cultura

El ZÀPING

El crac: més farsa que mai

Joel Joan manté la càrrega d'autoparòdia per sobre l'autocomplaença en la segona temporada

Els pri­mers cinc minuts d' El crac , en con­cret el diàleg entre el per­so­natge Joel Joan amb la San­dra que inter­preta Sílvia Espígul, són demo­li­dors quant a la càrrega d'auto­paròdia. Un pro­blema en el càsting per­met a Joel Joan tirar dards direc­tes a Julio Man­ri­que o Lluís Homar i fins i tot a La Riera, o La Riota, tal i com, des­pec­ti­va­ment, ano­mena el serial d'èxit de TV3, la cadena que li estrena la sèrie, arris­cada, dife­rent, no pen­sada per a audiències majo­ritàries, de quan el mitjà tele­vi­siu era hegemònic en l'entre­te­ni­ment i la mateixa cadena que li ha reno­vat una segona tem­po­rada, no sense difi­cul­tats. És bo recu­pe­rar el pri­mer epi­sodi després de l'espe­rat retorn, de l'estrena de la segona tem­po­rada. Perquè és en aquest moment, en què la sèrie va fer decla­ració d'inten­ci­ons, no sem­pre del grat d'un públic que volia el Joel Joan de Porca Misèria, i fins i tot el Joel Joan de Plats bruts. Un apart per a Plats bruts, el mèrit de la qual és –a banda d'haver-se con­ver­tit en un flo­ta­dor d'audiències a l'estiu– haver esde­vin­gut un clàssic de l'humor con­tem­po­rani, un refe­rent d'una època com en el seu moment va ser el Doc­tor Caparrós d'en Capri, perquè cadascú, a la seva manera, ha rein­ven­tat la comèdia a la cata­lana, sense con­si­de­rar l'eti­queta iden­titària pejo­ra­tiva; és més com un tret iden­ti­fi­ca­tiu, un valor com ho té l'humor britànic, amb el qual sem­pre ens posem dem­peus. I El crac s'ins­criu en aquesta línia: a la cata­lana i a la moderna. Com en el seu moment va fer Pop ràpid, una sèrie, des­a­per­ce­buda, que vista ara con­ti­nua més vigent encara. Marc Cre­huet, per què no hi tor­nes?

El món real dels actors és el de la farsa i s'expli­ci­tava en la pri­mera tem­po­rada amb el rodatge de la pel·lícula sobre un heroi del 1714. Però encara la farsa és encara més exa­ge­rada en el tea­tre , en la impos­tura d'una cul­tura pre­ten­si­osa i ele­vada. I d'això se'n riu, i molt, El crac, en un retorn en què comença amb una con­cessió al gag d'humor més popu­lar: Quim Mas­fer­rer fent un cameo d'El foras­ter com si fos en una vinyeta del TBO de la família Ulis­ses per­dut entre els korowai i on en comp­tes de sal­var l'home blanc de l'olla, troba Joel Joan en un ritus sado­ma­so­quista de con­fra­ter­nit­zació. L'ego s'ha tor­nat zen. Però això és també una impos­tura. Com la farsa de les arts escèniques, se'n fum d'aquesta nova era new age amb fra­ses moti­va­ci­o­nals i de tota la cul­tu­reta que hi sucum­beix. Una màscara més amb què el per­so­natge es pro­te­geix i es rein­venta per tor­nar acla­mat per les mas­ses i per este­la­des; fins i tot el procés és uti­lit­zat com a eina de paròdia quan és explícita, de fa anys, la impli­cació de Joel Joan en la inde­pendència.

L'epi­sodi, però, és sublim quan retrata la gala dels Gaudí. I és que El crac es va ges­tar com a idea després de la polèmica cerimònia dels pre­mis Gaudí en la qual Joel Joan va ser el cen­tre de les crítiques. Gran paròdia. I no només per com Clara Segura, plo­rosa, accen­tu­ant el dra­ma­tisme, aca­para les nomi­na­ci­ons com la Meryl Streep cata­lana. Sobre­tot el moment entre bas­ti­dors (hauríem de dir uri­na­ris) entre Joel Joan i Julio Man­ri­que, el rival que s'ha pres­tat a jugar a ser l'actor de tea­tre per excel·lència i el seduc­tor nat. Perquè l'ego neces­sita d'una rèplica. I el tete Roger Coma, que ha fet una escena de llit, sap que el seu destí és Hollywood.

El crac es va fer curt i va diver­tir. I al final és el que compta, per mol­tes anàlisis que hi cer­quem, per molt que com­pro­vem que ha man­tin­gut la càrrega d'auto­paròdia, però que ha de saber con­ti­nuar per la línia de la sub­ti­lesa, per fer val­dre la marca d'autor per sobre la com­plaença de la comèdia típica més atípica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia