Lletres

Un detectiu barceloní

Oriol Molas i Ferran Grau presenten ‘Cazeneuve i la revolta dels desvalguts’, obra policíaca ambientada a la Barcelona del 1909 i amb un investigador accidental

“Al final t’adones que res no ha canviat en els darrers cent anys”, afirma Ferran Grau

Bar­ce­lona, 1909. El jove Enric Caze­neuve torna a la ciu­tat, després de pas­sar setze anys vol­tant per l’estran­ger, perquè ha rebut l’herència fami­liar d’un pis al número 6 del car­rer Bal­mes. Ben a prop tre­ba­lla el seu millor amic, Cinto Brescó, a La Van­guar­dia. Aju­dats per la Filo, la minyona i filla de la por­tera d’on ara viu Caze­neuve, inves­ti­ga­ran, guiats per una curi­o­si­tat periodística i de manera gai­rebé acci­den­tal, mitja dot­zena d’assas­si­nats apa­rent­ment incon­ne­xos.

Aquest plan­te­ja­ment, amb l’afe­git d’una ela­bo­rada recre­ació històrica de la Bar­ce­lona de l’època, és el que ofe­rei­xen a Caze­neuve i la revolta dels des­val­guts (Capi­tal Books) el filòleg Oriol Molas (Cam­pro­don, 1968) i el peri­o­dista Fer­ran Grau (Lleida, 1982). Encara falta un ingre­di­ent més que, de fet, és el que va posar en marxa aquest pro­jecte atrac­tiu: Caze­neuve va exis­tir real­ment i va ser el pri­mer detec­tiu de la ciu­tat.

Al llarg d’un sopar “Grau va expli­car que havia tro­bat un lli­bre edi­tat el 1925 que es titula Detec­ti­vismo práctico, escrit per un tal Enri­que Caze­neuve, que es veu que va ser el pri­mer detec­tiu del país”, explica Molas. “En aque­lla sobre­taula, en Molas va dir que allà hi havia una novel·la. I per això vam deci­dir escriure sobre Caze­neuve, fer-lo reviure en la ficció”, hi afe­geix Grau.

Grau tre­ba­lla a la ràdio i va publi­car una novel·la abans d’aquesta. Molas, que tre­ba­lla en el sec­tor edi­to­rial, debuta. Com és que van triar una època històrica, amb les com­pli­ca­ci­ons que com­porta? “Tot és culpa de Caze­neuve. Va fun­dar l’agència de detec­tius al car­rer Bal­mes, 6 –el nos­tre Baker Street 221B–, el 1910. A la ficció, la novel·la narra les peripècies que ell i el seu amic, el repor­ter Cinto Brescó, van viure un any abans, fins que van deci­dir fun­dar l’agència”, explica Molas, i Grau hi afe­geix: “Això és un spoi­ler, però es pot expli­car...”

El 1909, Bar­ce­lona era una olla de pressió amb els reser­vis­tes que envi­a­ven a la guerra d’Àfrica i la revolta de la Set­mana Tràgica. “Però no som his­to­ri­a­dors ni ho pre­te­nem ser! Ara bé, ens hem docu­men­tat –i molt– sobre com era la ciu­tat el 1909”, explica Grau. I el cert és que una de les vir­tuts de l’obra és l’ambi­en­tació acu­rada però fresca, com també ho són els per­so­nat­ges, els diàlegs i el mateix cas que inves­ti­guen. Tot, amb una capa d’humor ele­gant. Si cal una eti­queta, podria ser la de best-seller de qua­li­tat, sens dubte.

La manera de tre­ba­llar va ser crear un guió previ del que pas­sa­ria, a l’obra i en cada capítol, i repar­tir-se la redacció. “A mesura que anàvem avançant ens inter­canviàvem el que havíem escrit, de manera que cadascú relle­gia, polia i millo­rava el que havia fet l’altre. Al prin­cipi feia una mica d’angúnia, però de seguida ens vam ado­nar que Caze­neuve tenia una veu pròpia, un to que ens havia nas­cut a tots dos de dins sense ni ado­nar-nos-en. Les qua­tre mans s’han aca­bat con­ver­tint en dues”, matisa Grau.

Pin­ze­llada femi­nista

Sense des­ta­par gaire la trama, sí que es pot dir que el final té una bona pin­ze­llada femi­nista. “La idea va ser par­lar d’una pro­blemàtica social, estruc­tu­ral, que encara avui és tan pre­sent, i por­tar-la als car­rers de la Bar­ce­lona del 1909. I t’ado­nes que res no ha can­viat en els dar­rers cent anys”, afirma Grau.

La mena de per­so­nat­ges, el to i l’estil de l’obra fan pro­nos­ti­car que hi haurà nous casos de Caze­neuve, però Molas es mos­tra pru­dent: “Tenim un feix d’històries de Caze­neuve, algu­nes més verídiques que altres, però totes amb un rere­fons de rea­li­tat. Però no farem res fins que no sapi­guem com ha fun­ci­o­nat Caze­neuve i la revenja dels des­val­guts. Si els lec­tors en volen més, en tin­dran més.” Alea iacta est, doncs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia