cultura

Pols al músic de Bonn

El Quartet Casals abordarà, en un repte històric, la integral dels quartets per a corda de Beethoven a la Schubertíada de Vilabertran, que celebra 25 anys

“Beethoven i Schubert són a l'albada del romanticisme”, explica Jordi Roch

No passa cada dia que un quar­tet català toqui de tirada la inte­gral dels quar­tets per a corda de Beet­ho­ven. De fet, el dar­rer cop va ser el 1916 (el Quar­tet Renai­xe­ment d'Edu­ard Toldrà) i mai s'havia fet fora de Bar­ce­lona. El Quar­tet Casals s'arre­man­garà per rea­lit­zar aquesta fita, un dels plats forts de del pro­grama de la Schu­bertíada de Vila­ber­tran, que cele­bra un quart de segle. “Beet­ho­ven i Schu­bert són a l'albada del roman­ti­cisme”, emfa­sitza Jordi Roch, pre­si­dent de l'Asso­ci­ació Franz Schu­bert orga­nit­za­dora del Fes­ti­val.

El fes­ti­val es desen­vo­lu­parà del 17 d'agost al 3 de setem­bre i inclourà altres hits com ara el debut del pia­nista ame­ricà esta­blert a París Nic­ho­las Ange­lich, a qui Roch feia temps que anava al dar­rere; o bé el jove pia­nista Mario Mora. “Li vaig posar com a con­dició que toqués la Wan­de­rer-Fan­ta­sie de Schu­bert, una obra difi­cilíssima que fins ara havia anat caient del pro­grama perquè ningú s'atre­via a tocar-la”, explica Roch.

Debu­tarà també el tenor d'ori­gen turc Ilker Arkayüker, que s'acom­pa­nyarà del veterà Wol­fram Rie­ger al piano. Schu­bert i només Schu­bert és el que can­tarà aquest jove lie­de­rista en el con­cert inau­gu­rual de la Schu­bertíada, el 17 d'agost. No fal­tarà –no cal esve­rar-se— l'impres­cin­di­ble Matt­hias Goërne, que aban­dona per uns dies Salz­burg on està fent un Woz­zek per viat­jar a l'Empordà. “Inter­pre­tarà un pro­grama molt interes­sant que inclou una selecció dels Hollywo­o­der Lie­der­buch de Hanns Eis­ler”, acla­reix Víctor Medem, coor­di­na­dor de l'Asso­ci­ació.

Tor­nen altres cares molt esti­ma­des del fes­ti­val com la del tenor Chris­toph Prégar­dien que can­tarà acom­pa­nyat amb Mal­colm Mar­ti­neau al piano el mític Win­ter­reise, D. 911, de Schu­bert. “És un gran honor que vin­gui a Vila­ber­tran aquest intèrpret de lied que ha can­tat més de dos-cents cops aquesta par­ti­tura”. La gran dama del lied també estarà pre­sent, de nou amb Mar­ti­neau al piano, amb un reper­tori de Schu­mann, Loewe i Fauré.

La Canònica de Vila­ber­tran també aco­llirà la pre­ci­osa Sonata Arpeg­gi­one de Schu­bert inter­pre­tada per Isa­bel Villa­nu­eva, viola, i François Dumont, piano, que com­ple­ta­ran el seu con­cert amb obres de Liszt, Gra­na­dos i Schu­mann. Els solis­tes de Came­ra­ta432 pro­po­sa­ran un “bere­nar amb Franz Schu­bert” gratuït i obert a tot­hom, i poste­ri­or­ment, al setem­bre, un con­cert amb obres de Haydn, Schu­bert, Cer­velló i Mozart.

El con­cert de clo­enda serà es farà amb música sacra: la Deutsche Messe, D.872 de Schu­bert, que mai s'ha pro­gra­mat al Fes­ti­val i que es farà amb el Cor de Cam­bra de la Dipu­tació de Girona diri­gits per Pablo Lar­raz al matí, després d'una “missa express” cele­brada a la Canònica.

Un viatge fascinant cap a la música del futur

El cicle complet dels quartets per a cordes de Beethoven està considerat un dels cims de la història de la música, un viatge que va del Classicisme cap al Romanticisme. Els darrers –els números 12,13, 14, 15 i 16— els va compondre quan ja estava sord. Durant molt de temps van ser incompresos per la seva modernitat estilística que ultrapassava el romanticisme. Davant del rebuig del públic de l'èpocam¡, sobretot davant la Grosse fugue, el músic va dir, “tant és, no els he escrit per a ells, sinó per al futur”. Avui dia se'ls considera els seus quartets més profunds i personals.

“Cal una maduració profunda per afrontar-se a la gama d'emocions que inclouen els quartets, i és una experiència única”, explicava fa uns dies Johathan Brown, viola del Quartet Casals, que enguany també bufarà vint espelmes. Vera Martínez-Mehner, violí, insisteix que és “molt dur”, tot un repte al qual s'enfrontaran al llarg de tot l'any, ja que després aniran de gira amb els quartets de Beethoven. Davant el fet que es programa molt rarament el cicle complert, Abel Tomàs, violí, apunta que “no és fàcil que et contractin per tocar-los tots seguits”.

La Schubertíada de Vilabertran serà testimoni, doncs, d'un “fet històric”, una edició que compta amb un pressupost “inaudit” –segons Roch– de 202.000 euros, 6'5% més que l'any passat. En aquests 25 anys, el festival ha programat fins a 227 concerts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia