Art

Jujol, l’art global

El Palau Güell reivindica en una mostra l’obra d’un dels arquitectes catalans més originals, eclipsat per Gaudí

Qui li havia de dir a Gaudí que aca­ba­ria sent el prin­ci­pal cul­pa­ble de la invi­si­bi­li­tat de Josep Maria Jujol. Al seu amic Jujol, un home de pro­fun­des con­vic­ci­ons reli­gi­o­ses com ell, li va dei­xar 100 pes­se­tes en el tes­ta­ment. Al seu admi­rat Jujol li va donar lli­ber­tat abso­luta quan el va tenir d’aju­dant en algu­nes de les prin­ci­pals obres que va ento­mar a prin­cipi de segle, com ara la Casa Batlló, la Casa Milà, el Park Güell i la Sagrada Família –males llengües diuen que era el seu ele­git per con­ti­nuar-la. Prou que ho sabia, que li aga­fa­ven ram­pells de follia, però el dei­xava fer, inclús quan es va posar a llançar cubells de pin­tura al cadi­ram gòtic de la cate­dral de Palma. El bisbe es va ater­rir, però Gaudí ni es va immu­tar. Això era exac­ta­ment el que espe­rava del seu col·labo­ra­dor: que la seva cre­a­ti­vi­tat des­bor­dant el sor­prengués.

Durant molt temps, Jujol no es va des­em­pa­lle­gar de l’eti­queta de sim­ple segui­dor de Gaudí. Molt ben dotat però, al cap i a la fi, un aju­dant més dels molts que va tenir Gaudí. A par­tir dels setanta, va començar a emer­gir de l’espessa ombra del mes­tre. Però encara avui el per­se­gueix i no deixa que irradiï ple­na­ment el seu geni, un dels més ori­gi­nals de l’arqui­tec­tura euro­pea de la seva època, ads­crit al moder­nisme però sense coti­lles.

El vin­cle amb Gaudí va ser “estret però no sem­pre depe­nent”, sos­te­nen Rosa M. Crei­xell i Ser­gio Fuen­tes, comis­sa­ris de l’expo­sició Jujol. L’arqui­tec­tura del color, que allotja, fins al 3 de novem­bre, el Palau Güell, tot i que l’ha orga­nit­zat l’Ajun­ta­ment de Sant Joan Despí dins d’un ampli pro­grama per com­me­mo­rar els 140 anys del nai­xe­ment i els 70 de la mort del seu arqui­tecte muni­ci­pal. A Sant Joan Despí, el seu labo­ra­tori, hi ha dues de les grans joies jujo­li­a­nes, Can Negre i la Torre de la Creu. Si fos­sin a Bar­ce­lona, hi hau­ria cues per visi­tar-les.

Ah caram, té gràcia: Jujol es rei­vin­dica a casa de Gaudí. I això que al Palau Güell no n’hi ha cap, de pet­jada jujo­li­ana. Encara era un mar­rec quan Gaudí hi va inter­ve­nir. Es van conèixer el 1906. Jujol estre­nava títol d’arqui­tecte però, compte, no era verge en la pro­fessió. És fals, per tant, quan s’atri­bu­eix a Gaudí el mèrit d’haver des­co­bert el talent de Jujol. El pri­mer que va voler tenir-lo a prop va ser Antoni Maria Gallissà per dis­se­nyar l’enllu­me­nat artístic de les fes­tes de la Mercè del 1902, al car­rer Fer­ran. I abans de Gaudí, encara va tre­ba­llar en el des­patx d’un altre arqui­tecte, Josep Font i Gumà. Va ser el seu aju­dant en la reha­bi­li­tació de l’antic palau Savas­sona com a nova seu de l’Ate­neu Bar­ce­lonès. La firma de Jujol la tro­bem en el tre­ball del ferro i les vidri­e­res de la lli­bre­ria.

L’expo­sició al Palau Güell dona una visió més com­pleta de Jujol, sense obviar, per des­comp­tat, el seu tre­ball al cos­tat de Gaudí, que li va obrir “un nou món”. Ara bé, cor­re­gint errors i con­fu­si­ons. Per exem­ple en les auto­ries. Els docu­ments, o l’absència d’aquests, no ho posen fàcil per deli­mi­tar qui va fer què, on comença l’un i on acaba l’altre. “El poc rigor científic i la miti­fi­cació de Gaudí han fet que se li adju­di­quin coses de Jujol”, apun­ten els comis­sa­ris. Els ente­sos ho tenen clar (per cert que, just aquest cap de set­mana, han cele­brat unes jor­na­des inter­na­ci­o­nals), però per als qui no ho són, és a dir la gran majo­ria, tot es fa pas­sar com si fos de Gaudí. El cas és que els bal­cons de ferro for­jat de la Pedrera o els meda­llons de tren­cadís de la Sala Hipòstila del Park Güell són de Jujol. Els no menys famo­sos bancs ondu­lats del mateix espai verd ofe­rei­xen dub­tes i el més pro­ba­ble és que fos un tre­ball a qua­tre mans. La colo­rista façana de la Casa Batlló també és un atre­vi­ment jujolià.

El color, “el signe iden­ti­tari de l’obra de Jujol”. Va expe­ri­men­tar-lo “sense límits”. I “sense pre­ce­dents”, en sin­to­nia, encara que no en fos cons­ci­ent, amb les avant­guar­des artísti­ques de prin­cipi de segle. Els colors de Jujol són cri­da­ners (amb pre­di­lecció pel blau i el groc) en con­trast amb els tons pas­tel carac­terístics del moder­nisme. Gaudí va detec­tar el sen­tit que tenia i “se’n va ser­vir”, emfa­sit­zen els comis­sa­ris. Qui sap si l’únic límit que li va posar va ser a la façana del Nai­xe­ment de la Sagrada Família. La pro­posta cromàtica que li va fer no es va rea­lit­zar.

N’hi ha diver­sos, de pro­jec­tes fallits, que la mos­tra res­cata. Dins i fora l’òrbita de Gaudí. Com ara el con­junt de cases bara­tes per a peri­o­dis­tes que li va encar­re­gar el direc­tor del diari La Publi­ci­dad, Eusebi Coro­mi­nas. No es va fer, però l’esbós és, per si sol, una mera­ve­lla. En Jujol el fac­tor mala sort és impor­tant per enten­dre per què ha que­dat en un segon pla en la història de l’arqui­tec­tura. No només per allò que no va anar més enllà del paper, sinó també per allò que sí que es va fer però no s’ha pre­ser­vat. La pèrdua més dolo­rosa va ser la deli­rant botiga que li va con­fiar Pere Mañach, el pri­mer mar­xant de Picasso. Aquesta ser­ra­lle­ria que estava situ­ada al car­rer Fer­ran és, o millor dit era, la seva veri­ta­ble obra mes­tra, el millor exem­ple de la seva rauxa cre­a­tiva i de la seva obsessió per inte­grar totes les arts en l’arqui­tec­tura.

El Jujol teòric: caòtic

La mos­tra del Palau Güell posa el focus en la seva con­dició d’“artista glo­bal”, que no es limita a con­ce­bre un con­ti­nent, sinó que té cura de tots els seus con­tin­guts, amb una selecció de mate­ri­als diver­sos, d’entre els quals els plànols de la seva obra menys valo­rada (pot­ser injus­ta­ment?), la font de la plaça d’Espa­nya, neoclàssica, i alguns mobles i objec­tes deco­ra­tius, com ara les esplèndi­des làmpa­des de la cape­lla Mas Car­re­ras de Roda de Berà. És el pri­mer cop que sur­ten del seu emplaçament, el seu esti­madíssim Camp de Tar­ra­gona natal, tru­fat de les seves millors inter­ven­ci­ons (l’església de Vis­ta­be­lla i la Casa Bofa­rull dels Palla­re­sos, però no només).

I al Jujol pràctic els comis­sa­ris, his­to­ri­a­dors de l’art, li han sumat el Jujol teòric, que tam­poc s’ha defen­sat gaire. Un Jujol que, com a pro­fes­sor, també va ser sui gene­ris. Així el recorda un dels seus alum­nes, Oriol Bohi­gas: “Anàrquic, des­con­tro­lat, difícil d’enten­dre, que volava sem­pre entre acu­dits cul­tu­rals insòlits.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia