Canals

Una decisió racional

Toyota ha traslladat la tecnologia híbrida al Yaris, amb la qual funciona més de la meitat del temps en mode elèctric. Ben equipat de sèrie i amb preu d'allò més interessant, de reclams no n'hi falten

Quan ara fa poc menys de deu anys vam pro­var per pri­mera vegada el Toyota Prius, vam pen­sar com seria d'interes­sant veure aque­lla tec­no­lo­gia híbrida apli­cada a un cotxe de caràcter més urbà i preu molt més asse­qui­ble. I com que un dels grans esculls en aque­lla època, el volum de les bate­ries, ha que­dat superat, per fi ha arri­bat el moment de donar la ben­vin­guda al Toyota Yaris Hybrid, el pri­mer model del seg­ment B que com­bina un motor de gaso­lina i un altre d'elèctric per acre­di­tar un con­sum de com­bus­ti­ble en ciu­tat de només 3,1 l/100 km sense renun­ciar a cap de les seves con­di­ci­ons: ampli dins l'habi­ta­cle i amb un male­ter d'allò més cor­recte en funció de les con­tin­gu­des mides exter­nes del cotxe.

Són els grans argu­ments a favor del Yaris Hybrid, l'adqui­sició del qual sem­pre obeirà a la decisió raci­o­nal de qui l'hagi valo­rat com un uti­li­tari ideal en ciu­tat i més que sufi­ci­ent per moure's fora d'ella quan les con­di­ci­ons fami­li­ars per­me­ten pos­seir un cotxe d'aquest for­mat. És per això que el Yaris Hybrid té molt per convèncer en un ampli ven­tall de públic amb sen­si­bi­li­tat ecològica –al marge de quina sigui l'edat– i majo­ritària­ment no dis­po­sat a renun­ciar a la segu­re­tat i un equi­pa­ment com cal. Si, com afirma Toyota, més de la mei­tat dels cli­ents de l'Auris híbrid pro­ce­dei­xen d'altres mar­ques, pre­vi­si­ble­ment aquest Yaris pros­se­guirà el mateix camí. La marca japo­nesa pre­veu que l'any que ve la versió híbrida aca­pa­rarà el 20% de les ven­des d'aquest model a Europa.

La part fron­tal atorga a l'Hybrid una per­so­na­li­tat pròpia envers els seus ger­mans de la ter­cera gene­ració del Yaris, alhora que con­tri­bu­eix a millo­rar-ne l'aero­dinàmica, que acre­dita un Cx de 0,286. I dins l'habi­ta­cle, uns quants detalls en tona­li­tat blava –moni­tor cen­tral, qua­dre d'ins­tru­ments, repunts al volant i la tapis­se­ria, pom del canvi...– apor­ten un atrac­tiu afe­git a la bona qua­li­tat dels aca­bats. La versió d'accés (Active) inclou con­trol d'esta­bi­li­tat, set air­bags, cli­ma­tit­za­dor dual, sis­tema Toyota Touch i Blu­e­to­oth com a equi­pa­ment de sèrie. La supe­rior, Advance, costa 1.700 euros més i hi afe­geix sus­pensió i direcció espor­ti­ves, llan­des de 16 pol­za­des, botó d'enge­gada i atu­rada del motor, tapis­se­ria mixta de tela i cuir, sen­sors de pluja i d'encesa de llums i àudio Pre­mium JBL.

MOTOR DE GASOLINA:
1.497 cc. 4 cilindres/ 16V. 74 CV i 111 Nm.
MOTOR ELÈCTRIC:
Síncrona d'imant permanent. 60 CV i 169 Nm.
POTÈNCIA TOTAL:
100 CV.
CANVI:
Automàtic, variador continu.
SUSPENSIONS:
McPherson / Eix de torsió.
FRENS:
Discos ventilats 275 mm / Discos sòlids 278 mm.
LLARGADA, AMPLADA I ALTURA:
3,905/1,695/1,510 m.
PES:
1.085 kg.
DE O A 100 KM/H:
11,8 segons.
VELOCITAT MÀXIMA:
165 km/h.
CONSUM MITJÀ:
3,5 l/100 km.
EMISSIONS DE CO2:
79 g/km.
PREU (Active):
15.900 euros.
WEB:

Atenció pel detall en els components del sistema híbrid

A diferència dels dos altres models híbrids de Toyota –Prius i Auris–, el motor tèrmic del Yaris és de menor cilindrada i més curt i lleuger que l'1.8 d'aquells, del quals manté el bloc. Les menors dimensions d'aquest cotxe han obligat a cuidar tots els detalls del sistema híbrid. Per exemple, el conjunt que formen la transmissió per variador i el motor elèctric és el més compacte que ha desenvolupat la marca japonesa. I posats a optimitzar, el fil de les bobines no és rodó sinó pla. La bateria també és de mides reduïdes i això ha permès encabir-la sota la banqueta posterior i mantenir el volum del maleter del Yaris convencional. La bateria, de 144 V, és d'hidrur de níquel –per abaratir preus–, i malgrat ser més petita que la de l'Auris és més eficient en recàrrega. Segons Toyota, el motor elèctric actua sol en el 66% dels desplaçaments urbans i, és clar, aporta més empenta en acceleració.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.