cultura

sobre l’ensenyament

Agnès Esquirol

No hi ha pèsols buits

Ens valdrem de la força de la paciència
LL’excés de continguts i normes són com els sabons miraculosos de l’educació: prometen molt, però sense un bon magisteri que fregui amb traça no fan res

Anar a con­tra­cor­rent cansa, però anar-hi sem­pre és esgo­ta­dor. I ara ja no s’intu­eix l’ombra del llop a l’aguait de la presa, ara hi ha llops arreu pas­se­jant des­ca­ra­da­ment –i amb fums– amb la pae­lla pel mànec i unes urpes esmo­la­des per la ignorància i l’arrogància que ame­na­cen a tort i a dret, dia i nit. I són tan pocs els magis­ters que fan torns de vigilància... Tan­ma­teix, aquests magis­ters con­ti­nuen somi­ant a gua­nyar la bata­lla, tot i que el setge edu­ca­tiu que pateix el món que defen­sen –el seu món, el nos­tre món, el món de les parau­les– és bes­tial.

Resis­tei­xen. Amb paciència –apedaçada, reco­sida i sar­gida– i passió, per a poder posar un amor immens en la història d’un bri d’herba. Amb un fei­ne­jar tos­sut. Mal­grat que a vol­tes la força els defa­lleix i se sen­ten el cor con­su­mit –com l’herba dels prats a la tar­dor– per totes les ove­lles que hi han pas­sat pel damunt. Encara resis­tei­xen.

Clara cons­ta­tació de la neteja a fons –amb llei­xiu anti­lle­tres– de les huma­ni­tats al món de l’ense­nya­ment. Clara recu­lada del pen­sa­ment. Però no hi ha res a fer. I després expli­ca­ci­ons i més expli­ca­ci­ons dels ideòlegs de les refor­mes edu­ca­ti­ves de torn que no són res més que errors dis­fres­sats. Es vol fomen­tar en l’alumne la capa­ci­tat de tre­ball en grup, la capa­ci­tat d’adap­tar-se a les noves tec­no­lo­gies..., amb l’accent posat en els pro­ces­sos, en els meca­nis­mes... Però pre­fe­ri­ria que els joves engrei­xes­sin la capa­ci­tat de fer palesa l’absur­di­tat de plans pedagògics que no van enlloc, negant-se, per exem­ple, a lle­gir lli­bres fets per encàrrec i indi­ge­ri­bles, negant-se a ser mesells o sim­ples tite­lles sense cap mena de gràcia, ensi­nis­trats per gent que camina en cer­cle i els fan tor­nar al lloc funest i deso­lat del sense sen­tit, per gent que glo­ri­fi­quen la medi­o­cri­tat que s’infil­tra per­tot, tant que fins i tot les pedres es tor­nen xim­ples.

Edu­car no és ensa­bo­nar la peça de roba sollada en escreix sense fre­gar, perquè un cop seca, les taques tor­nen a sor­tir i, ves per on, encara són més gros­ses. Així l’excés de con­tin­guts i nor­mes són com els sabons mira­cu­lo­sos de l’edu­cació: pro­me­ten molt, però sense un bon magis­teri que fre­gui amb traça no fan res.

I si nosal­tres no som més que parau­les encar­na­des, calen pro­fes­sors amb sen­tit comú que s’esti­min els mots, la lite­ra­tura, l’art... i no gent amb el títol de lli­cen­ci­a­tura emmar­cat però de per­so­na­li­tat epidèrmica que no atia res més que les ganes de tocar el dos; que sàpiguen amas­sar segons la massa; que puguin enco­ma­nar l’estima pel llen­guatge –o pel nos­tre món, que ve a ser el mateix– mit­jançant les bones lec­tu­res i el seu exem­ple. Lec­tu­res a través de les quals poder conèixer més a fons les parau­les i inti­mar-hi perquè se’ns mos­trin tots els seus racons i espla­na­des, ombres i clarors des d’on poder cop­sar un món ben bigar­rat que altra­ment veuríem del color de gos com fuig; lec­tu­res, com pedres, que fan de pas­sera per fran­que­jar els buits que ens sepa­ren, mots que fan fra­ses amb sang que bate­guen, que com­mo­uen; lec­tu­res dels clàssics per fer nos­tre allò que és sense fons, infi­nit, múlti­ple.

L’exem­ple de Gandhi

Si les parau­les són nans, els exem­ples són gegants. Em van expli­car que un dia, una mare amoïnada pel fet que el seu fill men­java sucre a tota hora, va anar a veure Gandhi espe­rant que atesa la seva auto­ri­tat pogués convèncer el nen de dei­xar aquell mal hàbit; però Gandhi, després d’escol­tar-la, la va fer tor­nar cap a casa tot dient-li que els rebria altre cop al cap de quinze dies. “Per què m’heu fet espe­rar quinze dies?”, pre­guntà la mare. Gandhi li va res­pon­dre que abans d’aquells quinze dies ell també en men­java força, de sucre, per la qual cosa tot adver­ti­ment o con­sell no hagués tin­gut ni cap sen­tit ni cap efecte.

Men­tres­tant ja fa temps que les clas­ses magis­trals no estan à la page (el que parla, sem­bra? El que escolta, recull?) i, per tant, ja no hi ha d’haver cap mes­tre que enfili bé l’agu­lla amb el fil mis­teriós i ines­go­ta­ble dels mots per a poder bro­dar la reflexió; que els faci esti­mar el seu estudi; que els mos­tri que en la natura no hi ha res de super­flu, que en la vida no hi ha ins­tants buits ni pèsols buits.

Si els llops ens volen man­sois –no com a rius amb tor­rents, sense ramals, empe­sos enda­vant, sinó com a bas­ses d’aigües estan­ca­des i silen­ci­o­ses, tard o d’hora putre­fac­tes, que no són mogu­des per res, i de les quals tam­poc no en surt res–, ens val­drem de la força de la paciència, que, com deia Leo­pardi, és la més estoica de les vir­tuts, pre­ci­sa­ment perquè no té cap apa­rença d’heroïcitat, i de l’encan­teri del somni, que de vega­des cal som­niar. I així resis­ti­ran i resis­ti­rem un xic més, pot­ser fins demà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia