Cinema

Sitges mira els refugiats

El Festival de Cinema Fantàstic premia ‘Jupiter’s moon’, un film de denúncia amb un refugiat que té superpoders

Els catalans Pintó & Caye guanyen el premi del públic amb la comèdia ‘Matar a Dios’

El cinema fantàstic és molt més que entre­te­ni­ment i no es desentén dels grans con­flic­tes del món actual. Així ho entén almenys el jurat ofi­cial del Fes­ti­val de Sit­ges, que va ator­gar ahir el premi a la millor pel·lícula a Jupi­ter’s moon (La lluna de Júpiter). Els guar­dons de la 50a edició es van lliu­rar ahir a la nit en un esce­nari exte­rior a La Fra­gata, al peu de l’església, amb una espec­ta­cu­lar cerimònia pro­ta­go­nit­zada per un King Kong de 12 metres mogut per una grua de grans dimen­si­ons. Un espec­ta­cle marca de la casa de La Fura dels Baus, amb molt sen­tit de l’humor, que va incloure també una quin­zena d’actors dis­fres­sats (un goril·la, un explo­ra­dor, indígenes...).

Diri­gida per l’hon­garès Kornél Mun­druczó, La lluna de Júpiter està pro­ta­go­nit­zada per un jove refu­giat sirià que creua la fron­tera de Sèrbia amb Hon­gria i és aba­tut per la poli­cia. Les bales li des­per­ten uns super­po­ders (levita, es curen les feri­des mor­tals...) i el metge que l’atén vol apro­fi­tar-se’n.

El guio­nista i direc­tor Alberto Marini, un dels mem­bres del jurat, va expli­car que la decisió es va pren­dre de manera unànime: “Va revo­lu­ci­o­nar totes les nos­tres idees sobre quina era la millor pel·lícula del fes­ti­val. No vam haver de dis­cu­tir. Ens va agra­dar la manera que té Kornél Mun­druczó de diri­gir una història tan deli­cada i com­pro­mesa, i ens agrada la valen­tia de fer una pel·lícula fantàstica sobre un tema social.” La lluna de Júpiter, que també es va endur el premi als millors efec­tes espe­ci­als, té dis­tri­bució i data d’estrena pre­vista als nos­tres cine­mes: el 17 de novem­bre.

El film hon­garès va fer fora a l’esprint final el trio de pel·lícules que més havien agra­dat a Sit­ges: la nord-ame­ri­cana A ghost story, la noru­ega Thelma i la britànica El ase­si­nato de un ciervo sagrado. Aquesta dar­rera, diri­gida pel grec Yor­gos Lan­ti­nos i pro­ta­go­nit­zada per Colin Far­rell i Nicole Kid­man, va que­dar fora del pal­marès ofi­cial. Només es va endur el premi de la crítica José Luis Guar­ner, com­par­tit ex-aequo amb el film bra­si­ler As boas manei­ras. A ghost story, una deli­cada i nostàlgica història de fan­tas­mes amb Casey Affleck enfun­dat en un llençol blanc, es va haver de con­for­mar amb el premi a la millor foto­gra­fia i dos pre­mis no ofi­ci­als: el del jurat del Car­net Jove i el nou que ator­ga­ven els volun­ta­ris del fes­ti­val.

De totes tres, Thelma, del direc­tor noruec Joac­him Trier, és la que va sor­tir més ben parada: pre­mis Espe­cial del Jurat, al millor guió i Méliès d’Argent a la millor pel·lícula euro­pea (aquest premi té jurat propi). Trier uti­litza el cinema fantàstic per trac­tar temes seri­o­sos (l’edu­cació, la religió, la sobre­pro­tecció dels pares...) en atri­buir super­po­ders a una jove uni­ver­sitària: els seus desit­jos es con­ver­tei­xen en rea­li­tat.

La cine­asta fran­cesa Cora­lie Far­geat debu­tava amb Revenge i va acon­se­guir un premi dels impor­tants, el de millor direc­tora. Relata la història d’una dona que ha estat vio­lada i es vol ven­jar dels seus agres­sors, en una cacera en un desert de Mèxic en què els papers de depre­da­dor i víctima can­vien.

L’actriu indonèsia Marsha Timothy es va endur el premi a la millor intèrpret feme­nina d’aquesta edició per Mar­lina the mur­de­rer in four acts, i el premi al millor actor va ser per a l’anglès Rafe Spall, del film de ter­ror Th ritual.

Doble premi català

El cinema català va ser pre­sent al pal­marès gràcies al doblet de Pinto & Caye: premi del Públic per la comèdia negra Matar a Dios, on cari­ca­tu­rit­zen la figura de Déu, con­ver­tit en una mena de home­less bai­xet i ron­di­naire, i premi al millor curt­me­tratge per R.I.P.

El jurat ofi­cial, amb una impor­tant presència nord-ame­ri­cana (tres dels cinc mem­bres), estava for­mat pel pro­duc­tor Gary Sher­man, el docu­men­ta­lista David J. Skal, l’escrip­tor i guio­nista Nick Antosca, la pro­duc­tora xinesa Hat­tie Yu, i el guio­nista i escrip­tor d’ori­gen italià esta­blert a Bar­ce­lona Alberto Marini. Curi­o­sa­ment, tot i la presència dels EUA, van apos­tar per un pal­marès molt euro­peu. “Me n’acabo d’ado­nar ara”, va dir Marini en la roda de premsa en què es van fer públics els pre­mis.

Els pre­mis van tan­car ahir una 50a edició amb l’habi­tual excés de pel·lícules en la secció com­pe­ti­tiva (34) però que aquest any tenia diver­sos títols que es merei­xien estar al pal­marès o, fins i tot, gua­nyar el màxim guardó.

El palmarès

Pel·lícula

‘Jupiter’s moon’, de Kornél Mundruczó

Direcció

Coralie Fargeat per ‘Revenge’

Premi del Jurat

‘Thelma’

Actriu

Marsha Timothy per ‘Marlina the murderer in four acts’

Actor

Rafe Spall per ‘The ritual’

Guió

‘Thelma’

Públic

‘Matar a Dios’



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia