Art

Un dol de paper al Mume

Elena del Rivero porta a la Jonquera ‘L’arxiu de la pols’, una obra concebuda arran de l’atac a les Torres Bessones

La UdG dedicarà a l’artista valenciana una jornada d’estudi el dia 18 sobre ‘Art i violència’

L’11 de setem­bre de l’any 2001, l’artista Elena del Rivero (València, 1949) era a Madrid pre­pa­rant una expo­sició quan va veure per la tele­visió com s’ensor­ra­ven les Tor­res Bes­so­nes de Nova York. Amb aquell atemp­tat, també va que­dar com­ple­ta­ment des­truït el seu estudi, situat davant la torre sud, al 125 de Cedar Street, una pèrdua pot­ser menor en com­pa­ració amb el cost humà d’una catàstrofe fins ales­ho­res insòlita, però que va dei­xar l’artista en estat de xoc. De seguida que va poder, va aga­far un vol a Nova York i va diri­gir-se al seu pis, però la poli­cia li’n va impe­dir l’accés fins que no s’hagues­sin aca­bat els tre­balls de desen­ru­na­ment a la dramàtica Zona Zero. Quan final­ment va poder entrar a l’edi­fici, va tro­bar l’estudi cobert com­ple­ta­ment de pols, d’ender­rocs i de milers de papers que hi havien arri­bat des de les ofi­ci­nes veïnes per l’explosió de por­tes i fines­tres.

Amb paciència, com en una cerimònia d’expi­ació, va anar reco­llint un a un cada paper, fins i tot els més insig­ni­fi­cants, tros­se­jats o no, amb sen­tit o sense, i els va nete­jar, nume­rar i foto­gra­fiar fins que en va tenir més de 3.150 frag­ments que, en aca­bat, va cosir amb fil de seda i per­les fal­ses a una llarga capa de mus­so­lina. Des del seu pis, a més, va docu­men­tar amb una càmera de vídeo els tre­balls de neteja de la zona i la lenta represa de la vida quo­ti­di­ana. En total, més de cent hores de gra­vació.

Amb aquests mate­ri­als, Elena del Rivero, que con­cep la cos­tura com un dibuix, va donar forma a la ins­tal·lació [Swi:t] Home: A Chant, 2001-2006, en què els papers cosits a la mus­so­lina ves­sen en una espec­ta­cu­lar cas­cada. Aquesta obra ja va ser pre­sen­tada al New Museum de Nova York, i a par­tir de dis­sabte 16 de novem­bre es mos­trarà al Museu Memo­rial de l’Exili de la Jon­quera, per pri­mera vegada acom­pa­nyada de tot el mate­rial que va aple­gar l’artista en una obra que per­so­na­litza i alhora uni­ver­sa­litza el sofri­ment, encar­nat en aques­tes car­tes amb tot de des­ti­na­ta­ris des­a­pa­re­guts.

El mun­tatge de L’arxiu de la pols. El trànsit de la memòria, comis­sa­riat per Maria Josep Bal­sach i Mateo Fei­joo i que es podrà veure al vestíbul del Mume fins a l’11 de gener, serà paral·lel a l’expo­sició que amb el mateix títol tindrà lloc a Naves Mata­dero de Madrid, del 13 de novem­bre al 5 de gener. En el cas de Girona es com­ple­men­tarà, a més, amb una jor­nada d’estudi a la Facul­tat de Lle­tres, el dilluns dia 18 de novem­bre, al vol­tant del tema Art i violència. Les pràcti­ques artísti­ques com a denúncia i inte­ri­o­rit­zació, en la qual par­ti­ci­parà la mateixa Elena del Rivero for­mant part d’una taula rodona amb la crítica d’art Ángela Molina; el direc­tor del Mume, Alfons Quera; la pro­fes­sora de lite­ra­tura espa­nyola Marta Mardía Her­rero, i la pro­fes­sora d’art con­tem­po­rani de la Uni­ver­si­tat de Girona Maria Josep Bal­sach.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia