Llibres

La rèplica publicada

Ahir van vendre els seus llibrets per primer cop en solitari, a la plaça Osca. L’objectiu era donar a conèixer la sala a la gent del barri

A la parada de la Diputació alternen textos de Comanegra amb biografies

En les parades generalistes, un equívoc: la màscara d’‘El director’

Per als amants del tea­tre, el des­a­fi­a­ment de cada Sant Jordi és tro­bar lli­bres sobre tea­tre en les llei­xes de les grans lli­bre­ries. Els més mediàtics i els que, apa­rent­ment, seran els més bus­cats els arra­co­nen, nova­ment, al fons de les para­des. Però, com es pot veure que hi ha un cert auge de venda de lli­bres de tea­tre a Cata­lu­nya? Doncs al prec que feia Arola Edi­ci­ons per Face­book (Premi de la Crítica 2018 pels seus 20 anys edi­tant tex­tos tea­trals) hi ha hagut comp­ta­des aven­tu­res. Com la de la Sala Fly­hardo a la parada de la Dipu­tació de Bar­ce­lona a la tran­si­tada Ram­bla de Cata­lu­nya. Hi ha molt de camí per córrer fins que els tex­tos tin­guin un espai mínim, encara. Tro­bar la rèplica tea­tral, que com­pleta l’escena, és encara una aven­tura per a ini­ci­ats. De fet, com deia algun tui­taire a la invi­tació de Coma­ne­gra (amb la seva col·lecció de Dra­ma­ti­cles) de com­prar tea­tre per Sant Jordi, “ja els tinc tots”. Cal eixam­plar la base a les para­des de Sant Jordi, a les llei­xes de les lli­bre­ries i, sobre­tot, a l’afició dels lec­tors oca­si­o­nals.

La Sala Fly­hard edita els seus tex­tos des de la tem­po­rada 2012/13. Està a punt de sor­tir edi­tat el musi­cal Jacuzzi, de Marc Rosich, que serà el seu vintè títol. Les publi­ca­ci­ons pre­te­nen divul­gar l’obra dels autors, més que bus­car un nínxol d’ingres­sos extra. S’edi­ten en tirat­ges de 150 exem­plars i es prova que siguin ben fidels a la versió defi­ni­tiva del text. L’any pas­sat van fer el seu pri­mer Sant Jordi, gràcies als de la lli­bre­ria La Inex­pli­ca­ble, al car­rer de Sants, que els van cedir un espai. Van veure que posar els lli­bres a la venda va com­por­tar, sobre­tot, que molts veïns del barri des­co­bris­sin l’existència de la petita sala del car­rer d’Alpens (que està oberta des del 2010). Aquest Sant Jordi es van aven­tu­rar a dema­nar el permís i a posar parada a la pri­vi­le­gi­ada plaça d’Osca. Van tenir alguna sor­presa, quan van ompro­var la neces­si­tat de tenir recur­sos per cobrir els lli­bres de la tam­bo­ri­nada de les onze del matí, però, quan a quarts d’una ja tenien la para­deta ben ins­tal·lada, de seguida va arri­bar la pri­mera com­pra. Era d’un noi que conei­xia per­fec­ta­ment la sala i també el títol #lifes­poi­ler. L’havia vista i s’havia que­dat amb la neces­si­tat de relle­gir aquesta intriga de mons paral·lels. Els lli­bres for­men part del mer­xan­di­sing de la sala (també hi ha bos­ses i cer­ve­ses arte­sa­nes). La cele­bració és més sonada si es com­pra un pack XL que inclou, per 55 euros, entra­des, lli­bre bossa i fins a 4 cer­ve­ses! Tot i que nor­mal­ment només tenen a dis­po­sició dels espec­ta­dors el text que s’està repre­sen­tant, també man­te­nen un fons amb els títols ante­ri­ors (a la parada van reu­nir fins a 17 dels seus 19 títols publi­cats). A part de ven­dre’s al tea­tre, també es ven en lli­bre­ries espe­ci­a­lit­za­des. Com també passa amb les edi­ci­ons de la Sala Beckett, renun­cien a fer-ne altres tirat­ges si hi ha alguna edi­to­rial que els inclou a la col·lecció, com ara amb el Tor­tu­ges, de Clàudia Cedó, i La pols, de Llàtzer Gar­cia, per exem­ple.

A la parada de la Dipu­tació de Bar­ce­lona les bio­gra­fies que es fan a antics pro­fes­sors de l’Ins­ti­tut del Tea­tre (Gui­llem-Jordi Gra­ells fa un retrat de Iago Peri­cot i Jordi Coca a Her­mann Bonnín) com­par­tei­xen espai amb el lli­bre dels 15 anys d’història de Dei Furbi i el Vells temps/ Cen­dres a les cen­dres, de Harold Pin­ter, i Dra­matúrgia ale­ma­nya con­tem­porània. Tea­tre jove, ambdós edi­tats per Coma­ne­gra.

Al TNC, no han pogut fer reforç aquest Sant Jordi perquè només posen lli­bres a la venda els dies de funció. Con­si­de­ren que l’any vinent podran incen­ti­var la com­pra de lli­bres coin­ci­dint amb les fun­ci­ons, perquè la diada caurà en dijous.

En lli­bre­ries com la recent­ment estre­nada a Sant Andreu La Tribu, cap volum tea­tral, tot i que sí que des­ta­ca­ven apos­tes valen­tes com la novel·la gràfica en forma de bio­gra­fia o de nar­ració per a adults. El seu pri­mer matí al car­rer Pons i Gallarza amb cava­llets ense­nyant nove­tats ja feia goig perquè, a quarts de dues, hi havia cua per pagar les adqui­si­ci­ons. A l’Aba­cus, de Ram­bla Cata­lu­nya, ben guar­nits de vela pel sol i per la pluja no es tro­bava ni un sol lli­bre de tea­tre. Tot i que n’hi havia un que jugava a l’equívoc amb una màscara a la coberta: El direc­tor. En rea­li­tat, es tracta de con­fes­si­ons de l’exdi­rec­tor d’El Mundo, David Jiménez. L’únic que es podria tro­bar una relació directa amb l’escena és la bio­gra­fia d’El libro de Gila, anto­logía tra­gicómica de obra y vida. Si s’ana­lit­zen els títols de les para­des d’aquest Sant Jordi, fal­ten una pila d’apun­ta­dors, encara.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia