cultura

Josep Miquel Garcia

DIRECTOR DE LA FUNDACIÓ APEL·LES FENOSA

“Fenosa és un artista secret, per descobrir”

Aquí s’estableixen unes relacions afectives que no es donen en cap gran museu de Barcelona

Nicole Fenosa rebia els seus con­vi­dats amb una lli­mo­nada que feia amb frui­tes del jardí de la seva casa d’esti­ueig del Ven­drell. El seu marit, l’escul­tor Apel·les Fenosa, deia que un dels pri­vi­le­gis més grans de la seva vida quo­ti­di­ana era veure créixer aquells lli­mo­ners. El direc­tor de la fun­dació de l’artista, Josep Miquel Gar­cia, ens parla de la missió de l’enti­tat des d’aquest jardí que con­ti­nua per­fu­mat de lli­mona, art, amis­tat i calma. Gar­cia té el cor tren­cat per la recent reti­rada de la sub­venció (9.000 euros) que els donava l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona: “El dia que m’ho van comu­ni­car vaig plo­rar.”

La raó de ser de les fun­da­ci­ons d’artis­tes és vet­llar pel seu espe­rit. Com ho abor­den vostès?
Apel·les Fenosa no era gens pre­sumptuós. “La glòria és no tenir-ne”, deia. Nosal­tres hem de vigi­lar molt amb això per ser-li fidels. El seu espe­rit segueix impreg­nant la seva casa: tot està exac­ta­ment com ell ho tenia. La fun­dació va néixer [el 2002] per man­te­nir la seva memòria, però té altres fun­ci­ons, com ara rei­vin­di­car els artis­tes de la seva gene­ració que també tenen un encaix difícil en el segle XX. Xavier Valls, Manuel Hum­bert, Antoni Clavé... no han entrat del tot en el cànon de l’art català pel fet d’haver estat exi­li­ats.
Per què Fenosa no ha rebut l’atenció que es mereix?
A part d’aquest motiu tan impor­tant que t’he dit, el de l’exili, n’hi ha d’altres. Fenosa no va fer cap con­cessió en vida. Tam­poc l’ha bene­fi­ciat que els his­to­ri­a­dors neces­si­ten clas­si­fi­car els artis­tes i ell, que va viure tot el segle XX, els costa. Mol­tes vega­des el situen en el nou­cen­tisme, perquè en la seva joven­tut ho va ser... però és que va morir el 1988! Però no, no el volen veure com a con­tem­po­rani perquè el con­si­de­ren figu­ra­tiu. Quin seria el lloc de Gia­co­metti i Henry Moore si fos­sin cata­lans? El Macba, oi? Jo, però, sóc molt opti­mista i això, en lloc de veure-ho com un han­di­cap, ho veig com una vir­tut. Que Fenosa sigui un artista secret fa que et pugui venir gent a la fun­dació que el des­co­breixi, se n’ena­mori pro­fun­da­ment i marxi pen­sant com és pos­si­ble que se’l vegi de segona cate­go­ria.
M’ima­gino que per­sis­tirà en l’asso­li­ment ple del seu reco­nei­xe­ment, en espera que el MNAC li faci una antològica.
Encara no està prou madur perquè el MNAC pugui accep­tar-ho. I la nos­tra feina, els pròxims anys, serà aquesta: anar donant argu­ments. Mira, l’altre dia em vaig pas­se­jar per davant del monu­ment a Pau Casals, al Turó Park. Hi ha qui diu que és una escul­tura kitsch, que fins i tot seria pres­cin­di­ble... Però jo, davant d’aquesta obra que Fenosa va fer quan ja tenia 76 anys, el que hi veig és un tre­ball extra­or­di­nari. Fenosa està per des­co­brir i, quan es des­co­breixi, serà una sor­presa. I no només aquí, també a fora. Dins de la nos­tra línia de pro­moure expo­si­ci­ons inter­na­ci­o­nals, tenim els Estats Units com un repte. És curiós, perquè allà se l’admi­rava, però ell no es va ani­mar a fer-hi expo­si­ci­ons perquè tenia por que les obres no tor­nes­sin.
Fenosa és un per­so­natge que dona per a molt, també gràcies a la gent amb la qual es va rela­ci­o­nar, com ara Picasso. D’aquests amics també se n’ha ocu­pat la fun­dació.
Fenosa donava molt valor al fet de com­par­tir. Quan Tris­tan Tzara va venir a pas­sar les vacan­ces a casa seva, no feien res, tan sols cul­ti­va­ven l’amis­tat. Encara ara trac­tem amb gent que recorda Fenosa amb una estima tan gran que ens cor­res­pon d’una manera mera­ve­llosa. Quan dema­nem alguna cosa a la família Picasso, s’adreça a nosal­tres amb la mateixa natu­ra­li­tat que si s’adrecés al mateix Fenosa. L’any pas­sat vam dema­nar ajuda a Ber­nard Ruiz-Picasso [net de l’artista] per a una expo­sició al Canadà i ens va donar 10.000 euros. Ens va pas­sar també quan vam fer l’expo­sició de Paul Éluard. La seva filla, la Cécile, ens par­lava com si Fenosa fos de cos pre­sent!
Després d’haver tre­ba­llat durant tants anys al cen­tre del sis­tema de l’art, qui­nes difi­cul­tats s’ha tro­bat per des­ple­gar aquesta ins­ti­tució del ter­ri­tori?
Aquí s’esta­blei­xen unes rela­ci­ons afec­ti­ves i unes com­pli­ci­tats que no es donen en cap gran museu de Bar­ce­lona. Per mi ara mateix són molt més impor­tants ins­ti­tu­ci­ons com la nos­tra que no pas un gran museu, on els visi­tants... què s’enduen? Aquest és un lloc tan autèntic que ho salva tot. Tenim un gran actiu, que és la casa, la més antiga del Ven­drell: té 500 anys. Vaig estar dis­set anys a la Gene­ra­li­tat [va ser direc­tor gene­ral d’Arts Plàsti­ques] i vaig conèixer tots els artis­tes, però només n’hi va haver qua­tre als quals vaig pen­sar que dedi­ca­ria la meva vida: Joan Junyer, Lean­dre Cristòfol, Antoni Clavé i Apel·les Fenosa. Em sento un pri­vi­le­giat.
Com s’explica que l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona s’hagi desentès de la fun­dació?
Fixa’t quina diferència amb el que ens va pas­sar quan vam fer l’expo­sició de Jean Coc­teau. Per fer la sol·lici­tud dels drets, en lloc d’escriure una carta ofi­cial vaig enviar un escrit en què el poeta diu, el 1939, que tant per ell com per Picasso Fenosa és l’únic escul­tor que compta. La res­posta: “Teniu carta blanca per fer el que vul­gueu.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia