Cinema

Secció

Subsecció

‘Les maletes de Tulse Luper 3’

Més que com una pel·lícula, Greenaway la va definir com una obra multimèdia enfocada a provocar un canvi radical que afectaria el guió, o la relació de la càmera amb els directors i els actors

El 9 d’octu­bre del 2001, en una roda de premsa en el Fes­ti­val de Sit­ges, Peter Gre­e­naway, el cre­a­dor gal·lès que a part de direc­tor de cinema és filòsof, pin­tor, il·lus­tra­dor, matemàtic i un ena­mo­rat del bar­roc, va rene­gar del cinema. Va asse­gu­rar que Mar­tin Scor­sese, Woody Allen i Jean-Luc Godard es limi­ta­ven a “il·lus­trar tex­tos amb imat­ges com es feia 105 anys enrere” i va pre­sen­tar un nou i ambiciós pro­jecte titu­lat Les male­tes de Tulse Luper, que, més que com una pel·lícula, va bate­jar com una obra mul­timèdia enfo­cada a pro­vo­car un canvi radi­cal que afec­ta­ria el guió, el foto­grama únic, la relació de la càmera amb els direc­tors i els actors i altres con­ven­ci­o­na­lis­mes que juga­ven con­tra la cre­a­ti­vi­tat.

Després de plan­te­jar les línies mes­tres, Gre­e­naway va pre­sen­tar la història de Tulse Luper, una mena de Sísif, un artista mul­ti­dis­ci­pli­nari i pre­so­ner pro­fes­si­o­nal que pri­mer és cas­ti­gat pels seus pares, després per una secta reli­gi­osa, més tard pels nazis i així suc­ces­si­va­ment que dedica els cap­ti­ve­ris a inves­ti­gar el món. La història s’arti­cula al vol­tant de 92 male­tes, 92 és el número atòmic de l’urani, a la trama 92 són els objec­tes que repre­sen­ten el món, també hi apa­rei­xen 92 per­so­nat­ges que tenen la seva cor­res­pondència en 92 arque­tips –des del rei fins al revo­lu­ci­o­nari. Explica els viat­ges d’un pro­ta­go­nista que en el ter­cer epi­sodi s’atura a la plaça de Sant Domènec de Girona, on es van fil­mar uns plànols d’una fugida inter­mi­na­ble que per a Tulse Luper va començar el 1928 quan es va des­co­brir l’urani i no s’acaba fins al 1989 quan cau el mur de Berlín, i que por­ten el pro­ta­go­nista arreu d’Europa i a Girona. La tria té molt a veure amb el fet que Edmon Roch va ser direc­tor de pro­ducció de la pri­mera i la ter­cera entrega. Un pro­feta sense sort que, com va asse­gu­rar el direc­tor, va aju­dar a con­tras­tar el que és nou amb el que és vell, el tra­di­ci­o­nal i el modern i va parir el post­cine per anun­ciar al món: “El cine ha mort, llarga vida al cine.”

Les maletes de Tulse Luper 3
Director:
Peter Greenaway
Any:
2004
Intèrprets:
JJ Feild, Roger Rees, Stephen Billington, Jordi Mollà, Isabella Rossellini

Histrionisme

Peter Greenaway va intentar convertir Tulse Luper en un personatge històric, un nou Leonardo da Vinci que ajudés a explicar una època determinada. A més dels tres capítols filmats, The Moab story (2003), Vaux to the sea (2003) i From sark to the finish (2004), el director potencia la imatge sense ajustar-se ni a un guió ni a una història, fet que no és sinó l’inici d’un gran projecte multimèdia en què es posen en el mateix pla d’igualtat tant els llocs web com DVD explicatius, performances, projeccions en viu i altres activitats tocades per un cert histrionisme que ajuden a enfortir el relat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia