Velázquez. ‘Las Meni­nas', i va publi­car el dibuix al catàleg.

El dibuix, de línies molt sim­ples, quasi cari­ca­tu­res­ques, va ser rea­lit­zat amb lla­pis de color en un full de qua­dern. L'artista esta­bleix en aquest dibuix les pau­tes del llarg procés que supo­sarà la cre­ació de la sèrie. Mos­tra Velázquez sos­te­nint només una paleta –al con­trari que a les teles poste­ri­ors, en què apa­reix amb dues–, i amb unes dimen­si­ons des­pro­por­ci­o­na­des, al cos­tat del cava­llet, domi­nant total­ment la part esquerra de la com­po­sició. En el grup cen­tral for­mat per la infanta, les meni­nas i els nans, Picasso iro­nitza sobre el paper de les don­ze­lles exa­ge­rant la postura de ser­vi­lisme extrem de María Agus­tina Sar­mi­ento. Els dos guar­da­da­mes apa­rei­xen units en un sol cos i la presència dels reis i de l'apo­sen­ta­dor José Nieto queda tot just esbos­sada amb qua­tre rat­lles.

El Museu Picasso ha incor­po­rat el dibuix just en el moment en què una part d'olis de la cèlebre sèrie es tro­ben a Lon­dres, com a préstecs per a una expo­sició a la Nati­o­nal Gallery. Quan tor­nin, abans de vacan­ces, el museu emprendrà una nova pre­sen­tació de la sala dedi­cada a Las Meni­nas, que es regirà per cri­te­ris cro­nològics i, per tant, l'esbós obrirà el recor­re­gut expo­si­tiu.

Per Pepe Serra, direc­tor del museu, aquesta donació con­firma les «excel·lents» rela­ci­ons que tenen amb la filla de Picasso, Cat­he­rine Hutin. «Ens ajuda en molts pro­jec­tes i no sem­pre vol que en fem difusió. És una per­sona que fa les coses des­in­te­res­sa­da­ment, i això és reve­la­dor en un món on la majo­ria de suports tenen un preu», subrat­lla Serra. El 1991, Hutin ja va donar al museu 14 foto­gra­fies en blanc i negre rea­lit­za­des per la seva mare.

Hutin ha here­tat del seu pare i també de la seva mare, Jac­que­line, l'amor per Bar­ce­lona. La que va ser la dar­rera dona de Picasso va fer dues dona­ci­ons impor­tants al museu: l'any 1982, la col·lecció de ceràmiques (41 peces rea­lit­za­des per Picasso entre els anys 1947 i 1965) i, el 1985, el des­ta­cat oli de l'època blava Dona amb còfia (1901). En agraïment, Jac­que­line Roc­que va rebre la meda­lla d'or de la ciu­tat l'any 1983, tan sols tres anys abans del seu sonat suïcidi.

LES ÚLTIMES DONACIONS

Llista de les darreres donacions al Museu Picasso de Barcelona:
Fundació Noguera, desembre del 2000
Facsímil de Le Carnet des Carnets (1965), amb dibuix original i dedicatòria autògrafa
Catherine Hutin, octubre del 1991
Catorze fotografies en blanc i negre realitzades per Jacqueline Roque
Montserrat Plà, novembre del 1990
Retrat de Montserrat Plà (1944), ploma i bolígraf sobre paper
Pablo Vilató, octubre de 1987
Dona de perfil (1970), oli sobre cartró ondulat
Home assegut (1969), oli sobre cartró ondulat
Jacqueline Roque, 1985
Dona amb còfia (1901), oli sobre tela
Jacqueline Roque, 1982
41 peces de ceràmica realitzades entre els anys 1947 i 1965

Una sèrie única al món

Picasso va donar la sèrie sencera de Las Meninas a Barcelona l'any 1968 com a reacció a la mort de Jaume Sabartés, el seu secretari i amic íntim. No hi ha cap més museu ni cap col·lecció privada del món que tingui una sèrie picassiana completa d'aquest nivell: està formada per 44 interpretacions de l'obra de Velázquez, nou descripcions del colomar instal·lat al taller de La Californie, tres petits paisatges i dues interpretacions lliures.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.