Teatre

Lola Davó

‘ROAD MANAGER’

“Mana el sentit comú”

Què és un ‘road mana­ger’? Des­fem els tòpics d’aquesta pro­fessió.

És la per­sona que es cuida de por­tar la pro­ducció a terme. És la que deci­deix que, si una obra ha d’anar a Valla­do­lid, es viat­jarà amb tren o amb avió. Cal­cu­larà el temps que neces­si­ten l’equip de tècnics i els actors per poder fer un assaig tècnic abans de la funció i la que haurà reser­vat nits d’hotel i com­pro­vat que el regi­dor del tea­tre ha dis­tribuït con­ve­ni­ent­ment els came­ri­nos.

S’espe­ci­fica en el con­tracte en quin estat han d’estar als came­ri­nos? Varia segons les deman­des dels actors? Era més impres­cin­di­ble abans, quan l’estat dels tea­tres era, en gene­ral, més deplo­ra­ble?

La veri­tat és que cada cop estan més arre­glats, els came­ri­nos, tot i que encara hi ha alguns llocs que cal­dria fer-hi millo­res. No cal esti­pu­lar aques­tes con­di­ci­ons mínimes, per a tot l’equip tècnic i actors, al con­tracte. Al final, mana el sen­tit comú: si en un came­rino fa fred i no hi ha cale­facció, se’ls demana un radi­a­dor.

Se solu­ci­ona ràpida­ment?

Habi­tu­al­ment, sí. Per exem­ple, si dema­nes una planxa, l’acon­se­guei­xes quasi imme­di­a­ta­ment. A vega­des, altres ins­tal·laci­ons més específiques poden tri­gar més temps.

Els rumors diuen que hi ha actors, pri­me­res espa­ses, amb algu­nes manies, que ha de resol­dre el ‘road mana­ger’

No és cert. Fa anys que m’hi dedico, a aquesta pro­fessió, i mai no m’hi he tro­bat. Ells, com tots, dema­nen con­di­ci­ons com a per­so­nes huma­nes que volen fer la seva feina el millor pos­si­ble. El que s’ha de fer és tenir-los ben con­si­de­rats.

Anar amb avió deu ser més car. Pot ser l’ideal, però de què depèn d’anar un trans­port o un altre?

Depèn del preu que s’ha pogut nego­ciar l’actu­ació, del cost dels viat­ges... Depèn de molts fac­tors dife­rents.

Vostè és pro­duc­tora exe­cu­tiva i ‘road mana­ger’ a la vegada. Per una banda, mana i per una altra ser­veix a la com­pa­nyia. Com es porta això?

Jo no ser­veixo ningú; sim­ple­ment col·laboro amb la gent que em toca. Forma part del meu tre­ball, seguir les neces­si­tats dels actors i dels tècnics.

I la sas­tre­ria? Està pre­vist algú per por­tar la roba necessària? També quan es fan doblets en una tarda?

Dins de l’equip sem­pre hi ha algú que se n’ha de cui­dar. Si és una pro­ducció gran, se’n cuida algú específica­ment, si no, hi ha algú que ho té afe­git a les seves fun­ci­ons. En els equi­pa­ments molt grans hi ha ser­vei de sas­tre­ria, ren­ta­dora i asse­ca­dora. S’ha de pre­veure si la roba, durant la funció, se sua o es taca. En aquest cas, cal por­tar-ne de recanvi.

Què passa si se suspèn un vol?

Sem­pre hi ha d’haver un pla B de viatge. S’ha de ser pru­dent i comp­tar amb prou hores d’ante­lació. Si s’ha suspès el vol i cal anar amb tren, ja es recla­marà després amb l’agència l’import dels bit­llets que no s’han uti­lit­zat. Els tècnics han d’anar-hi abans per mun­tar. Si cal, viat­jar la nit abans per asse­gu­rar-se que hi hagi prou temps. També és evi­dent que les hores de marge seran dife­rents si es pre­para la gira lluny o a prop de casa.

Dilluns era a Bar­ce­lona. Però ha viat­jat aquesta set­mana a Maó i Bil­bao fent gira de ‘Terra baixa’/‘Tierra baja’. Hi ha des­cans?

A vega­des coin­ci­dei­xen que hi ha gires molt pica­des; altres estan més espa­ia­des. Pot­ser ara no es tenen els 200 bolos d’anys enrere però sí que n’hi pot haver de 80 fun­ci­ons. Nosal­tres en fem. No em queixo gens. No és gens acon­se­lla­ble alter­nar diver­ses gires. A mi m’agrada ser als assaigs de les pro­duc­ci­ons que pre­paro i també viat­jar amb els tècnics. Però hi ha èpoques que, entre set­mana, es pot estar tran­quil·lament a casa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia