cultura

Mirador

Una certa por cap a la política

El cine espanyol prefereix camuflar tot discurs polític o realista sota el cine de gènere

Fa poc més de deu anys, el cinema espa­nyol va voler decan­tar-se cap a la repre­sen­tació d'allò social. Varen sor­gir un seguit de pel·lícules com Los lunes al sol, El bola i Flo­res de otro mundo que par­la­ven de l'atur, el mal­trac­ta­ment dels infants i l'emi­gració. Tot hi resul­tava abs­tracte i estava mar­cat per una certa timi­desa que impe­dia afron­tar de forma clara els temes trac­tats. No hi havia cul­pa­bles polítics de la situ­ació, ni s'ana­lit­za­ven a fons les cau­ses que la pro­vo­ca­ven. Sem­blava com si hi hagués una certa por cap a la política per la qual cosa tot hipotètic dis­curs de denúncia aca­bava subli­mant-se amb recur­sos dramàtics o, més aviat, melo­dramàtics.

Aquesta por cap a la política se m'ha tor­nat a fer pre­sent després de veure El hom­bre de las mil caras, d'Alberto Rodríguez. La pel·lícula, que va tri­om­far en el pas­sat Fes­ti­val de Sant Sebastià, explica la fuga de Luis Roldán a par­tir del paper cen­tral que va tenir l'espia Fran­cisco Paesa, l'home que va ama­gar-lo a París, va inven­tar-se la seva entrega a Laos i el va aju­dar a ama­gar els 1.500 mili­ons de pes­se­tes per després fer-los des­a­parèixer. En trac­tar el tema del cas Roldán, Alberto Rodríguez s'enfronta a dues qüesti­ons essen­ci­als de la política espa­nyola –tant del pas­sat recent com del pre­sent– com la cor­rupció i el joc brut de les cla­ve­gue­res de l'Estat. El cas Roldán va ser el cas que va fer sor­gir el cos­tat més fosc de la política del govern soci­a­lista de Felipe González i el fac­tor que va pro­vo­car una gran cre­uada d'escàndols mediàtics que van per­me­tre la poste­rior victòria de José María Aznar amb el Par­tit Popu­lar. Rodríguez ja apunta alguns d'aquests ele­ments en el seu relat però allò que li interessa sobre­tot és cons­truir una història d'espies ins­pi­rada en un cas real. Al final fa la sen­sació que estem més a prop d'una mena d'Ocean's ele­ven a l'espa­nyola, basat en els cops d'efecte del guió, que davant la revisió d'uns fets que van tenir una càrrega política cor­ro­siva i que ens poden aju­dar a enten­dre mol­tes coses del pre­sent.

Pro­ba­ble­ment, una part impor­tant del fracàs del meca­nisme està deter­mi­nat perquè a Rodríguez li interessa més el cos­tat fosc i sor­pre­nent de Fran­cisco Paesa –un per­so­natge més novel·lesc– que el cos­tat mesquí i gris de Luis Roldán. Paesa dóna joc per mos­trar els enganys i per gene­rar sor­pre­ses, men­tre que Roldán és pre­sen­tat com un per­so­natge can­sat d'ell mateix, que plora davant de la seva dona men­tre li diu: “He estat molt dolent.” En no apro­fun­dir en el sis­tema com Roldán va robar els diners públics cons­truint noves caser­nes de la Guàrdia Civil, ni com la seva pujada al poder va estar mar­cada pel temps de la cre­ació del GAL i la guerra bruta de l'Estat con­tra ETA, tot acaba difu­mi­nat. És cert que Alberto Rodríguez, en la part final, mos­tra una imatge cari­ca­tu­resca de Juan Alberto Belloch i denun­cia el paga­ment que el Minis­teri de l'Inte­rior va rea­lit­zar a Paesa perquè s'entregués Roldán, però tot queda a mig camí. El hom­bre de las mil caras tenia tots els ele­ments per con­ver­tir-se en un bon pro­jecte que per­metés un relat potent sobre els fun­ci­o­na­ments fos­cos de les cla­ve­gue­res del poder, però tot ple­gat acaba essent la història d'una pica­resca. Pro­ba­ble­ment, la pica­resca d'un man­gant que és capaç d'enre­dar l'apa­rell de l'Estat i sobre­viure feliç, diu molt sobre el cos­tat des­tra­ler dels engra­nat­ges de la política espa­nyola, però a la pel·lícula que­den mol­tes coses fos­ques per cla­ri­fi­car. Sem­bla com si el cinema espa­nyol per bus­car la comer­ci­a­li­tat pre­fe­reixi camu­flar tot dis­curs polític o rea­lista sota la coar­tada del cinema de gènere. Al final, l'únic cinema que acaba fent política dis­fres­sada de cos­tu­misme és l'espa­nyo­lada rància repre­sen­tada per Ocho ape­lli­dos vas­cos, Ocho ape­lli­dos cata­la­nes i Cuerpo de élite.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia