Cinema

David Verdaguer

Actor

“Cada any estic més nerviós i atabalat”

Ocupar el cervell és el més important en la vida. Si no me l’ocupo treballant, no em suporto”

Ha pro­ta­go­nit­zat films pre­mi­ats (Estiu 1993, Tierra firme...), segueix fidel al tea­tre (La importància de ser Frank, Dog­vi­lle...), va pre­sen­tar els Gaudí del 2018... David Ver­da­guer (Girona, 1983) és a la cresta de l’onada, i segur que s’hi man­tindrà amb Els dies que vin­dran, la ter­cera pel·lícula de Car­los Marqués-Mar­cet, que arriba avui als cine­mes després de gua­nyar cinc pre­mis impor­tants en el Fes­ti­val de Màlaga. La història és de ficció, però la pare­lla, David Ver­da­guer i Maria Rodríguez Soto, i l’embaràs que relata aquest film, són de debò. Va créixer a Mal­grat i feia tea­tre ama­teur a Pineda. Als 9 o 10 anys ja tenia clar que volia ser actor. Els seus debuts, tot i que en papers petits, són espec­ta­cu­lars: Plats bruts (pri­mera sèrie), APM (pri­mer pro­grama de tele­visió) i Tres dies amb la família (pri­mer llarg de ficció).

De qui va ser la idea de fer una pel·lícula del vos­tre embaràs?
Del Car­los; feia dues pel·lícules que par­lava de la mater­ni­tat i la pater­ni­tat, i aquesta pel·lícula tanca el tríptic del direc­tor sobre rela­ci­ons amb un embaràs. Quan li vaig dir que estàvem emba­ras­sats, li va caure del cel. Conei­xia la Maria com a actriu perquè també havien tre­ba­llat junts, i ens va dir que li agra­da­ria molt fer una ficció d’aquesta rea­li­tat nos­tra.
Fer una pel·lícula sobre un embaràs quan la pare­lla i l’embaràs són de debò en la vida real, és un salt al buit?
Con­fiem moltíssim en el Car­los. És un salt al buit, però hi havia una sèrie de línies ver­me­lles que no volíem tras­pas­sar, i era molt impor­tant tenir un per­so­natge dife­rent de nosal­tres. Jo faig d’advo­cat de temes soci­als, que ajuda els des­fa­vo­rits, i la Maria és peri­o­dista, no tenen res a veure amb nosal­tres. Això és la mera­ve­lla de la pel·lícula, al ser de ficció, i els per­so­nat­ges de men­tida, podem acos­tar-nos-hi més i fer-ho més ver­sem­blant. A més, la pel·lícula està rodada com un docu­men­tal, amb la càmera molt a prop del que ens passa. Si jo m’hagués dit David i la Maria, Maria, no hauríem acon­se­guit això, hau­ria sen­tit pudor. Ens vam rela­ci­o­nar des de la men­tida amb molta veri­tat.
Vau par­ti­ci­par en la cre­ació dels per­so­nat­ges?
Vam començar a gra­var abans de tenir un guió defi­ni­tiu. Vam crear els per­so­nat­ges per sepa­rat, el de la Maria i el meu. El Car­los escri­via diàlegs, i vam començar a gra­var situ­a­ci­ons. Ha estat una pro­ducció d’un any i mig i vam rodar 50 dies, la pel·lícula es va anar for­mant. En un moment donat vam parar de gra­var i van fer un guió defi­ni­tiu, i vam seguir gra­vant, vam des­car­tar coses...
Porta amb Car­los Marqués-Mar­cet tres llarg­me­trat­ges de ficció (‘10.000 km’, ‘Tierra firme’ i ‘Els dies que vin­dran’) i un tele­film (‘13 dies d’octu­bre’). Ell diu que més que ins­pi­rar-lo, feu una feina con­junta d’amics. Ho defi­ni­ria així?
Sí, ho diria exac­ta­ment igual. L’atzar ens va ajun­tar en el càsting de 10.000 km i des de lla­vors hem anat col·labo­rant junts. Encara més, la pro­jecció de la per­so­na­li­tat del Car­los, del que pensa i el que sent, no és tant als per­so­nat­ges que inter­preto jo com als feme­nins. La Nata­lia Tena era el Car­los a 10.000 km i a Tierra firme, i no et diré que la Maria és el Car­los en aquesta pel·lícula, però no és com quan Woody Allen con­tracta algú perquè faci d’ell. El bonic és que el Car­los m’ha donat l’opció de fer tres per­so­nat­ges mas­cu­lins dife­rents, amb aquesta nova mas­cu­li­ni­tat que fa que no sapi­guem ben bé on posar-nos. El que em demanés el Car­los, ho faria amb els ulls tan­cats. Té molt de talent i ens esti­mem molt.
Se’l veu molt, al tea­tre i al cinema... Tre­ba­lla molt o els seus tre­balls tenen molta pro­jecció?
Jo soc molt tre­ba­lla­dor, tre­ba­llo molt i m’agrada. Amb les pel·lícules, pot­ser en rodes dues en qua­tre mesos, s’estre­nen de cop i sem­bla que no paris, però pot­ser por­tes temps sense fer res. La nos­tra feina és així, o tens gana o tens son, o ve tot de cop o no tens res. En cinema, de cop estàs de moda, agra­des i et tru­quen molt, i de cop no. El tea­tre és una cosa de constància, de ser allà sem­pre, entrar a l’ofici. Intento cui­dar-ho. Però no em puc quei­xar, fa molts anys que visc de la meva feina. Toco fusta i encreuo els dits.
Pro­ta­go­nit­zava el musi­cal ‘La importància de ser Frank’ al TNC. S’atre­veix amb tot?
M’atre­veixo bas­tant amb tot, si m’ho dema­nen i hi ha temps per tre­ba­llar-ho. També vaig fer Molt soroll per no res i vaig gua­nyar el premi Butaca. Ara, cada any estic més nerviós, tinc més angoixa i estic més ata­ba­lat. Igual que m’atre­veixo a tot, cada any ho passo pit­jor. Sem­blo molt feliç, i no dic que no ho sigui, però soc un pes­si­mista vita­lista, soc molt pati­dor.
La por escènica no va a menys?
En el meu cas cada vegada va a més, a límits que m’estic pre­o­cu­pant, però això també és ser valent, és dir que tens por, però surts amb aquesta por; estàs nerviós, però surts amb aquests ner­vis. És així com entenc la feina. I no podria estar sense feina, ocu­par el cer­vell és el més impor­tant en aquesta vida. Si no me l’ocupo tre­ba­llant, no em suporto.
Es diu que els valents no són els que no tenen por, són els que en tenen i se l’aguan­ten.
Lla­vors jo soc molt valent, perquè tinc molta por.
Mal­grat estar en un gran moment, segueix fent òperes pri­mes com ‘Set raons per fugir’...
Sem­pre! He tin­gut la sort que molts direc­tors han comp­tat amb mi per a la seva opera prima, i és mera­vellós, aprens amb ells, tenen il·lusió, tenen poc pres­su­post, però expli­quen històries molt interes­sants, i jo no m’he mogut mai per diners, el més impor­tant és tenir un mínim de coherència. Això ho deien en una obra de tea­tre, cal tenir una existència més o menys cohe­rent, i el més o menys és bas­tant clau. Has de tenir la teva coherència, però que sigui teva. Hi ha coses que les encer­taràs, altres no, però si ets cohe­rents i accep­tes els fra­cas­sos i els èxits, les coses només et poden anar més o menys bé
“No et fiïs mai del que no dis­cu­teix mai”. Aquesta frase d’‘Els dies que vin­dran’ la va impro­vi­sar al rodatge, segons ha expli­cat el Car­los Marqués-Mar­cet
Es refe­reix al meu per­so­natge, que li costa molt comu­ni­car-se i tenir empa­tia amb una panxa que es mou. El dia abans es van dis­cu­tir, però no passa res. Jo crec que és impor­tant dis­cu­tir-se, és una mera­ve­lla en aquest món. Vol dir que hi ha dubte, i viure en el dubte i la dis­cussió està molt bé. Les pare­lles que no dis­cu­tei­xen, un dia peta­ran.
A Cata­lu­nya fa pel·lícules més d’autor que a Madrid.
Els actors anem allà on ens tru­quen. No crec que sigui tant que a Cata­lu­nya fem pel·lícules d’autor, que també, sinó que a Cata­lu­nya hi ha menys diners, i això obliga a esmo­lar l’enginy i expli­car un altre tipus d’històries, sense grans explo­si­ons i metra­lla­do­res. Per això el català és un cinema aco­llo­nant­ment únic i intel·ligent. De la mateixa manera que hi ha cinema espa­nyol molt bo sense pres­su­post, el que passa és que les pel·lícules que he fet a Madrid són de gran pres­su­post, amb tele­vi­si­ons pri­va­des al dar­rere, Antena 3 o Tele­cinco. És aquesta la diferència.
Pre­sen­tant gales de pre­mis com els Gaudí i pro­gra­mes de tele­visió s’hi sent còmode?
Vaig començar a la tele­visió a l’APM amb el Car­les Cap­de­vila, fent de repor­ter amb bigoti, però vaig parar perquè volia demos­trar a la gent que era actor. Ara em veig amb cor de tor­nar a pre­sen­tar coses, jo mateix m’he demos­trat que la gent entén que soc actor. Si tot va bé, l’any que ve alguna cosa pas­sarà, pre­sen­taré un pro­grama en què hi crec molt, però no puc expli­car-ne gai­res coses.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Los días que vendrán

«Los días que vendrán»

Gènere: Drama
Direcció: Carlos Marqués-Marcet.
Intèrprets: David Verdaguer, Maria Rodríguez Soto, Lupe Verdaguer Rodríguez, Albert Prat, Sergi Torrecilla.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia