Cinema

Un inici triomfant

‘Beginning’, ‘opera prima’ de la cineasta georgiana Dea Kulumbegashvili, guanya la Petxina d’Or i els premis a direcció, actriu i guió del festival de Sant Sebastià

Mads Mikkelsen i els seus tres companys de ‘Drunk’ comparteixen el premi a l’actor

La pri­mera escena de Dasatskisi (Begin­ning / Començament) avança un dels temes, la into­lerància, i la radi­cal aposta for­mal de l’opera prima de Dea Kulum­be­gash­vili: un llarg pla fix, sense cap movi­ment de càmera, en què veiem com s’omple a poc a poc una església de tes­ti­mo­nis de Jehovà d’un poble remot de Geòrgia, comença el sermó del seu líder i, quan menys ho espe­res, cau un còctel Molo­tov. La irrupció de la jove cine­asta geor­gi­ana, for­mada als Estats Units, va supo­sar un impacte sem­blant en el fes­ti­val de Sant Sebastià, i ahir es va con­ver­tir en la gran gua­nya­dora d’aquesta edició mar­cada pel coro­na­vi­rus, però en què hem vist un bon gra­pat de bons films.

Begin­ning s’ha endut la Pet­xina d’Or, els pre­mis a la millor direcció i guió (el segon com­par­tit per la direc­tora i Rati Oneli) i el de millor actriu, per a Ia Suk­hi­tash­vili. El seu tre­ball és extra­or­di­nari, en el paper de la dona del líder religiós, víctima indi­recta de la into­lerància, però també d’una soci­e­tat i un matri­moni pro­fun­da­ment mas­clis­tes. La cine­asta va expli­car a la pre­sen­tació que era total­ment inten­ci­o­nat posar com a pro­ta­go­nista un per­so­natge que al cinema acos­tuma a ser secun­dari, la “pare­lla de”.

Havia sonat com a favo­rita, almenys entre la premsa, la dar­rera pel·lícula del danès Tho­mas Vin­ter­berg, Drunk / Anot­her round (Una altra ronda). Final­ment es va ator­gar el premi al millor actor als qua­tre pro­ta­gois­tes, Mads Mikkel­sen, Tho­mas Bo Lar­sen, Mag­nus Millang i Lars Ranthe, pels seus papers d’amics i pro­fes­sors de secundària que deci­dei­xen beure alco­hol quan fan classe per millo­rar les seves vides.

Sens dubte ha pesat en el vere­dicte el tarannà incon­for­mista del pre­si­dent del jurat ofi­cial, Luca Gua­dag­nino. Drunk és for­mal­ment i d’estruc­tura més con­ven­ci­o­nal. Begin­ning, en canvi, s’estruc­tura en quinze o vint plans fixos, gai­rebé sense movi­ment de càmera, dins dels quals actuen els actors en una història tràgica i com­mo­ve­dora.

El premi del jurat ha estat per a Crock of gold: a few rounds with Shane Mac­Gowan (Vai­xe­lla d’or: unes poques ron­des amb Shane Mac­Gowan), del britànic Julien Tem­ple. Un premi meres­cudíssim per a aquest docu­men­tal produït per Johnny Depp. Fa justícia al carisma del líder de The Pogues amb un des­ple­ga­ment de tota mena de recur­sos cine­ma­togràfics. Els pre­mis ofi­ci­als es van com­ple­tar amb el de millor foto­gra­fia per a Nakuko wa ine­ega (Hi algun nen plo­ra­ner per aquí?), del japonès Takuma Sato.

Ja ho hem comen­tat al llarg de les cròniques del fes­ti­val i no està de més repe­tir-ho. Les con­di­ci­ons de la cele­bració del fes­ti­val han estat dures, amb les xifres diàries d’infec­tats i vícti­mes mor­tals del coro­na­vi­rus molt altes a tot l’Estat i regu­lars a Euskadi (598 casos detec­tats el segon dia de fes­ti­val, que abans-d’ahir van bai­xar a 398). La res­posta de l’orga­nit­zació del cer­ta­men, diri­git per José Luis Rebor­di­nos, ha estat con­tun­dent i exem­plar: han apli­cat estric­tes mesu­res de pre­venció sanitària, aten­ta­ment vigi­la­des pel per­so­nal del fes­ti­val. Ahir van fer posar la mas­ca­reta a Abel Fer­rara, que va aparèixer per sor­presa per pre­sen­tar el seu docu­men­tal Spor­tin’ life, i dime­cres pas­sat van expul­sar el direc­tor Eugène Green per la seva nega­tiva a por­tar mas­ca­reta durant la pro­jecció d’Atar­rabi et Mike­lats, de la secció Zine­mira. Tot sigui pel cinema!

Palmarès de la 68a edició

Petxina d’Or

‘Dasatskisi (Beginning / Començament)’

Direcció

Dea Kulumbegashvili per ‘Beginning’

Especial del jurat

‘Crock of gold: a few rounds with Shane MacGowan’, de Julien Temple

Actriu

Ia Sukhitashvili, per ‘Beggining’

Actor

Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang i Lars Ranthe, per ‘Drunk’

Guió

Dea Kulumbegashvili i Rati Oneli (‘Beginning’)

Fernando Trueba tanca la secció oficial

Fernando Trueba va clausurar la secció oficial del festival de Sant Sebastià amb El olvido que seremos, adaptació de la novel·la biogràfica que l’escriptor colombià Héctor Abad Faciolince va dedicar al seu pare, el metge Héctor Abad López (1921-1987). El film és un dels 17 títols amb el segell de Canes que han estat a Sant Sebastià per la suspensió del certamen francès. El film narra en tres temps (1983, 1971 i 1987), alternant blanc i negre i color, els moments clau de la vida d’aquest pioner de la salut pública a Amèrica Llatina, interpretat per Javier Cámara i amb guió de David Trueba. “Era un humanista, el seu programa era de salut pública, era intentar millorar les condicions de vida dels més desfavorits –va explicar Fernando Trueba–. Més que una ideologia el guiava el seu humanisme. Però la història ens demostra que qualsevol acte que facis acaba tenint un significat i ets jutjat, odiat o estimat pel que has fet.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia