cultura

TEATRE

Col·lapse feliç

Molts espectacles d'aquesta edició de Fira Tàrrega, que s'acaba avui, es decanten per presentar el renaixement de la vida després d'un atemptat mundial

LAminimAL exposa el postapocalipsi; ‘Terra condere', un projecte
urbà fallit
Fira Tàrrega també ofereix espectacles que alerten dels errors de la democràcia occidental

El tea­tre és un exer­cici de cons­trucció de pai­sat­ges pos­si­bles, que miren cap al futur amb espe­rança. En una Fira Tàrrega adreçada a la inter­cul­tu­ra­li­tat, abun­den els espec­ta­cles que ima­gi­nen un cata­clisme. I, sobre­tot, com la vida hi reneix. El tea­tre al car­rer neces­sita l'escalf del públic i, de la mateixa manera, pro­cura res­ca­ba­lar-lo d'una actu­a­li­tat car­re­gada d'incer­te­ses. Per­so­nals, soci­als, cul­tu­rals, polítiques... Fira Tàrrega acaba avui amb la feina feta. Gai­rebé no que­den entra­des a la venda per veure espec­ta­cles (ahir al matí, 116 de les 140 ses­si­ons havien fet sold out). Els espec­ta­cles gratuïts són plens de gent que ja ha après que, a Tàrrega, cal seure a terra per per­me­tre la visi­bi­li­tat a la majo­ria dels espec­ta­dors. El col·lapse del sis­tema que ima­gi­nen alguns espec­ta­cles coin­ci­deix amb els car­rers plens de gent, amb ganes de veure tea­tre, amb ganes que els sor­pren­guin. Una soci­e­tat curi­osa que entén les iro­nies un pèl cíniques de l'escena. La fira s'allarga, com en els últims anys, fins ben entrat el ves­pre. Pro­cu­rant res­pi­rar al cos­tat de l'altra mani­fes­tació al car­rer que es pre­para per avui amb motiu de la Diada.

Claire Ducreux té un per­so­natge que la repre­senta a escena. Com si fos el nas ver­mell d'un pallasso. El seu tre­ball és per acu­mu­lació. I aquell per­so­natge ena­mo­radís, romàntic, juga­ner i alhora soli­tari, amb una gavar­dina amb llar­gues but­xa­ques com a única pro­pi­e­tat, té una segona part. Si va ser ten­dra a Refu­gi­ada poètica, ara és refu­gi­ada política a Silen­cis, el seu dar­rer tre­ball. El seu parai­gua no escup neu com sem­pre, sinó que ha que­dat cre­mat i treu fum. El ros­tre de la cloc­hard apa­reix tacat pel sutge. Tan sols l'esque­let d'un arbre l'acull. Si és preciós poder viure una escena d'amor ten­dre sense parau­les entre una indi­gent i un espec­ta­dor, encara ho és més després d'una explosió. Perquè la fra­gi­li­tat, que hau­ria pogut que­dar par­tida, s'ha vin­clat com una branca ten­dra i ha superat la mort. I fins i tot la por i la des­con­fiança en l'altre. El per­so­natge
de Claire és etern. Dels seus dits, en crei­xen roses ver­me­lles, que tre­mo­len, s'ama­guen, i gene­ren una con­nexió sin­cera, abso­luta, amb el públic.

LAmi­ni­mAL ha tan­cat la seva tri­lo­gia sobre la història. Si ante­ri­or­ment havien trac­tat la Tran­sició espa­nyola (La super­vi­ven­cia de las luciérna­gas) i una mena de reflexió sobre l'actu­a­li­tat (El suïcidi de l'ele­fant hipo­te­cat), ara intu­ei­xen el futur, que és, de fet, la fi de la huma­ni­tat. Man­te­nen, evi­dent­ment, la seva tea­tra­li­tat par­tint de l'exer­cici ideat per Sanc­his Sinis­terra sobre els movi­ments i els tex­tos repe­tits de manera aleatòria: la dra­matúrgia par­teix de monòlegs indi­vi­du­als expli­cats en petits grups. De seguida, però, la situ­ació s'uni­fica –en aquest cas, gai­rebé no hi ha canvi de movi­ment de l'espec­ta­dor i es pot seguir el fil de la història–. LAmi­ni­mAL pro­posa mol­tes ver­si­ons de la fi del món o de la huma­ni­tat. Però el que compta és com les seves ànimes con­vi­den a sumar-se en una mena de cos sense forma: la trans­humància (una mena de cèl·lula mare d'un cos con­junt). És una distòpia por­tada a l'extrem, que entreté i que ima­gina una feli­ci­tat després de l'apo­ca­lipsi a par­tir dels ítems d'avui: les con­ne­xi­ons en el món vir­tual són un mate­rial sobre el qual la com­pa­nyia ha cons­truït aquest nou futur. Hi ha una certa volun­tat de recon­ci­liar-se amb el públic i con­vida la soci­e­tat a tenir un bri d'espe­rança, a viure una mena de renai­xe­ment. Hi ha una tímida con­fiança que no
es repe­ti­ran els errors del pas­sat. La idea de les diver­ses ver­si­ons de la fi de la huma­ni­tat ima­gi­na­des aquí remet a Morir a Bag­dad, un espec­ta­cle ins­pi­rat en la ja llu­nyana guerra de l'Iraq en què cada cos expli­cava com havia arri­bat la mort, impen­sa­da­ment, enmig del seu que­fer diari. Dei­xant sem­pre vides a mit­ges.

Diana Gad­dish ha estre­nat una peça que, sense ser distòpica, sí que con­fronta el món del con­sum
i tec­nològic (les cai­xes es mouen com robots, mis­te­ri­o­sa­ment) amb el con­tacte amb la per­sona. Una altra manera de veure com la por del per­so­natge pro­ta­go­nista troba l'escalf i la impli­cació dels espec­ta­dors espon­ta­nis. Fàcil, directe, sug­ge­ri­dor. Ernesto Collado també es con­ver­teix en un xaman a Si sabes lo que hay, una peça cele­brada pel que té de fes­tiva i de rei­vin­di­ca­tiva.

També és par­ti­ci­pa­tiva la ins­tal·lació #ciu­tat­vi­si­ble. Sim­ple­ment, un tre­ball col·labo­ra­tiu amb enti­tats, esco­les i empre­ses per cons­truir uns espais, una ins­tal·lació o una esce­no­gra­fia que es van cons­truint a par­tir de l'ajuda de tot­hom. Ahir l'espec­ta­dor també podia com­ple­tar les papa­llo­nes de cartró, calçar-les i volar per aque­lla mena de ciu­tat utòpica. Uto­pia? És el mateix que cla­ma­ven el con­junt Diga'ls-hi Inqui­ets pel car­rer Ondara a cop de trom­peta i trombó. Ganes de ball i
de trans­me­tre bones vibra­ci­ons amb una core­o­gra­fia vari­ada, un ves­tu­ari taronja i negre i una ener­gia sense atu­ra­dor. Hi ha, evi­dent­ment, la denúncia. Pel que fa a Terra con­dere, se'n poden fer múlti­ples lec­tu­res. Res­pon al model gai­rebé exclu­siu de Tàrrega en què l'espec­ta­dor aban­dona la ciu­tat i afronta, enmig de la sole­dat d'un camp i gai­rebé sense ombres, una situ­ació que per­se­gueix l'experiència i el viatge íntim i silenciós. Efec­ti­va­ment, aquesta pro­posta inti­mista de camins en soli­tari, tex­tos i for­mes sug­ge­ri­do­res con­vida a fer un viatge iniciàtic. Terra con­dere té la rara vir­tut de ser una acció en què gai­rebé no intervé ningú. Tot està escrit i les ordres són prou clares. El viatge és molt íntim, amb veus o tex­tos que con­vi­den a fer una reflexió molt per­so­nal. El que té valor és el viatge per­so­nal més que una història con­creta (que es plasma, sí, al final, amb un dis­curs que ha trans­cor­re­gut en paral·lel). La dra­ma­turga Maria Capell acon­se­gueix crear recor­re­guts paral·lels que con­flu­ei­xen en un mateix punt de tro­bada. L'opció de mos­trar el mínim és molt sug­ge­ri­dora, perquè per­met crear con­ne­xi­ons entre els punts que s'expres­sen. La sole­dat i la bui­dor per­so­nal coin­ci­dei­xen amb la història trun­cada d'un camp que va dei­xar de pro­duir amet­lles i oli­ves i es va con­ver­tir en un pro­jecte arqui­tectònic fallit. Enmig d'un des­cam­pat, cadascú pot tro­bar les seves pors i les situ­a­ci­ons que li empre­so­nen l'ànima. Un pri­vi­legi poder-hi viat­jar. També hi ha espec­ta­cles que ja s'han estre­nat, però que bus­quen una nova aposta. És el cas de Bar­ce­lona (con­tra la paret) i Hazte ban­quero, basat en el cas Bankia. Simona Levy pretén por­tar l'espec­ta­cle per capi­tals estran­ge­res (Lon­dres, París, Berlín...), després de tenir ses­si­ons a Madrid, con­vençuda que el cas de cor­rupció política espa­nyola pot ser­vir d'exem­ple per a altres soci­e­tats democràtiques. Ja han començat amb la tra­ducció dels tex­tos. Gent valenta.

Fira Tàrrega insis­teix a aten­dre les mira­des dels tea­tres de Mèxic i de Xile. Quant a Mèxic, des­taca el tre­ball col·labo­ra­tiu Algo de mí, algo de ti. La com­pa­nyia mexi­cana Car­re­te­ra45 ha apro­fi­tat, una altra vegada, les bal­co­na­des de la plaça Sant Antoni
per cons­truir una història d'inti­mi­tats. És una peça en què un cen­te­nar d'actors volun­ta­ris de Tàrrega par­ti­ci­pen fent el cor d'una població on l'homo­se­xu­a­li­tat no s'entén i és rebut­jada. És un tre­ball que tras­pua la fres­cor
dels debu­tants. Però la trama i la poca coherència
en l'apa­rició pels bal­cons (fins a pen­jar-se del cam­pa­nar!) fan que perdi tota lògica. De tota manera, el públic, majo­ritària­ment, vol saber què passa amb l'amis­tat de dos nois que se sen­ten atrets entre si, però que no ho volen accep­tar. I que pre­fe­rei­xen des­a­parèixer que no pas accep­tar aquest amor tan fort.

El tea­tre mexicà té molt de ritual. I, després de la mort, com en tot Romeu i Juli­eta, hi ha la recon­ci­li­ació del poble. Els espe­rits per­me­ten cor­re­gir els errors si la funció acaba amb una abraçada i un petó. La Misa fron­te­riza també pre­te­nia ser un docu­ment sobre la immi­gració i la fron­tera mexi­cana amb els Estats Units. També en forma de cele­bració reli­gi­osa, denun­ci­a­ven el dret a viure sense fron­te­res i alhora rei­vin­di­ca­ven els seus cor­ri­dos davant del rock impe­ri­a­lista. Pel que fa a Xile, ha aixe­cat opi­ni­ons con­tra­po­sa­des Ful­gor, un altre tre­ball sobre la immi­gració a Xile en què s'ense­nya un excel·lent mate­rial de docu­men­tació per cons­truir la peça, però després costa molt tro­bar-lo en una escena que acaba sent massa críptica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia