Art

D’Ara i d’Aquí

maria palau

La bellesa imperfecta

Jordi Alca­raz (Cale­lla, 1963) no té cadi­res al seu taller. “Mai m’assec, les coses sur­ten tre­ba­llant”, etziba. El pro­blema ve quan rep visi­tes, tot i que per dir la veri­tat no són gai­res: les selec­ci­ona a consciència. Al seu espai de tre­ball s’hi pot arri­bar a pas­sar dotze hores cada dia. No pas quiet. Camina i pensa. El brou de les idees que aca­ba­ran aga­fant forma en les seves obres deixa un ras­tre de pet­ja­des al terra que el defi­neix. S’hi iden­ti­fica tant que ara els ha dedi­cat un auto­re­trat, a les seves silents pas­ses. El poden veure a la gale­ria Joan Prats de Bar­ce­lona: la pro­fun­di­tat dels seus peus en movi­ment, el nega­tiu d’allò que ha anat mode­lant dins del seu cer­vell, ha que­dat immor­ta­lit­zada sobre un dels seus mate­ri­als pre­fe­rits, el meta­cri­lat trans­pa­rent.

Sí, és un auto­re­trat de l’artista abduït pel seu procés cre­a­tiu. Poc con­ven­ci­o­nal, si més no pel que acos­tuma a moure als artis­tes quan volen repre­sen­tar-se: l’ego. El d’Alca­raz seria l’auto­re­trat de l’anti­ego. És una de les vint peces que pre­senta a la gale­ria del car­rer Bal­mes, totes de pro­ducció recentíssima, d’aquest mateix 2017. I totes cre­a­des per ser exhi­bi­des en aquest espai. Alca­raz tre­ba­lla sem­pre “sobre pla­nell”, de manera que no només té pre­sent l’obra sinó la sala on lluirà. És un malalt de la per­fecció en aquest sen­tit, marcs inclo­sos: “Ha de fun­ci­o­nar tot, les obres i l’expo­sició. Si hi entres, han de pas­sar coses. Hi ha d’haver un mis­teri.”

Amb la remor de fons de la bri­llant expo­sició que va fer aquest hivern al Museu Can Fra­mis, aquest cop no ens hem hagut d’espe­rar gaire per a la rea­pa­rició d’Alca­raz, un artista que no para de tre­ba­llar a fora (acaba de tor­nar de Berlín, on la rebuda de la seva obra ha sigut “espec­ta­cu­lar”) però aquí tot sem­pre és molt més irre­gu­lar. L’expo­sició a la Prats ha coin­ci­dit amb l’encàrrec que ha rebut de la Gene­ra­li­tat de crear el guardó del nou reco­nei­xe­ment Pau Casals, que en aquesta pri­mera edició ha dis­tin­git Jordi Savall. Alca­raz ha bro­dat una escul­tura d’un bufa­dor. “És la pri­mera cosa ofi­cial que faig.” No cal afe­gir-hi res més.

El pro­jecte que ha con­ce­but per a la gale­ria beu de nou de la fusió de tècni­ques. L’escul­tura, la pin­tura, el dibuix i el gra­vat coe­xis­tei­xen en les seves peces, de manera que la ter­mi­no­lo­gia clàssica de l’art no ens ser­veix mai per dis­ser­tar sobre la seva pro­posta artística. Tot per­tany a una altra dimensió quan, per exem­ple, s’enfronta a la línia com una escul­tura i fac­tors externs com la il·lumi­nació inter­ve­nen deci­di­da­ment en el ser o no ser de l’obra. Fins arri­bar a l’extrem de l’absurd, com és el cas d’un rellotge de sol que, per lògica, mai no fun­ci­o­narà dins d’un espai tan­cat com és la gale­ria.

Alca­raz defuig els com­par­ti­ments dis­ci­pli­na­ris però, en canvi, ell n’és molt, de clàssic. Pels temes, sens dubte, com el bodegó. I perquè fa qua­dres, sovint des­bo­cats, perquè l’obra s’expan­deix més enllà dels límits del suport (“no acaba de sor­tir ni d’entrar”). Què hi ha més revo­lu­ci­o­nari, avui, que fer qua­dres? Una altra cosa molt dife­rent és el que el porta a fer-los. “Cada vegada m’interessa més fer peces en les quals no hi hagi cap imatge”, rebla. En una soci­e­tat pro­duc­tiva com la nos­tra, l’artista també està obli­gat “a fer coses”, però ell s’hi oposa. Fer qua­dres on no hi ha res, però alhora diuen molt: aquesta és l’essència a la qual vol arri­bar Alca­raz, amb la com­pli­ci­tat de l’espec­ta­dor: “Delego molt al que mira, a vega­des penso que fins i tot li demano més al que mira que a mi mateix, que sóc qui ho ha fet.”

Un bony, un vidre tren­cat, una taca de pin­tura que rega­lima incon­tro­lada, un mirall defor­mat... poden ser bells? Les obres d’Alca­raz, trac­ta­des amb summa elegància i sub­ti­lesa, saben trans­me­tre la poètica inson­da­ble de les coses, de l’acci­dent, de l’insòlit, de la imper­fecció. D’entre tots els objec­tes, si n’hi ha un pel qual sent una pre­di­lecció espe­cial és el lli­bre, “la millor escul­tura: res no el pot superar”. En el fons, no dei­xen de ser el seu auto­re­trat frus­trat: “Lle­geixo tot el dia però sóc incapaç d’escriure. Si pogués dir el que vull dir amb un lla­pis i un paper, et ben asse­guro que no esta­ria pro­duint obres d’art.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia