Teatre

teatre

Angoixant ombra al TNC

Carme Portaceli dirigeix l’adaptació de la novel·la de Mary Shelley ‘Frankenstein’ a la Sala Gran del TNC, com un debat sobre el bé i el mal

‘Frankenstein’ és un projecte bessó del ‘Jane Eyre’ de l’any passat al Teatre Lliure
El director de ‘Los ojos de Julia’ destaca la responsabilitat de les accions humanes

Mary She­lley va inven­tar, ara fa dos-cents anys, la ciència-ficció. Frankens­tein va obrir un gènere que superava el ter­ror dels homes llop i els vam­pirs, per cons­truir amb un ima­gi­nari que avançava al futur. El direc­tor del film Los ojos de Julia, Gui­llem Mora­les, amb el suport de la direc­tora Carme Por­ta­celi, ha cons­truït una adap­tació que trans­forma la nar­ració ori­gi­nal però res­pec­tant l’atmos­fera des­crita per She­lley. L’obra s’estrena aquest dijous i assu­meix el repte d’ajun­tar dos actors de caràcter com són Àngel Llàcer i Joel Joan (en els papers de Doc­tor Frankens­tein i la Cri­a­tura), així com d’acon­se­guir que els altres papers del reper­tori doblin per­so­nat­ges amb colors si no antagònics sí molt dife­rents els uns dels altres.

Mora­les, que debuta al tea­tre, defi­neix l’aven­tura d’aquests dos anys d’escrip­tura de “fas­ci­nant”. El punt de par­tida és nar­rar aquesta història des de les dues vides paral·leles: la de Víctor Frankens­tein, “que va de la llum a la fos­cor”; i la de la Cri­a­tura, “que va de la fos­cor a la llum”, resu­meix la direc­tora. La dra­matúrgia con­vida que els dos pro­ta­go­nis­tes vagin retro­bant-se i enfron­tant-se fins a l’escena final: és un dard directe al cor de l’espec­ta­dor, “una història pre­ci­osa per expli­car l’ésser humà”.

El motor de l’obra és l’abandó de la cri­a­tura del Doc­tor Frankens­tein. Mora­les busca el ves­sant emo­ci­o­nal d’aquesta acció des­pi­e­tada. Si la ciència s’atre­veix a rep­tar les lleis de la natura (que ator­guen a la feme­lla la capa­ci­tat de la pro­cre­ació un cop fer­ti­lit­zada pel mas­cle), Mora­les entén que la ciència aca­barà subs­ti­tuint la religió. El con­flicte ja no era tant la capa­ci­tat de crear, com la res­pon­sa­bi­li­tat de por­tar una vida al món.

She­lley plan­teja una soci­e­tat en què no seran necessàries les dones per a l’apa­rició de noves gene­ra­ci­ons. De fet, s’avança un segle al dis­curs de la mar­xista Alenk­san­dra Kollon­tai, en ple procés de la soci­e­tat comu­nista a Rússia. La Cri­a­tura, aban­do­nada, anirà crei­xent i apre­nent a par­tir de l’obser­vació i (en aquesta adap­tació de Mora­les) sota el guiatge de Lacey, un cec que en rea­li­tat té molta més llum i espe­rança que la resta dels seus com­panys. Aquest paper l’inter­preta Lluís Marco, que, a la vegada, fa del pare de Frankens­tein, un home fosc, amar­gat. Men­tre la cri­a­tura creix i aprèn fins a con­ver­tir-se en un eru­dit, és el seu pare, el Doc­tor Frankens­tein, el que acaba con­ver­tint-se en un mons­tre, i la Cri­a­tura, que tant feia ate­mo­rir els ciu­ta­dans, acaba sent-ne la víctima. Abans ha llui­tat per ser accep­tat, tot i l’angúnia que genera entre els mor­tals. Frankens­tein, en canvi, opta per fer una vida a par­tir de res­tes de cos­sos morts del cemen­tiri i perd, en algun moment, la seva com­passió, però no es pre­o­cupa mai de recu­pe­rar-la.

L’escenògrafa Anna Alcu­bi­erre ano­mena afec­tu­o­sa­ment el seu arte­facte escènic “el cuc Matrix”. Es tracta d’un espai que opri­meix per evo­car la idea hermètica i claus­trofòbica de Víctor Frankens­tein. Però alhora, gràcies a la suma dels altres llen­guat­ges escènics, també es trans­forma en moments de llum, i la claror que reclama l’apre­nen­tatge de la Cri­a­tura. Es per­met la dua­li­tat del fosc al clar i vice­versa. Tot i que l’espai sonor de Jordi Collet res­soni a sin­te­tit­za­dors, el ves­tu­ari evoca l’època en què She­lley va escriure l’obra, en un ins­tant en què la indústria signa la pri­mera revo­lució obrera, dei­xant en evidència el tre­ball arte­sa­nal de sub­sistència de la page­sia i els arte­sans. Por­ta­celi i Mora­les adme­ten que era molt seduc­tora la bio­gra­fia de l’autora, però van deci­dir des­car­tar-la perquè incloure la seva bio­gra­fia els feia per­dre eficàcia en la nar­ració de l’obra.

Fer­ran Car­va­jal i Núria Legarda han aju­dat en el movi­ment acto­ral. Una de les claus era cons­truir la core­o­gra­fia de la Cri­a­tura. Però, ja des de la pri­mera lec­tura, Joel Joan la va cons­truir des de la intuïció. Els asses­sors s’han limi­tat a donar-li uns recur­sos per evi­tar pos­si­bles lesi­ons, a més d’inte­grar-ho en el tea­tre “de molta fisi­ca­li­tat” (comen­tava Legarda, ahir en roda de premsa) que carac­te­ritza Por­ta­celi.

Nota­ble gira

Frankens­tein es repre­senta del 15 de febrer al 25 de març a la Sala Gran del TNC. Coproduït amb Fac­to­ria Escènica Inter­na­ci­o­nal (FEI) que va crear Por­ta­celi a la Nau Iva­now de La Sagrera fa una desena d’anys, té pre­vista una gira a Premià de Mar (7 d’abril), Vic (8 d’abril), Vall (14 d’abril), Pineda de Mar (15 d’abril), Reus (21 d’abril), Lleida (22 d’abril), Girona (5 de maig), Man­resa (6 de maig), Mana­cor (19 de maig), Tar­ra­gona (24 de maig) i Sant Cugat del Vallès (27 de maig).

És una nota­ble gira, sobre­tot tenint en compte que par­teix d’un esce­nari per a la Sala Gran, un espai que caldrà adap­tar a esce­na­ris de menor dimensió. Les obres del TNC que acos­tu­men a girar per Cata­lu­nya són copro­duc­ci­ons de la Sala Petita, per faci­li­tar l’adap­tació en uns esce­na­ris amb menys recur­sos que el de l’equi­pa­ment públic.

Por­ta­celi avui és la direc­tora del Tea­tro Español de Madrid i ha hagut de com­pa­gi­nar aquest com­promís (que és ante­rior a la seva con­trac­tació per al tea­tre de l’Ajun­ta­ment de Madrid). Per aquest motiu el direc­tor artístic del TNC, Xavier Albertí, va agrair el seu entu­si­asme i com­promís amb un mun­tatge que, de fet, és un pro­jecte bessó de l’adap­tació de Jane Eyre, que ja va estre­nar la tem­po­rada pas­sada al Tea­tre­Lliure amb gran èxit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia