Cultura

Ferran Mascarell

El conseller de Cultura opina que el malestar en el sector no és per les retallades, sinó per la disfunció existent entre talent i mercat

“Sabia que la situació era difícil, però no tant”

  • Mascarell, divendres passat, durant l'entrevista JUANMA RAMOS.
  • El conseller adverteix que cal treballar a llarg termini, i dibuixar un horitzó cultural de futur per a Catalunya JUANMA RAMOS.
  • Video: Entrevista a Ferran Mascarell
La Filmoteca no està acabada, no té connexió elèctrica! Amb sort, la tindrem després de l'estiu
El Canòdrom no està ben plantejat. No m'ha agradat l'actitud de l'ICUB, que fa precampanya
Al final d'octubre es van suspendre un 20% de subvencions, i s'hauran de pagar amb diners del 2011

Mas­ca­rell té la mirada en el 2021. Està cap­fi­cat a pla­ni­fi­car l'horitzó cul­tu­ral de Cata­lu­nya a mitjà i a llarg ter­mini. I adver­teix que el males­tar del sec­tor cul­tu­ral no és per la reta­llada, que encara no s'ha produït, sinó pel deca­latge exis­tent entre cre­a­ti­vi­tat, pro­ducció i mer­cat. Una solució seria refor­mar el depar­ta­ment.

Algu­nes asso­ci­a­ci­ons han sig­nat un mani­fest con­tra les reta­lla­des en cul­tura. Pre­o­cu­pat?

El mani­fest diu coses com­par­ti­des per molta gent, tota la vida hem dit que calen més diners per a la cul­tura. Però hi ha un aspecte que no com­par­teixo i és que en aquests moments es dife­renciï cul­tura i altres rea­li­tats. Estem en un moment de difi­cul­tats i afecta a tot­hom.

S'afe­gi­ria a la mani­fes­tació
si no fos con­se­ller?

En aquests moments, no. Fal­ten diners, però no es poden recla­mar en època de vaques magres. Els diners només sor­ti­ran en pro­ces­sos a mitjà ter­mini, amb clare­dat d'idees i un horitzó ben defi­nit, sense caure en la temp­tació de la queixa imme­di­ata. Hau­rem de can­viar les mane­res de tre­ba­llar i molts prin­ci­pis amb què fins ara ens hem guiat, hau­rem de ser infi-nita­ment més ren­di­bles.

El seu nome­na­ment va gene­rar bones expec­ta­ti­ves en el sec­tor.

Espero que ningú no pensi que això es resol en sis mesos.

Tem no poder satis­fer-les?

No hi ha pro­blema perquè ningú no serà més exi­gent amb mi que jo mateix. Del que tinc al cap, segur que em que­da­ran coses per fer, però sé que cal un temps rao­na­ble. Sabia que la situ­ació era difícil? Sí, però no tant. En ter­mes cul­tu­rals, Cata­lu­nya neces­sita fer un salt d'escala, i és evi­dent que la situ­ació actual només té una cosa bona: com que és crítica, podem repen­sar-ho tot de dalt a baix. Sé que hi ha expec­ta­ti­ves, i me'n sento res­pon­sa­ble. Però perquè l'expec­ta­tiva no m'immo­bi­litzi, no puc pen­sar d'aquí a sis mesos. Excepte algu­nes experiències, els dar­rers vint anys en ter­mes gene­rals hem par­lat més que no pas hem resolt allò que ano­menàvem la cen­tra­li­tat de la cul­tura cata­lana en el model i des­ple­ga­ment del país.

Vostè creu que aquesta cen­tra­li­tat passa perquè el con­se­ller de Cul­tura sigui el número dos del govern. Això és pos­si­ble?

Algun dia ho serà. El dia que s'enten­gui bé la funció nuclear i cons­ti­tu­ent de la cul­tura can­viarà el paper dels depar­ta­ments de cul­tura, que seran infi­ni­ta­ment més trans­ver­sals, menys fina­lis­tes, i tin­dran atri­bu­ci­ons en qua­tre àmbits: la cre­a­ti­vi­tat, el progrés (l'eco­no­mia), la comu­ni­tat (els valors) i d'una manera deci­siva en la iden­ti­tat. A Cata­lu­nya l'àmbit de la iden­ti­tat ha estat mal tre­ba­llat, s'ha con­si­de­rat un sol plan­te­ja­ment polític durant els últims vint anys i hi ha hagut tot un àmbit pro­gres­sista que ha dei­xat de banda la iden­ti­tat, per això el pro­gres­sisme (els par­tits d'esquerra) té tan­tes difi­cul­tats en la cul­tura cata­lana.

Ha con­cre­tat que els equi­pa­ments més impor­tants seran objecte d'una reta­llada del 15% al 20%. Quins seran?

El Liceu, el MNAC, el Macba, el TNC, l'Arxiu Naci­o­nal, l'Audi­tori, el Palau de la Música... N'hi ha vuit o deu que ja tenen una idea pre­cisa de la manera com els afec­tarà; per tant, tenen l'obli­gació d'arti­cu­lar una pro­posta per afron­tar la situ­ació.

Els demana plans d'aus­te­ri­tat perquè han esti­rat més el
braç que la màniga?

No, tot i que això depèn de cadas­cun. N'hi ha que poden apri­mar una mica la seva estruc­tura sense que pateixi gaire la pro­ducció cul­tu­ral; altres han fet bé els deu­res. El resul­tat serà que hi haurà menys pro­duc­ci­ons i expo­si­ci­ons. Però més que com­pac­tar l'acti­vi­tat els he dema­nat que mirin la casa des de dins. En alguns cen­tres hi ha molt a fer des del punt de vista intern, estruc­tu­res admi­nis­tra­ti­ves que es poden sim­pli­fi­car.

Es veu­ran afec­tats d'altres
pro­jec­tes en marxa, com ara
el Museu del Còmic?

El Museu del Còmic no és un pro­blema, no el dei­xa­rem de banda; només cal ade­quar el calen­dari, i s'haurà d'endar­re­rir sis mesos. Un cas simi­lar és el Museu dels Cas­tells de Valls, tot i que encara no ha arren­cat. En aquest cas, també n'endar­re­ri­rem la posada en marxa. Un altre pro­jecte molt ben defi­nit com el del Museu del Pai­sat­gisme d'Olot s'endar­re­rirà un any.

I el Canòdrom?

El Canòdrom és un cas dife­rent, que al meu enten­dre no està gaire ben plan­te­jat. Em sem­bla bé que s'hagi deci­dit fer això a Bar­ce­lona. Té un ori­gen par­ti­cu­lar amb el debat sobre Santa Mònica, en què s'inventa un nou equi­pa­ment. Es fa amb uns diners que sur­ten del fons de Zapa­tero, amb poca pre­visió de futur. Es crea una estruc­tura de govern, una mena de comitè entre l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona i el Conca; final­ment, com que aquest comitè no té base legal, li aca­ben adju­di­cant la gestió al Macba, però no al museu sinó a la gerència, una cosa una mica pecu­liar perquè no penja d'enlloc que sigui rao­na­ble. I a més la Gene­ra­li­tat ha d'adju­di­car els diners per ges­ti­o­nar-ho. Jo m'he tro­bat aquest mer­der! La Gene­ra­li­tat ha d'ofe­rir la solució econòmica? Doncs ja la bus­ca­rem, si els com­pro­mi­sos hi són, es com­pli­ran. Però fa dos mesos que estem al govern i l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona està actu­ant com si fes pre­cam­pa­nya, i no m'agrada. Que es mode­rin, que es tran­quil·lit­zin, i quan tin­gui la solució defi­ni­tiva ho abor­daré. No m'ha agra­dat l'acti­tud de l'ICUB. Sóc poc par­ti­dari d'anar cre­ant nous bolets que no esti­guin ben arti­cu­lats. I, si és un equi­pa­ment muni­ci­pal, ales­ho­res que ho pagui l'Ajun­ta­ment.

Falta de pre­visió?

Clar; per això tre­ba­llem per un gran acord naci­o­nal, per dibui­xar el país que volem. Per exem­ple, quina crítica li faig al tema dels cen­tres d'art? Tenim models de desen­vo­lu­pa­ment, com el de les bibli­o­te­ques, que han fun­ci­o­nat molt bé. Però no es poden posar cen­tres d'art damunt la taula com s'està fent. Si no ho mirem d'una altra manera, ens els car­re­ga­rem abans de néixer. Què sig­ni­fica una nova gene­ració d'equi­pa­ments? Quina funció tenen? Amb qui­nes inver­si­ons? Fins i tot els ajun­ta­ments que ja tenen els cen­tres d'art els cri­ti­quen. Això no pot ser. Hem de tre­ba­llar bé.

A la Fil­mo­teca s'aca­ben les obres, però està garan­tit el pres­su­post per fun­ci­o­nar?

El pres­su­post es veurà afec­tat, com tot. Però amb aquest tema des­fem un tòpic també. La Fil­mo­teca no està aca­bada, no té llum, no té con­nexió elèctrica! I crec que no en tindrà fins al maig o juny. Amb sort, l'edi­fici estarà en con­di­ci­ons de ser
uti­lit­zat al setem­bre.

CiU estava en con­tra que el govern espa­nyol entrés als con­sor­cis dels grans equi­pa­ments.

Sabem que els impos­tos ens
els retor­nen de manera escas-
sa pels dèficits de finançament. Crec que hem de ser pragmàtics: no s'ha de per­dre el po-
der polític als grans equi­pa­ments, però en la mesura que
es pugui la quota que ens per­toca de l'Estat ha de ser-hi.

Vostè ha tin­gut bones parau­les per al seu ante­ces­sor, però el govern car­rega sovint al tri­par­tit la res­pon­sa­bi­li­tat del con­text actual. Això l'inco­moda?

Però no obli­dem que jo he estat cinc anys fora del govern... Podria fer una crítica dura de com he tro­bat les coses, però això no porta enlloc, més aviat molesta; la gent no vol sen­tir a par­lar gaire de com ho han fet els d'abans. Estic con­tent del que em trobo? No, gens. Em trobo el depar­ta­ment menys estruc­tu­rat del que em sem­bla­ria nor­mal, amb dèficits econòmics més grans del que em pen­sava
i amb algu­nes deci­si­ons pre-
ses al final del man­dat que
no em sem­blen nor­mals.

Qui­nes deci­si­ons?

Al final d'octu­bre es va deci­dir sus­pen­dre un 20% de les sub­ven­ci­ons, que no s'han pagat encara, i que m'impu­ten direc­ta­ment en el meu pres­su­post. A la gent se'ls va dir que es paga­rien el 2011, però no que seria amb diners del 2011.

S'apri­marà el depar­ta­ment?

D'aquí a un mes hau­ran des­a­pa­re­gut unes quan­tes direc­ci­ons i sub­di­rec­ci­ons, i en una segona fase es reor­ga­nit­zarà en dos grans blocs. Un per a la cul­tura en viu, la cul­tura cre­a­tiva, i un altre per al patri­moni. Tenim un patri­moni ric, però hem fet unes polítiques molt con­ser­va­ci­o­nis­tes. I ara ens està pas­sant una cosa tre­menda, que tot allò que vam res­tau­rar fa vint anys torna a dema­nar res­tau­ració i, en canvi, no li hem donat ús social. No ho hem inte­grat bé en les lògiques de turisme ni en les del patro­cini. Amb el patri­moni hem tre­ba­llat de manera molt rutinària durant molts anys.

La clau és un orga­ni­grama més eficaç i coor­di­nat?

El prin­cipi des­ple­gat en l'orga­ni­grama del depar­ta­ment és erroni, perquè la cul­tura no fun­ci­ona amb pedaços, que són la cre­a­ti­vi­tat, la pro­ducció i el mer­cat, però hi ha orga­nis­mes que es dedi­quen a això per sepa­rat. Cre­a­ti­vi­tat sense pro­ducció no fun­ci­ona, pro­ducció sense mer­cat no exis­teix. Per tant, si aques­tes tres coses no les lli­gues bé, fas polítiques pro­fun­da­ment ine­fi­ci­ents. La sen­sació de males­tar que té Cata­lu­nya
en l'àmbit cul­tu­ral no és con­seqüència de la reta­llada, que
encara no s'ha mate­ri­a­lit­zat.
El males­tar és el deca­latge que hi ha entre talent i mer­cat.
La mani­fes­tació? Està molt
bé, però no han detec­tat quin
és el pro­blema.

El Conca encara genera dub­tes per la seva inde­fi­nició...

Aquesta inde­fi­nició és ante­rior a la meva arri­bada. Jo tinc clar què ha de ser el Conca, però ens hem de posar d'acord perquè hi ha una llei, i cal pac­tar amb el Conca i amb el Par­la­ment. Si hi ha inde­fi­nició deu ser un pecat fun­da­ci­o­nal, perquè el Conca té dos anys... Ara, no ho con­ver­tim en un pro­blema de per­so­nes.

Assu­meix la llei del cinema com un lle­gat de mal pair?

Com passa amb altres coses, es fa una llei, i no s'aplica fins que es redacti un regla­ment, que l'ha de fer el govern poste­rior. La llei està molt bé, però tot allò que és con­flic­tiu es deixa per a després... Però hi estem tre­ba­llant. Hi haurà una pro­posta, i posarà damunt la taula un ter­reny de joc rao­na­ble perquè hi hagi acord amb les majors.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.