Es pot partir un Casas en dos?
Un jutjat reconeix el dret d'una dona sobre una pintura venuda en contra del seu criteri al MNAC
Narcís Serra, Joan Manuel Tresserras i Miquel Roca van presentar el juny de l'any passat la incorporació al Museu Nacional de Catalunya (MNAC) de la pintura de Ramon Casas El cotxe. El museu el va obtenir a través de la venda, amb sistema de dació, que va fer Francisco Abadal, que es va erigir en l'autèntic i únic propietari de l'obra. Francisco va executar la transacció en contra de la voluntat de la seva germana, Pilar, que es reivindicava com a copropietària de la tela esgrimint uns drets sobre l'herència paterna. Ara el jutjat de primera instància número 29 de Barcelona li ha donat la raó i Pilar Abadal podrà exigir els seus drets sobre una pintura que havia penjat de les parets del domicili familiar.
Francisco argumentava que aquesta pintura i la resta que formaven part del patrimoni del pare li pertocaven perquè aquest ho havia llegat a la mare i la mare l'havia convertit a ell en l'únic hereu. La sentència, que no és ferma, deixa clar que la difunta mare era només usufructuària dels béns i que un cop morta ella cal fer inventari i repartir.
El que, en un principi, no qüestiona la sentència és el destí actual de la pintura de Casas, que el MNAC exposa al costat de la tela El tàndem. Sí que diu que Pilar Abadal pot reclamar ara sobre el valor d'El cotxe, que al seu dia es va fixar en 1,2 milions d'euros. La gran incògnita que s'obre ara és com exercirà el seu dret Pilar Abadal. Fonts coneixedores de la voluntat de Pilar van explicar ahir que aquesta no descarta fins i tot la possibilitat de reclamar l'anul·lació de la venda, contra la qual sempre s'ha manifestat, qüestió que jurídicament seria d'una gran complexitat.
Quan es va fer la presentació de la pintura davant la premsa, Narcís Serra –president del patronat del Museu– va advertir que “es tracta d'un reagrupament familiar per sempre”. Miquel Roca va anar més enllà i va assegurar que “el quadre es quedarà al museu, això no està en discussió”. El cert és que la contemplació conjunta, costat i per costat, d'El tàndem i El cotxe és tot un espectacle.