cultura

Memòria Històrica

“Cal esgotar totes les vies”

Els familiars dels afusellats a Can Maçana el 1939 tenen un pla B per si els treballs de localització de la fossa no donen fruits

Els ossos es podrien haver retirat el 1946, quan van aparèixer restes mentre es feia la carretera

Tenir la tran­quil·litat que s'ha fet “tot el que es podia fer”. Aquesta és la pre­missa amb la qual tre­ba­llen fami­li­ars dels vuits bagencs afu­se­llats el 1939 a la car­re­tera de Can Maçana. Aquesta set­mana s'ha sabut que els ajun­ta­ments de Súria –d'on són set dels vuit des­a­pa­re­guts– i del Bruc s'han postu­lat per lide­rar la que serà la segona recerca per loca­lit­zar la fossa [vegeu l'edició de l'1 de febrer]. Els tre­balls, però, podrien no donar fruits. I és que sobre la taula hi ha també la hipòtesi que els ossos podrien haver estat reti­rats per la Guàrdia Civil el 1946, quan un petit foc pro­vo­cat pels ope­ra­ris de la nova car­re­tera va fer aflo­rar res­tes huma­nes.

Segons l'informe que recull la recerca rea­lit­zada fins ara –faci­li­tat per l'his­to­ri­a­dor suri­enc Albert Fàbrega, net d'un dels afu­se­llats i autor del lli­bre sobre el cas Morts a la cuneta–, la pri­mera inter­venció per tro­bar la fossa va ser el 2006. En aquell moment es comp­tava amb la versió de dues per­so­nes. Una era Jaume Ollé, tes­ti­moni directe dels fets. Tot i que quan ho va rela­tar, el 2003, era ja gran i havia tin­gut un atac de feri­dura, va saber mar­car un indret, on es van tro­bar cas­quets de fusells i de pis­tola del tir de gràcia. Un any després, una altra veu, la de Mar­cel·lí Puig­dellívol, va infor­mar d'un altre lloc, a 160 metres del que havia dit Ollé. El tes­ti­moni no era directe perquè es trac­tava del relat que li havia expli­cat la mare, però per les carac­terísti­ques topogràfiques de la zona i pels des­vi­a­ments que havia patit la car­re­tera es va creure que el punt que indi­cava tenia més pes que l'altre. Així, l'actu­ació del 2006 feta pel govern es va cen­trar en el punt de Puig­dellívol. No es va fer una exca­vació exten­siva, sinó son­de­jos i rases que no van donar resul­tats.

Lluny de llançar la tova­llola, els fami­li­ars van con­ti­nuar insis­tint. Volien ins­pec­ci­o­nar l'altra pos­si­bi­li­tat, la d'Ollé. Han hagut d'espe­rar deu anys, però ara ho veuen fac­ti­ble. De fet, al novem­bre ja es va nete­jar de vege­tació i es va pas­sar un detec­tor que va loca­lit­zar dues pun­tes de bales de fusell i una bala sen­cera del 1919 d'ori­gen ale­many. No es van tro­bar res­tes huma­nes. Just l'endemà, però, l'his­to­ri­a­dor Albert Fàbrega va conèixer un nou tes­ti­moni, Miquel López, tre­ba­lla­dor a les obres de la car­re­tera el 1946, que va rela­tar el record d'un dia de fred en el qual els ope­ra­ris van fer un foc que se'n va anar de mare. Per apa­gar-lo, van abo­car-hi terra i sense voler van fer sor­gir ossos humans. L'encar­re­gat de l'obra, diu el tes­ti­moni, va avi­sar la Guàrdia Civil i els va fer mar­xar.

López i Fàbrega van visi­tar la zona fa uns mesos. L'his­to­ri­a­dor explica que, tot i la con­fusió que va tenir López perquè la car­re­tera ja no té el mateix traçat, va poder indi­car un punt que és molt pro­per al dels altres dos tes­ti­mo­nis. La hipòtesi que podrien ser les res­tes bus­ca­des agafa força. De fet, ja s'han con­sul­tat els lli­bres de defun­ci­ons de Sant Pau de la Guàrdia, el Bruc i Igua­lada, però no s'ha tro­bat cap pista. Tot i això, els fami­li­ars con­ti­nu­a­ran bus­cant en més regis­tres i insis­ti­ran perquè el govern auto­ritzi la segona recerca –únic pas que falta després del com­promís dels dos ajun­ta­ments–. Fàbrega és cons­ci­ent que pot­ser tot ple­gat serà infructuós, però, tal com diu, cal esgo­tar totes les vies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia