Teatre

Iago Pericot. DARRERE LES BAMBOLINES

‘premi Gonzalo Pérez de Olaguer 2017’. J.B

“El premi és ser lliure”

Arran de l’expo­sició a l’Icub, el 2004, rei­vin­di­cava l’art de trans­gre­dir. Per què?

Vaig néixer el 1929. A par­tir del fran­quisme vaig dei­xar d’enten­dre mol­tes coses. Estava per­dut. Neces­si­tava tro­bar una manera per iden­ti­fi­car-me: saber qui era jo i què podia fer en aque­lla situ­ació anòmala. Vaig començar a estu­diar magis­teri, perquè era de franc (la meva dona era mes­tra i el meu pare, el direc­tor de l’escola dels nois). Només tenia una idea clara i no sem­blava cor­res­pon­dre amb els estu­dis actu­als. Vaig aga­far tots els pro­gra­mes de car­rera i els vaig posar nota. La con­clusió va ser que neces­si­tava ser al més lliure pos­si­ble. Així és com vaig anar a parar a la Mas­sana. Però lla­vors van tras­lla­dar la mare a Cuenca i el pare a León, com a càstig. Ella va ser molt valenta. Es va plan­tar al minis­teri i va fer vaga. Al final, la van aten­dre i li van pro­me­tre que tots dos tor­na­rien al Mas­nou. Vam tri­gar sis mesos. Jo volia seguir amb l’art. No volia tor­nar a la Mas­sana perquè quan feia ceràmica mai con­tro­lava els colors. quan pas­sa­ven pel forn sem­pre can­vi­a­ven.

I com va arri­bar al tea­tre?

Em tro­bava a Itàlia i Joan Anton Codina em va con­vi­dar a fer l’esce­no­gra­fia d’un espec­ta­cle [Bala­des del clam i la fam, de Xavier Fàbre­gas, 1968]. La vaig fer amb el meu germà Jordi per a un mun­tatge que es feia a la Cúpula del Coli­seum, a l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual. Des de lla­vors, he com­bi­nat tea­tre i pin­tura. Sem­pre he fet el que he vol­gut jo, tot i que m’hagi por­tat difi­cul­tats.

Per la seva aven­tura al nu, pot­ser?

Quan vaig fer Mozartnu a Sara­gossa (1968) van venir els GEO! Aquesta pro­ducció, però, ens va donar mol­tes ale­gries, com per exem­ple que la vam anar a repre­sen­tar a Nova York.

En va fer una interes­sant versió el 2008.

És l’única peça que he con­ti­nuat. Vaig ajun­tar els cos­sos enve­llits dels balla­rins del 1986 amb els joves. Ara estic pre­pa­rant una ter­cera versió: a aques­tes dues pare­lles hi vull posar una ter­cera de minusvàlids. Tots els altres espec­ta­cles els dono per aca­bats, un cop aca­bada la pro­ducció.

Ser lliure té premi, al final?

El premi, abans de res, és ser lliure, poder-me expres­sar. Ho cele­bro perquè he estat ben accep­tat per la gent i això és el que em satisfà. Estic molt con­tent que els crítics ara reco­ne­guin la meva feina. Ells sem­pre han vin­gut a les meves estre­nes i els he dei­xat dir el que vul­guin. Ells també han de ser lliu­res de dir el que vul­guin; això és el que més admiro. Ser crític és molt difícil.

Què aporta la mito­lo­gia a la cul­tura. És ins­pi­ra­dora?

Volia fer una obra que cri­tiqués l’evo­lució humana. Vaig pen­sar en una Venus. I em va venir de sobte la Venus de Willen­dorf. Volia que una dona del paleolític, de fa més de 20.000 anys, veiés què havia fet l’home i després deci­dir tor­nar al seu poblat.

En l’ultima funció de La Venus de Willen­dorf (TNC, 2010) el va con­vi­dar a anar-se’n amb ella...
Sí, vam sor­tir de bra­cet, de retorn cap al paleolític. Vaig tro­bar una basca que feia molt bé el paper. Li vaig dir en el càsting que hau­ria de sortr total­ment nua i que no podria dir ni una paraula. Ella no hi va posar pegues però em va pre­gun­tar: ”Podré expres­sar el que vul­gui sense par­lar?” Això em va fer veure que era la que bus­cava. En tea­tre es pot fer de tot.

Però ara són moments molt durs amb sentències con­dem­natòries per a can­tants de rap...

Jo ho segui­ria fent. Als 88 anys, ja és difícil que em posin a la presó. Pensa que jo he fet Mozartnu a l’altar de León! Es pot fer tot amb res­pecte per la per­sona des­pu­llada. Un nu, d’entrada, impres­si­ona, però després ni te’n recor­des. I això que a Adam i Eva pas­sa­ven pel mig del públic.

La lli­ber­tat com a lema. Com Car­les San­tos.

Era molt amic meu. Pocs dies abans que marxés, vam estar sopant junts. L’admi­rava moltíssim perquè feia el que volia. La seva mort és una misèria molt gran per al país, una llàstima hor­ro­rosa.

I la política?

No la toco de la manera con­ven­ci­o­nal, en tot cas. Ara estic pre­pa­rant un mun­tatge en què denun­cio per què les dones cobren menys que els homes. No ho he entès mai. Si tot va bé, l’estre­na­rem l’any vinent a La Seca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia