Cinema

Silenci, es torna a rodar!

Girona és la nova localització de ‘The path’, un cop finalitzats els dies de gravació a Besalú

Després d’uns mesos aturats, els equips de rodatge tornen a fer anar les claquetes

Silenci. Es roda. Acció! Després d’un període de con­fi­na­ment a causa de la pandèmia i el con­següent impasse en espera dels pro­to­cols de segu­re­tat a seguir, els equips de rodatge han tor­nat a pren­dre el car­rer. Les cla­que­tes tor­nen a fer el seu carac­terístic so i això és símptoma que el sec­tor revifa.

Ha cos­tat, però ara, si res més ho impe­deix, són mol­tes les pro­duc­ci­ons que han obtin­gut llum verd per con­ti­nuar rodant o tot just enge­gar les fil­ma­ci­ons. El mer­cat és exi­gent i, en aquests moments, amb la població semi­con­fi­nada i ani­mada a que­dar-se a casa, clama més oferta per man­te­nir les pan­ta­lles de les llars ence­ses a totes hores. I algú els ha de pro­veir els con­tin­guts. Ho expli­cava fa uns dies en aquest mateix diari Gui­llem Fernández-Valls, actor i actor espe­ci­a­lista, que també és soci d’una com­pa­nyia d’efec­tes visu­als: actu­al­ment les empre­ses de stre­a­ming com ara Net­flix estan dema­nant pro­ducte a doll, cons­ci­ents que la demanda ha cres­cut. I és així com els pro­jec­tes, alguns d’apar­cats als calai­xos, bro­llen.

A les comar­ques giro­ni­nes s’ha notat, i en un tres i no res s’han enca­de­nat una sèrie de rodat­ges que han deci­dit fil­mar en loca­lit­za­ci­ons d’aquí.

Si fa pocs dies l’equip de Las leyes de la fron­tera va situar dues uni­tats a Girona i a la Costa Brava per rodar-hi esce­nes d’acció d’aquesta adap­tació de la novel·la de l’escrip­tor Javier Cer­cas a càrrec de Daniel Monzón ambi­en­tada als anys setanta amb delinqüents i poli­cies jugant al gat i la rata, ara és el torn de The path, una pro­ducció ale­ma­nya amb mirada inter­na­ci­o­nal que ha desem­bar­cat a Girona, on aquesta set­mana han ini­ciat les fil­ma­ci­ons. Prèvia­ment ho han estat fent a Besalú, un muni­cipi que ha vist com nova­ment, després de fer-ho per a la sèrie d’HBO Westworld, es tor­nava a ambi­en­tar de poble ocu­pat pels ale­manys, en aquest cas no italià sinó nord-català, situat a l’altre cos­tat de la fron­tera fran­cesa dels Piri­neus. Al muni­cipi gar­rotxí, s’hi han vist molts extres carac­te­rit­zats de gen­dar­mes i ves­tits d’època, i la plaça de Sant Pere ha esde­vin­gut l’epi­cen­tre d’aquesta fil­mació que ara pren els car­rers i pla­ces de la capi­tal giro­nina.

The path està produïda per Fas­ten Films i War­ner Bros., entre d’altres, i la diri­geix Tobias Wie­mann (Ame­lie Rennt). Argu­men­tal­ment, narra la fugida que emprèn un nen, Rolf, i el seu pare, Ludwig, de la seva ciu­tat natal, Berlín, per l’amenaça dels nazis. Les úniques per­ti­nen­ces que ha pogut empor­tar-se en Rolf són el seu gos, l’Adi, i un lli­bre sig­nat per l’escrip­tor Erich Kästner. Ara, pare i fill estan atra­pats al sud de França. El seu objec­tiu és viat­jar a Nova York, i a la fron­tera amb l’Estat espa­nyol conei­xen la seva guia, una nena que es diu Núria, amb qui esta­bli­ran una relació d’amis­tat. 

La Costa Brava ‘asiàtica’

Una altra pro­ducció, en aquest cas amb molt més pres­su­post i enver­ga­dura inter­na­ci­o­nal (Sony Pic­tu­res és al dar­rere), és Unc­har­ted, l’adap­tació cine­ma­togràfica del popu­lar vide­o­joc i que pro­ta­go­nit­zen Tom Holland, Mark Wahl­berg i Anto­nio Ban­de­ras. Si bé la major part del rodatge té lloc a l’hotel Vela de Bar­ce­lona, la set­mana pas­sada les cales de Boa­de­lla de Llo­ret de Mar i Treu­mal de Bla­nes es van blin­dar, lite­ral­ment, per aco­llir part de la fil­mació. El més pecu­liar del cas és que, amb atrezzo, han recon­ver­tit aquests bells parat­ges medi­ter­ra­nis en un com­plex turístic asiàtic de luxe, ja que argu­men­tal­ment repre­senta que els pro­ta­go­nis­tes són en una platja tai­lan­desa. L’actor que encarna Spi­der­man ara es posa en el paper de Nat­han Drake –en l’edat juve­nil del per­so­natge–, un aven­tu­rer caçador de tre­sors que recorre el món al més pur estil d’Indi­ana Jones i Lara Croft.

Pel que fa a les for­tes mesu­res de pre­venció, se’n va veure una prova evi­dent amb el rètol de grans dimen­si­ons situat just al camí d’accés prin­ci­pal de la loca­lit­zació, on es reco­llien les mesu­res bàsiques de pre­venció que cal seguir, així com les reco­ma­na­ci­ons que tot­hom ha d’aca­tar fil per randa. Entre d’altres, pro­ves PCR abans de rodar i la for­mació de grups per evi­tar bai­xes mas­si­ves i una atu­rada per un rebrot.

Viatge a l’edat mit­jana

També aquest mes tan intens pel que fa als rodat­ges cine­ma­togràfics va desem­bar­car sense pràcti­ca­ment fer soroll un altre equip a l’entorn de la cate­dral de Girona. En aquest cas, es tracta de la sèrie sobre sant Fran­cesc d’Assís titu­lada Glow and dark­ness i que té un repar­ti­ment d’actors inter­na­ci­o­nals com Jane Sey­mour, Adrian Bouc­het, Mira Sor­vino i Joan Collins. La ficció, que s’emetrà el 2021, s’ha fil­mat al Mar­roc i en diver­ses ciu­tats de la península com ara Còrdova, Toledo, Càceres, Sigüenza, Bur­gos, Gan­dia, i Girona. Con­cre­ta­ment, a la capi­tal giro­nina, el rodatge va durar només unes hores, perquè estava pre­vist rodar-hi poques esce­nes. Entre els actors que van pas­sar per la ciu­tat, des­ta­quen Itziar Fay i Adrian Bouc­het. Produïda per José Luis Moreno, Glow and dark­ness té un pres­su­post d’uns sis mili­ons d’euros per capítol. L’objec­tiu és rodar tres tem­po­ra­des, la pri­mera de les quals es començaria a eme­tre l’any 2021, si bé encara no s’ha anun­ciat per quina cadena de tele­visió o pla­ta­forma es podrà veure

Les lleis del rodatge
Las leyes de la fron­tera, de la qual parlàvem al prin­cipi, va començar la fil­mació el 27 d’agost, i l’equip tècnic i artístic fix, d’una vui­tan­tena de per­so­nes, té pre­vist com­ple­tar la gra­vació el 28 d’octu­bre. Si bé el relat està ambi­en­tat a la Girona quin­qui del 1978, quan l’Estat espa­nyol encara no havia sor­tit del fran­quisme i la democràcia tot just treia el nas, els can­vis urbanístics van con­duir el pro­duc­tor, el gironí Edmon Roch, a loca­lit­zar bona part del metratge en ciu­tats com Man­resa i Mont­blanc, més sem­blant arqui­tectònica­ment a aque­lla Girona d’abans.​El mateix Edmon Roch, en decla­ra­ci­ons a aquest diari, va expli­car que “rodar avui dia no té res a veure amb allò cone­gut: sem­bla una dis­to­pia o tal­ment una versió d’Esclat, aquell film de Dus­tin Hoff­man en què llui­ta­ven con­tra una pandèmia mun­dial”. Ho deia per les mesu­res de segu­re­tat de l’equip Covid-19. D’altra banda, estava con­vençut que, mal­grat les mesu­res i els incon­ve­ni­ents, els espec­ta­dors con­ti­nu­a­ran dis­fru­tant del cinema rodat tal com ho feien abans.

‘A casa’, de Sils a tot el món amb Amazon Prime

J. Camps i Linnell

A casa, la pel·lícula independent del blanenc Raül Busquets, rodada ara fa quatre anys en bona part a la masia de Can Busquets de Vallcanera (Sils), s’ha estrenat recentment a la plataforma de streaming Amazon Prime i en aquests moments ja es pot veure en uns vint països, incloent-hi els Estats Units, el Regne Unit i l’Amèrica Llatina. Una estrena directament online que, a causa de la situació actual, permetrà al film aspirar als premis Gaudí i Goya. A casa està etiquetada en el gènere de terror, sobrenatural i cinema d’autor, elements que caracteritzen aquest relat, qualificat pel mateix autor de “bucle metafísic”. En realitat, del que tracta és “de la voluntat de tornar a casa, a l’origen”.

Escrita pel guionista Fabián Nieto i dirigida per Busquets, narra la història d’una noia que no sap si és viva o morta i necessita una sortida del parany en què està. L’equip artístic està encapçalat per Debbie Garcia, José Garcia, Paco Moreno, Nanu Ferrari i Christina Bauer, entre d’altres. La majoria, actors i actrius coneguts de les comarques gironines que, com l’equip tècnic, es van implicar en aquest projecte que no tenia gaire pressupost, però sí moltes ganes i recursos. Es va rodar a Sils, però també a Maçanet de la Selva, Lloret de Mar, Blanes, Tossa i Tordera.

Raül Busquets, que es dedica a la professió a través d’un laboratori audiovisual, ara té entre mans un altre llargmetratge que uneix quatre històries, amb el títol Cruce de caminos. Les localitzacions serien Blanes i Lloret de Mar, els Monegres i Ucraïna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia