Cinema

La ràbia, la por i l’angoixa

Una noia paraplègica s’enfronta a un gos a ‘Cordes’, de José Luis Montesinos

“Els super­vi­vents i llui­ta­dors tenen molt de suc”, opina el direc­tor i guio­nista José Luis Mon­te­si­nos (Tar­ra­gona, 1978), que va gua­nyar el Gaudí i el Goya i va estar nomi­nat als pre­mis Euro­peus de Cinema pel curt Cor­re­dor (2015). Ara debuta en el llarg­me­tratge amb Cor­des, una angoi­xant història pro­ta­go­nit­zada per una noia tetraplègica (l’actriu Paula del Río) que s’enfronta a un pas­tor ale­many infec­tat de ràbia. La pel·lícula arriba avui als cine­mes després d’una bona rebuda al Fes­ti­val de Sit­ges.

“Quan poses els per­so­nat­ges con­tra les cor­des, tre­uen una puresa de din­tre molt maca de veure al cinema”, va expli­car el direc­tor a aquest diari en una entre­vista con­junta amb Paula del Río. “En el cas d’Elena, és una noia molt tan­cada, fins i tot pot sem­blar des­a­gra­da­ble al prin­cipi, però quan la poses en una situ­ació extrema, treu la per­sona que porta a din­tre i s’obre de cara al públic. Està sola, el públic és a la cadira amb ella, i això és molt bonic.”

Paula del Río (Sant Pere de Ribes, 2000) havia anat al Fes­ti­val de Sit­ges, a cinc minuts de casa, com a públic i per un petit paper a La som­bra de la ley. José Luis Mon­te­si­nos també havia freqüentat el fes­ti­val, com tants altres cine­as­tes abans de fer car­rera. Tots dos hi van aca­pa­rar pro­ta­go­nisme, encara que al final no van tenir premi, amb aquesta història d’Elena, una noia gai­rebé tetraplègica per un acci­dent de cotxe en què va morir la seva ger­mana. Quan està sola en una casa aïllada, el seu pas­tor ale­many s’infecta de ràbia i l’ataca.

Un paper extrem

El direc­tor va con­ce­bre Elena com un paper “molt extrem, d’algú que comença la pel·lícula amb ganes de morir i al final de la història acaba llui­tant pel con­trari, per sobre­viure”. “El paper d’Elena em sem­blava que tenia una corba molt interes­sant.” Paula del Río, pro­ta­go­nista abso­luta del film, no ho va tenir fàcil, segons el cine­asta: “Havia de tre­ba­llar amb el seu ros­tre i la seva mà, és l’únic que podia moure, i qual­se­vol detall indi­cava molt del per­so­natge. A nivell inter­pre­ta­tiu, pràcti­ca­ment tot ho havia de fer amb un pla mig.”

Con­nexió

La jove actriu no es va espan­tar pel repte: “Quan ho vaig lle­gir vaig con­nec­tar molt amb el per­so­natge, vaig pen­sar que era jo, m’hi vaig veure. Mai m’havia pas­sat.” Reque­ria el domini de la cadira de rodes elèctrica i va prac­ti­car molt. “No em va cos­tar, perquè vaig estar abans tres set­ma­nes anant amb la cadira de rodes, sola pel car­rer, entrant a res­tau­rants...” Va ser més difícil la inten­si­tat emo­ci­o­nal (angoixa, por, ràbia...) de totes les esce­nes. “Teníem mar­cats tres moments, un de menys intens, un de res­pi­ració acce­le­rada i un ter­cer de molt dramàtic”, recorda.

Cor­des és una copro­ducció cata­lana i valen­ci­ana rodada als afo­res de València, amb el suport d’À Punt i TV3. La versió ori­gi­nal és en cas­tellà i té versió doblada en català.José Luis Mon­te­si­nos explica que el gènere ha estat per a ell un mitjà per acon­se­guir els seus objec­tius: “Uti­lit­zem el gènere per expli­car una història que se sus­tenta molt bé amb les eines nar­ra­ti­ves que t’ofe­reix. Volíem fer una pel·lícula que parlés d’angoixa, i és el gènere ideal. Jo soc un amant del cinema fantàstic, però no n’havia rodat mai.” Com a refe­rents nar­ra­tius, des­taca Gra­vity, “perquè és una història molt simi­lar a la d’Elena, un per­so­natge amb un trauma i alguna cosa que el va encer­clant cada cop més”. A nivell visual, s’ha ins­pi­rat en “el món de Step­hen King, de pel·lícules com Misery, Cujo, Sola en la oscu­ri­dad...”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia