Art

Els testimonis muts

Isabel Banal inaugura demà al Museu de la Mediterrània la instal·lació ‘Intents’, en què converteix en paisatges les taules que li han cedit els veïns de Torroella

També presenta a La Sala la sèrie fotogràfica ‘Traginadores’, homenatge a les dones del camp

Isa­bel Banal (Cas­tell­fo­llit de la Roca, 1963) inau­gura demà al Museu de la Medi­terrània (19 h) una ins­tal·lació inèdita al vol­tant de la taula com a moble quo­tidià i alhora simbòlic. L’expo­sició és fruit, de fet, d’una crida de l’artista als veïns de Tor­ro­e­lla de Montgrí perquè cedis­sin per al mun­tatge tau­les de totes clas­ses i mides de la seva pro­pi­e­tat, que ella ha mani­pu­lat per adap­tar-les als seus propòsits. Intents, que es podrà visi­tar fins al 2 de setem­bre, retorna doncs a un ele­ment recur­rent en el tre­ball d’Isa­bel Banal, tan atenta al món natu­ral, al xoc entre natu­ra­lesa i arti­fici, però també a la quo­ti­di­a­ni­tat, sovint jugant amb les alte­ra­ci­ons d’escala i la mini­a­tu­rit­zació.

“Les nos­tres tau­les i cadi­res / conei­xen coses de nosal­tres / que les nos­tres amants no sabran mai”, escri­via el poeta Auden. Per a Isa­bel Banal pot­ser no són por­ta­do­res de secrets tan incon­fes­sa­bles, sinó tes­ti­mo­nis silen­ci­o­sos de les nos­tres vides que, a còpia de temps, aca­ben per assem­blar-se’ns. Per a ella ser­vei­xen més aviat com a arque­tips: apa­rent­ment idènti­ques les unes a les altres (una post sos­tin­guda per qua­tre pals), totes tenen les seves par­ti­cu­la­ri­tats, les seves mar­ques. Jun­ta­ment amb la taula, l’expo­sició pren com a ele­ment ver­te­bra­dor la imatge del pont, que Isa­bel Banal asso­cia a una idea uni­ver­sal de trànsit, de recerca i de con­nexió, però també a un deter­mi­nat pai­satge rural que, com a gar­rot­xina, li és molt pro­per; un pai­satge humit, generós en rius i rie­res que han anat con­fi­gu­rant el ter­ri­tori des de la mun­ta­nya fins al mar, com passa també amb el Ter i Tor­ro­e­lla de Montgrí.

L’artista ha tre­ba­llat en aquesta ins­tal·lació amb el canvi d’escala, que con­fronta rea­li­tat i pen­sa­ment. Els ponts que ha fet ser­vir són els matei­xos que es posen per deco­rar els pes­se­bres caso­lans, pai­sat­ges que fem i des­fem cada any, i que entren en diàleg amb el cos humà i amb les tau­les, uns altres pai­sat­ges quo­ti­di­ans. En el fons es tracta de plan­te­jar rela­ci­ons que par­len de dua­li­tat i sime­tria, de movi­ment, de vin­cles i comu­ni­cació.

Simultània­ment, Isa­bel Banal també tindrà oberta l’expo­sició Tra­gi­na­do­res a l’Espai del Lúcid, a La Sala de Tor­ro­e­lla de Montgrí, on es pre­sen­tarà el lli­bre de poe­sia El tres no fuma o la dura crosta, de Joan Puja­des. Tra­gi­na­do­res és una sèrie de cinc foto­gra­fies del 2016 en les quals l’artista s’ha retra­tat dins d’una sena­lla, una galleda, un cove, un cis­tell i una caixa de fruita de plàstic, reci­pi­ents usu­als de la page­sia, men­tre fa el gest de por­tar-se a si mateixa, en una evo­cació del tre­ball anònim i dur de les dones del camp.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia