cultura

novel·la

Trajectòries trenades, a dues bandes

Pablo Martín Sánchez (Reus, 1977), devot de Perec, després del bon debut que va ser El anar­quista que se lla­maba como yo, pre­senta Tuyo es el mañana, segona part d'una tri­lo­gia que tit­lla de bio­gra­fia mínima. En la pri­mera, la coin­cidència era el nom. En la ter­cera –encara no enlles­tida–, el lloc, Reus. Aquesta segona està escrita par­tint de la data de nai­xe­ment, perquè tot passa al llarg de 24 hores a l'entorn del 18 de març del 1977.

Sis per­so­nat­ges, sis veus, sis regis­tres dife­ren­ci­ats i molt ben ela­bo­rats, que apa­rei­xen i s'alter­nen en cadas­cun dels sis capítols, van tre­nant uns fets que con­ver­gei­xen en una Bar­ce­lona en movi­ment, tot i que encara tacada per la gri­sor del fran­quisme. Una visió panoràmica de la Tran­sició. Sense entrar a fons, voluntària­ment, en cap dels molts temes que apunta, perquè tots són impor­tants, sí, però fun­ci­o­nen millor com a bloc, amal­ga­mant amar­gors filles d'una època.

Un pro­fes­sor uni­ver­si­tari, acti­vista polític que va pas­sar per la presó de la dic­ta­dura xilena. Una alumna/amant seva que inves­tiga casos de nadons robats amb con­nivència dels poders fàctics. Un home madur, mem­bre de la bur­ge­sia cata­lana, mig fetit­xista i reso­lu­tiu, capriciós i soli­tari. Un qua­dre, el retrat de la mare d'aquest home, que cri­tica el seu pre­sent des d'una paret del pis del fill. Una nena espa­vi­lada, filla de la por­tera de la mateixa finca, que planta cara a dues menes d'asset­ja­ment. Un lle­brer que fan córrer al canòdrom de la Meri­di­ana, fins que la filla de la por­tera l'alli­bera, l'adopta.

Martín té aque­lla nete­dat d'estil que s'acon­se­gueix a base de mol­tes hores de rees­crip­tura, sense focs d'ence­nalls ni pre­sump­tes vir­tu­o­sis­mes. La imatge justa, sense subrat­llats. Trac­tant amb res­pecte el lec­tor.

Cada per­so­natge té unes carac­terísti­ques espe­ci­als tot i que, per poc habi­tu­als, des­ta­quen els pen­sa­ments –i mal­sons– dels gos i els de la vella dama obli­gada a una incòmoda pas­si­vi­tat davant el poc que li agrada el canvi de rumb social i polític. I encara falta un setè per­so­natge, un nadó. El seu nai­xe­ment podria ser la metàfora dels nous temps que, al final, pot­ser no ho van ser tant, de nous.

També amb camins cre­uats

La segona con­vo­catòria del premi de Rosa dels Vents per a alum­nes de l'Ate­neu Bar­ce­lonès ofe­reix un text més fresc i modern i menys enco­ti­llat i pre­tensiós que el del pri­mer any. Ja se sap que els pre­mis van a reme­ses, com les colli­tes de raïm per al vi.

Ignasi Oli­ve­res debuta amb una novel·la de títol llarg i, com en el cas de Martín, juga amb un plan­te­ja­ment força uti­lit­zat però sem­pre efec­tiu si es tre­ba­lla bé, i ell també ho fa: qua­tre per­so­nat­ges que a l'inici de l'obra no tenen cap relació, a mesura que avanci la trama entre­llaçaran les seves històries.

Els onze capítols (més un epíleg) estan divi­dits en qua­tre parts cícli­ques. Una noia atrac­tiva, llesta i ambi­ci­osa, d'abs­tracció social baixa i moral dis­tesa. Un jove exe­cu­tiu, també atrac­tiu, fal­di­ller i pre­po­tent, que la con­tracta. Un cam­brer de res­tau­rant, un cop més atrac­tiu, de per­so­na­li­tat una mica tova i mig pare­lla de la noia. Un admi­nis­tra­tiu trist i de mit­jana edat, amb un forat econòmic per culpa d'unes males inver­si­ons i una dona malalta.

L'obra té alguns defec­tes d'estil, de ritme, de reac­ci­ons dels per­so­nat­ges no sem­pre prou ver­sem­blants, un bolso en cur­siva, com a solució salomònica, que surt tants cops que al final cansa, i algun error fins i tot diver­tit com ara que dos per­so­nat­ges par­lin mas­te­gant uns entre­pans que el cam­brer no els durà fins tres fra­ses després. Res de greu si tenim en compte que és un debut, que els diàlegs –una de les pedres de toc impor­tants en això d'escriure– estan molt ben cons­truïts, que les acci­ons estan ben des­cri­tes, que la reso­lució dramàtica fun­ci­ona i que, en defi­ni­tiva, ofe­reix una bona estona de lec­tura d'evasió, que és el que fa l'efecte que pretén, i acon­se­gueix, Ignasi Oli­ve­res.

Tuyo es el mañana
Pablo Martín Sánchez
Editorial: Acantilado Barcelona, 2016 Pàgines: 224 Preu: 18 euros
Alguna cosa no del tot neta, però no gaire perillosa
Ignasi Oliveres
Premi autor revelació Editorial: Rosa dels Vents Barcelona, 2016 Pàgines: 222 Preu: 17,90 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia