Art

L’artista prodigiós

Joaquim Tremoleda novel·la la vida de Marià Llavanera a ‘La passió necessària’, un retrat èpic de la vida intensa i breu del pintor empordanès més enyorat

Llavanera mor dos anys abans del Manifest Surrealista, just al llindar, diu Tremoleda, de la fi d’una època

El diu­menge 6 de novem­bre de 1927, Josep Pla i Josep Puig Puja­des van enfi­lar la car­re­te­reta de Figue­res a Lladó per por­tar de cacera el seu amic Marià Lla­va­nera, pot­ser amb la intenció d’ani­mar-lo sabent que feia dies que estava malalt. Però, en arri­bar a casa del pin­tor, van tro­bar-lo ago­nit­zant i, en lloc de per­dius i tords, van haver d’esca­nyar als dits la pena atroç de veure’l morir tota la tarda fins que es va ren­dir a pri­mera hora de la nit. “La peni­cil·lina l’hau­ria sal­vat, però no va ser-hi a temps”, diu Joa­quim Tre­mo­leda, l’arqueòleg tan fas­ci­nat per la lle­genda d’aquest artista mort als 37 anys que, com Josep Pla en l’Home­not que va dedi­car-li, ha pro­vat de res­sus­ci­tar-lo per mitjà de l’escrip­tura. El resul­tat és una bio­gra­fia novel·lada, o una novel·la basada en la vida del pin­tor, segons com es lle­geixi, amb la qual con­fia a man­te­nir viva la seva memòria i con­tri­buir a retor­nar-li un reco­nei­xe­ment acadèmic que creu que encara se li resis­teix.

La passió necessària, que estrena la col·lecció Des del Mont de l’edi­to­rial Úrsula Lli­bres, asse­nyala des del títol mateix la qua­li­tat que més defi­nia Lla­va­nera, un home des­bor­dant, d’un vita­lisme intens i mus­cu­lat a còpia de ciclisme i cacera (el seu pri­mer vale­dor, Josep Puig Puja­des, el va des­criure com un sport­man anglès de “ges­tos des­ma­ne­gats”), que va con­ver­tir-se en poc més de deu anys, del 1916 al 1927, en un dels millors intèrprets del pai­satge de l’Empordà i en un retra­tista nota­ble, segons Tre­mo­leda. Tenia molt de mèrit, perquè Lla­va­nera va arri­bar rela­ti­va­ment tard a la pin­tura, ja a la vin­tena, i de bra­cet del seu amic Fran­cesc Vay­reda. “Com que era un home fet, es va per­me­tre pres­cin­dir de pres­crip­ci­ons dogmàtiques, sense gai­res influències, i la veri­tat és que el seu estil gai­rebé no variarà de les pri­me­res obres a les últi­mes”, asse­nyala el seu biògraf, arqueòleg con­ser­va­dor del Museu d’Empúries, que es va decan­tar per la forma novel·lesca per tal de “donar una sor­tida àgil i amena a una figura tan èpica que ja sem­blava sor­tida d’una ficció”.

A Tre­mo­leda, el tempta veure Lla­va­nera com el símbol de la liqui­dació d’una època: només dos anys després de la seva mort, es feia públic el Mani­fest Sur­re­a­lista, encara que “Dalí apre­ci­ava força” aquell indo­ma­ble veí seu, pot­ser perquè va ser també un dels pri­mers pro­te­gits del mag­ni­fi­cent Puig Puja­des, i perquè sabia de l’amis­tat que li pro­fes­sa­ven Manuel Bru­net, Josep Bona­terra, Car­les Fages de Cli­ment i l’influ­ent clan dels Vay­reda i els Macià, els pro­pi­e­ta­ris de La Veu de l’Empordà amb els quals estava empa­ren­tat, “encara que ell se sen­tia més pro­per als fede­rals”, apunta Tre­mo­leda. En canvi, l’autor de La passió necessària és reti­cent a veure’l com el pre­cur­sor d’una hipotètica “escola empor­da­nesa de pin­tura”, defi­nició amb la qual no com­brega gaire: “L’únic artista que podria haver exer­cit una influència deci­siva per crear una tal escola és Joan Núñez, de qui fins i tot Dalí va here­tar el deta­llisme.”

En certa manera, el lli­bre és fruit de l’expo­sició que el mateix Tre­mo­leda va comis­sa­riar al Museu de l’Empordà l’any 2014 al vol­tant de la recu­pe­ració i res­tau­ració de Les noces de Canà, la gran tela de quasi cinc metres de llarg per dos i mig d’ample en què l’artista va estar tre­ba­llant els últims mesos de la seva vida, obses­si­o­nat a emu­lar el qua­dre del mateix títol de Vero­nese que havia vist al Louvre durant una estada a París. D’aque­lla expo­sició li va que­dar l’espina de no veure edi­tat cap catàleg, i Tre­mo­leda ha apro­fi­tat l’abun­dant docu­men­tació reco­pi­lada en aquest lli­bre que, tot i les llicències, aporta infor­mació abun­dant. El nucli nar­ra­tiu gira al vol­tant d’una supo­sada relació amo­rosa amb un dels per­so­nat­ges de Les noces de Canà: la figura feme­nina de la dreta, l’única que mira als ulls de l’espec­ta­dor i que repre­senta Elvira Gui­llau­mes, una de les ger­ma­nes que Lla­va­nera feia ser­vir de model.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia